Gå til innhold

Hvordan får man Dolby digital lyd ut fra XBOX'en?

Meth

Anbefalte innlegg

Har lest omtaler (bl.a. her på Gamer.no) hvor det står at de har brukt Dolby Digital Surround på XBOX'en. Hvordan er dette mulig når det ikke finnes digital-utganger??

Det som finnes av lyd-utganger er av den analoge typen (phono/scart) og som kun muligjør vanlig Dolby 5.1 Surround (ikke digital).

Jeg tipper at folk blander sammen begrepene og omtaler analogt som digitalt. ...eller finnes det ekspansjonskort med digitalutganger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RikkyRally,

Jeg kobler alt til receiveren min og den tar ikke scart. TV brukes kun til monitor.

Takk for linken!

hrickard,

Dolby ProLogic II (analog) er ikke det samme som Dolby Digital. En DA converter har heller ingenting med Surround å gjøre. Den bare forvandler digital- til analog lyd.

En receiver (f.eks) må motta et digitalt signal (for å bevare "kvaliteten") for så å decode det til 5.1, 6.1, 7.1, DTS m.m, for så å bruke en DA til hver forsterker del.

En DVD Audio spiller derimot decoder signalet til flere kanaler (phonolinjer) FØR det kommer til receiveren el.l.

Lenke til kommentar

En receiver (f.eks) må motta et digitalt signal (for å bevare "kvaliteten") for så å decode det til 5.1, 6.1, 7.1, DTS m.m, for så å bruke en DA til hver forsterker del.

Neida. Det er ingenting i veien for å bruke den innebygde dekoderen i tingen (har Xbox dekoder, btw?) og koble analogt.

En DVD Audio spiller derimot decoder signalet til flere kanaler (phonolinjer) FØR det kommer til receiveren el.l.

Ingenting i veien for at man ikke skal kunne gjøre det samme med DTS og DD fra DVD-V.

Men ikke blakk deg på digitalkabler, slik Matzi foreslår. 700 spenn for en optisk kabel er tyveri.

Lenke til kommentar

hvis du mener advanced scart cable, så koster den 279 spenn i butikken nå. har en som jeg ikke bruker jeg også.

rikkyrally: ser ikke vitsen i å bruke component på xboxen, da jeg såvidt jeg vet ikke kan få annet enn 480i på en pal xbox. hvis dette ikke stemmer så tar jeg gladelig i mot tips på hvordan jeg kan få opptil 1080i ut av den. har sett på high definition av pack fra ms, men den ser ikke ut til å funke med en pal xbox.

Lenke til kommentar

Neida. Det er ingenting i veien for å bruke den innebygde dekoderen i tingen (har Xbox dekoder, btw?) og koble analogt.

Ingenting i veien for at man ikke skal kunne gjøre det samme med DTS og DD fra DVD-V.

Men ikke blakk deg på digitalkabler, slik Matzi foreslår. 700 spenn for en optisk kabel er tyveri.

Den eneste måten for å få Dolby Digital lyd er via optisk utgang.

Eh.. jo.. Den ANDRE måten er via en optisk/digital omformer. Tror de selges på Radioshack til ca 300,-

Dette er helt sikkert!

Tror jeg..

Lenke til kommentar

Den eneste måten for å få Dolby Digital lyd er via optisk utgang.

Vel det stemmer jo nesten iallefall. Man kan jo bruke en kompsit digitalkabel. Som mange mener gir bedre lyd enn optisk. Å 700 for en digitalkabel er ikke idiotiskt, men en smakssak. Vet ikke om det har så mye å si på en xboks men... Har og et spørsmål i samme leia.

Kobla Ps2'en minn opp mot anlegget med en Optisk digital kabel men fikk ikke inn Dolby digital eller DTS. Prøvde med alle spilla eg hadde pluss en del av dvd'ene men forsterkeren fikk ikke noe digital signal. Spilte alt i stereo. Prøvde kabelen mellom DVD spilleren å den funka fint. Noen som kan hjelpe til der..? Hadde vert fint.

Lenke til kommentar

700 spenn for en digitalkabel er rent tyveri. Det eksisterer ingen hørbare forskjeller mellom digitalkabler, om de så er av den elektriske eller optiske arten.

Med PS2 vet jeg ikke hvordan det funker. GTA: Vice City skal visstnok ha DTS av et eller annet slag, men Xboxen har nForce-løsningen som er hakket kraftigere enn PS2. Det er vel først og fremst på spill med allerede DD/DTS-enkodet lyd (typisk i filmsnutter) at man får DD/DTS ut fra PS2.

(jeg har svært liten kunnskap om PS2 generelt)

Lenke til kommentar
700 spenn for en digitalkabel er rent tyveri. Det eksisterer ingen hørbare forskjeller mellom digitalkabler, om de så er av den elektriske eller optiske arten.

Det er helt feil. Kom hjem til meg så skal du få høre kjempeforskjell mellom kabelen din og kabelen min. NB, dette er et high-end anlegg.

Anyway. XBox spill har meget bra lydkvalitet, men lyden er ikke like bra som en topp-dvd eller i nærheten av cd. Har selv standard advanced scart med en billig optisk til xboxen som jeg syntes er tilfredsstillende til en konsoll.

Lenke til kommentar
Det er helt feil. Kom hjem til meg så skal du få høre kjempeforskjell mellom kabelen din og kabelen min. NB, dette er et high-end anlegg.

Dette er et argument jeg ser ofte, og det har overhodet ingenting med saken å gjøre, med mindre du har et anlegg som ikke klarer å bearbeide S/PDIF, noe som er godt gjort.

Lenke til kommentar
Dette er et argument jeg ser ofte, og det har overhodet ingenting med saken å gjøre

Nå er det mulig du bare provoserer. (noe du klarer) Men du sier du ofte ser det argumentet. Men har du noen gang tatt deg tid til å høre på det? Bruker selv en komposit Digitalkabel mellom dvd og amp. Å det er STOR forskjell mellom den og den optiske som jeg bruker til PS2'en. Den kosta 50kr på elkjøp eller noe. Ta deg en tur innom en hifi sjappe å hør selv. så sandt du ikke er halv døv så vil du høre forskjell, sånn er det bare!

Lenke til kommentar

Heh. Det å være halvt døv er også et fint argument. Jeg foreslår dere setter dere litt inn i hvordan dette funker før dere kommer med slike påstander. Forøvrig er påstandene deres enkle å motbevise med målinger, men det er muligens ikke nok for dere.

Anbefalt lesning: S/PDIF-grensesnittets virkemåte, f.eks:

http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Sett dere gjerne inn i hvordan man bruker mennesker som testinstrumenter for hypotesetesting (stikkord: blindtest).

Hørselen min var noenlunde perfekt sist jeg hadde den sjekket, så slik ad hominem-argumentasjon synes jeg du skal holde deg for god for.

Ellers kan dere lese dette:

http://www.iror.org/expectations.asp

Det er nok av slike tråder som dette fra før i forumet, og jeg gidder ikke forsøke å banke dette inn flere ganger, særlig ikke i en tråd hvor det er off-topic. EOD fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...