Gå til innhold

PC låser seg ved spilling


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en relativt nybygget PC. Når jeg kjører XP på denne så får jeg problemer med å spille 3D spill a`la Black Hawk Dawn. Spillene funker fint i lobbyen , men med en gang selve spillet begynner låser maskinen seg. Maskinen fungerer utmerket godt ellers. Alle driverene er oppdatert, XP er oppdatert, BIOS er oppdatert og ingen viruser er detektert.

 

Kan det være noe med minnefordelingen under Start/MyCompuer/Properties/Advanced/performance/settings

Jeg har ikke mye peiling på hva en forandring på disse settingene vil foråsake, men jeg fikk et tips om at det kanskje kunne være noe her. Kan noen gi meg en forklaring på disse settingene og i tillegg forklare hvilke forandringer jeg kan prøve ut.

 

Jeg mistenker skjermkortet mitt men det skal ha plenty med kapasitet for å kunne kjøre disse spillene. Bla. Black Hawk Down skal kunne kjøres med et 32MB skjermkort.

 

Dette er min spec.

Prosessor: AMD Athlon XP2400+ 2.0GHz 266 MHz bus

Hovedkort: Abit AT7-MAX

Skjermkort : Sapphire Raedon 9200 128 DDR

 

Er det noen som har erfaring med dette problemet og kan gi meg litt hjelp. :dontgetit:

Endret av FroLi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk først tempraturen på cpu'n med Speedfan. Er den over 60 grader bør du vurdere bedre kjøling. Prøv å kjøre med åpen kasse som en midlertidig løsning. Hvis ikke varmen er problemet, er det nok noe med skjermkortet. Mulig det er at kortet blir for varmt (defekt kjøling). Sjekk at vifta går som den skal. Hvis heller ikke det er problemet kan du prøve med andre drivere til skjermkortet enn de nyeste.. Prøv!

Lenke til kommentar

Hei takker for tipsene så langt, men problemet vedvarer.

 

Jeg har sjekket alle temperaturene med SpeedFan og HardwareDocktor. Kjølingen var tilfredstillende. Jeg testet også PC`en med åpent kabinett ute i garasjen med en omgivelsestemp på ca 10 grader, men problemet var likt.

 

Jeg har prøvd å legge inn 4in1 drivere flere ganger og alle disse ser ut til å fungere.

 

Etter dette testet jeg maskinen med et annet skjermkort og fremdeles var problemet der. Så det må være noen andre faktorer som lager denne feilen. Det rare er at jeg får ingen feilmeldinger om at det er noen konflikter eller feil å systemet.

 

PC`en låser seg når 3D brettene lastes inn og ikke i selve lobbyen til spillene. Hvis jeg en gang kommer inn på brettene, så låser maskinen seg kun en skjelden gang,

så noe har bedret seg etter noen justeringer.

Jeg begynner å bli rådløs.

 

 

 

Er det mulig at det er noen innstillinger i BIOS eller XP som kan forårsake problemet? :cry:

Endret av FroLi
Lenke til kommentar

Tror jeg har det samme problemet selv..

Jeg har gjort ALT! Formatert, nye skjermdrivere, flasha bios, nye vifter++, sendt RAM og CPU til komplett.no (de var i orden), nytt hovedkort, prøvd andre skjermkort..

Dette var det jeg har prøvd for å løse problemet.

I dag fikk jeg det nye hovedkortet og var overlykkelig, jeg trodde selvsagt at nå skulle problemet løse seg, men det gjorde det ikke.

Har nå funnet ut at strømforsyningen kan være problemet, strømtilførselen er på 300 w. Så fort som mulig går jeg til innkjøp av ny strømforsyning.

 

Men du kan godt prøve noe av de forskjellige tingene jeg har gjort, kan jo hende at det hjelper til deg ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alt det bortsett fra å sende den tilbake til komplett ;) ,

men jeg har også vært inne på tanke med strømforsyningen. Min skulle være kraftig nok 360 W Max load.

 

Men er det mulig at noen av spenningene er for lave?

 

Har disse verdiene på tomgangskjøring:

 

Disse verdiene er hentet på hardwaredocktor.

 

V core = 1,68V

 

Vio = 3,39

+5V = 5,11

+12V = 12,17

AGP = 1,55

DDR = 2,61

Vsb = 5,02

Vbat = 3,17

 

Jeg bruker også SpeedFan til å avlese disse verdiene da ser jeg disse verdiene:

 

Vcore = 1,68V

+3,3V = 3,39V

+12V = 12,16V

-12V = -6,93V Er ikke denne feil? Eller skal den være regulert til dette ?

-5V = 0,48V

+5VSB = 5,56V

Vbat = 3,17V

 

Er det noen som kan fortelle meg om noen av disse er feil, og hva jeg eventuelt kan justere dem til?

Endret av FroLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...