Kaneltryne Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Hei, jeg sitter her med et veldig dårlig karakterkort, ferdig med vgs og et jobbår. Jeg har alltid vært glad i data og tekniske ting og ser at jeg faktisk om et år kan starte dataingeniør studier på høyskolen i akershus. Dette er noe som virkelig frister, og jeg har fått øynene litt opp for studier. Problemet er bare at da er jeg nødt til å ta Y-veien, altså ta opp fysikk og R-matte. Jeg har aldri vært noe glad i matte, men jeg tror problemet ligger i at jeg aldri har brydd meg for mye om skole, og ikke sett så mye poeng i å pugge meg gjennom regnestykker for å få en karakter på en prøve. Jeg har derfor 4 i P1 matte og 3 i P2 matte. Jeg lurer da på om det kan bli tungt å ta opp R-matte hjemme, og ikke minst bli dataingeniør, med mindre jeg jobber veldig hardt med det? Er bare litt redd for å ''gå på en smell'', ved for eksempel å bli totalt overkjørt av enten R-matte eller selve studiet. Også sliter jeg for å være ærlig litt med å se hvordan matte kan være så viktig og omfattende som folk skal ha det til, i et dataingeniør studiet. Hva slags type mattematikk vil du daglig møte? Hvis jeg gjør en innsats, tror noen med lignende erfaring at jeg kan klare meg med å ta opp R1, og R2 matte hjemme med minst 3 i karakter, og klare studiet? Jeg er motivert og omtrent gjennomsnittlig anlagt faglig med tanke på matte. *EDIT* Hvis jeg går denne Y-veien og tar opp fysikk og R1+2, kan noen vær så snill fortelle meg at dette kommer på førstegangs vitnemål, selvom jeg ikke har hatt fagene på vgs?? Denne planen jeg begynte å like går rett i dass hvis det blir ordinært vitnemål, og jeg må konkurrere med folk som har 5 i snitt om studieplass. Endret 24. juni 2017 av Kaneltryne Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Ok, skjønner nå at å kalle det Y-veien er feil når jeg har generell studiekompetanse, og jeg kommer ikke inn på høyskolen i oslo og akershus, for jeg har ikke bra nok snitt til å konkurrere med ordinære vitnemål. Hvis jeg skulle tatt opp R1+2 og fysikk 1, hva skjer da med karakterene mine i programfag som samfunnsøkonomi, markedsføring og ledelse, og entreprenørskap? Blir de erstattet av matte og fysikk, eller kommer alt sammen på et stort vitnemål? Endret 24. juni 2017 av Kaneltryne Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Du har gode muligheter for å ta IT drift og utvikling med generell studiekompetanse. Hvor mattetung utdanningen blir er veldig varierende mellom høyskoler/universitet og fagene de har. Det er stor forskjell mellom utdanninger som kan klassifiseres som datateknikk og utdanninger som dreier seg mer om praktisk utvikling. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Også sliter jeg for å være ærlig litt med å se hvordan matte kan være så viktig og omfattende som folk skal ha det til, i et dataingeniør studiet. Hva slags type mattematikk vil du daglig møte? Hvis du blir programmerer må du hele tiden gjøre kalkulasjoner, beregninger og lage statistikker på bakgrunn av tall du har samlet inn. Det er matte i alt man gjør nesten, men som regel ikke så avansert som det du må gjennom på skolen med mindre du skal lage spill. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Det er veldig varierende. Webutvikling trenger nesten ingen matte utover grunnleggende aritmetikk og litt matematisk intuisjon, mens en spillutvikler, som du sier, må gjerne drive på med avansert trigonometri til vanlig. Noen områder innenfor "dataingeniør" kan også innebære mye abstrakt matte, slik som informasjonsteori og beregningsteori, så det er alt etter hva man sikter seg inn på. Men for å ikke skremme deg så kan jeg understreke at det å bli en vanlig utvikler med høyskoleutdanning vanligvis ikke innebærer veldig mye matte. Jeg vil derimot anbefale at man er komfortabel med å løse matematiske problemer på nivå med T-matte. Endret 24. juni 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
ukon Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 (endret) Vet du hva du ønsker å jobbe med? Er det noe som krever at du er dataingeniør? Eller kunne du like greit tatt informatikk eller informasjonssystemer? Som da ikke krever Fysikk 1, og R2. Informasjonssystemer krever bare at du har bestått 3 år med vgs. Endret 31. juli 2017 av ukon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå