Gå til innhold

Hvem er best kvalifisert for jobben?

Anbefalte innlegg

Har hatt andregangsintervju nå og såvidt jeg forsto var det 3 kandidater det sto imellom. Føler det gikk veldig bra. Så tilfeldigvis søkerlisten på nett og fant ut at en av dem er veldig godt faglig kvalifisert, antagelig mer enn meg, selvom jeg også er kvalifisert. Betyr det da at vedkommende får jobben? Personlig egnethet vart visst viktig i stillingen, men hvis denne personen har en sterkere faglig bakgrunn, vil ikke han /hun få jobben uansett med mindre vedkommende er helt håpløs personlig?

Eller er det slik at de igrunnen kan velge mellom kandidatene på andregangsintervju, at det er slik at alle er kvalifisert og at det er de personlige egenskapene som avgjør? Jeg tenker litt sånn at hvis det er en som overgår de andre faglig, ville de ikke kun kalt inn kun den personen til andregangsintervju da, og hvis han/hun ikke hadde de riktige personlige egenskapene så ville de kalt inn fler? Er det et bra tegn at man kom til andregangsintervju likevel?

Jeg er bare bekymret over at det ikke er noe håp etter at jeg så på arbeidserfaringen til en av de som sto på søkerlista (jeg vet ikke om vedkommende kom til andregangsintervju altså)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det offentlege så er det krav om å ansette den best kvalifiserte, mykje av den vurderinga går på formell kompetanse, men også personlegheita er av betydning.

Der det oppstår konflikt på om kvalifikasjonsprinsippet er brutt så samanliknar ein kandidatens eigenskapar opp mot kor godt ein fyller kvalifikasjonane som var oppført i stillingsutlysninga.

Arbeidsgiver kan derfor ikkje ansette ein kandidat foran den andre fordi den kandidaten hadde f.eks. word-kurs dersom dette ikkje var ein ønska kvalifikasjon i utlysningsteksta. Men alt av relevant utdanning (også utdanning over det som er påkrevd) kan brukast som begrunning til å ansette ein kandidat foran ein anna.

Sidan du har vært inn til andregangsintervju så betyr det at du i utgangspunktet oppfyller dei minimumskrava som har vært stilt. Det som gjenstår på andregangsintervju er å gjere finutvelgelsen, og der kan personlege eigenskapar være det som er viktigast å få oversikt over.

Også dine evner til å utføre arbeidsoppgåver som ikkje krever direkte fagkompetanse skal vurderast.

Dersom det f.eks. er snakk om ein ingeniørstilling der ein søkar har bachelorgrad og den andre har mastergrad, så treng ikkje det å betyr at han/ho med mastergrad automatisk er best kvalifisert til ei stilling som også innbefatter publikumskontakt.

For ei slik stilling vil den best kvalifiserte etter kvalifikasjonskravet være den som har flest mulig av eigenskapane som var etterspurt i utlysninga. Står det både ingeniørutdanning og god muntlig framstillingsevne i utlysninga så kan ein ikkje kun sjå seg blind på utdanninga.

Sidan du har komt til andregangsintervju så tyder det på at du absolutt fortsatt er med i kampen om jobben. Men det kan sjølvsagt være at du kun er tatt med for å være ein god kandidat nummer to, dersom han/ho med mykje arbeidserfaring gjer seg for dyr til å ansette.

Kvalifikasjonsprinsippet i offentlege virksomheiter er sjølvsagt begrensa til å ansette den best kvalifiserte som ikkje krever for mykje i lønn, ikkje best kvalifiserte koste kva det koste vil.

Lenke til kommentar

Best kvalifisert er ikke synonymt med best utdanning/kompetanse i forhold til jobben. Desverre så er det slik at det ofte er vanskelig å se andre viktige egenskaper på et intrevju. Så er det jo noe heter referanser, men det er jo ikke alltid man har.

På jobben til brodern så var det en dame som var "ekstremt kvalifisert", men hun viste seg å ha en personlighet som rett og slett gjorde arbeidsplassen dårligere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...