Gå til innhold

Kjøpe bolig av foreldre?

Anbefalte innlegg

Man må også "manuelt" hhv. føre opp og fjerne eiendommen i/fra selvangivelsen.

Og overbevise kommunen om at det er du som skal motta regninger fra dem for eiendommen.

(En kommune går jo glipp av sekundærboliginntekter!)

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Topicstarter her :)

Ettersom det er en selveier-leilighet, må jeg i såfall betale dokumentavgift for overtagelse av eiendommen, så vi regner med at vi ikke gidder bryet og tar heller og skatter på avkastningen. Hvis vi hadde klart å unngå dokumentavgift hadde det vært en annen sak though.

Anonymous poster hash: 3a4e6...6ee
Lenke til kommentar

Lest litt rundt nå og må bare være helt sikker på om jeg har forstått ting riktig:

1. Hvis jeg signerer et skjøte, vil det da altså være slik at jeg kan selge den som en primærbolig og ikke utløse skatt på gevinst med foreldrenes samtykke?

2. Hvis jeg kjøper for den prisen som opprinnelig ble kjøpt for i 2015, vil da differansen mellom taksten i dag og da regnes som en gave? Jeg kan jo ikke kjøpe den for nåværende takst, da vil jo foreldrene i praksis selge til meg med gevinst? Hvor går egentlig grensen for hva som tolkes som gave?

3. Siden et slikt skjøte ikke blir tinglyst så må vel foreldre og jeg altså manuelt endre eiendoms og formueskatten i skattemeldingene?

Tusen takk for all hjelp, veldig interessant problemstilling dette!  :wee:

Anonymous poster hash: 3a4e6...6ee
Lenke til kommentar

1) Foreldrene dine må signere skjøtet. Det vanlige er at de utsteder et blanco-skjøte som kun mangler kjøpers navn og personalia. Slike skjøter bør oppbevares trygt - i bankboks eller hos advokat - fordi hvis skjøtet blir stjålet kan hvem som helst skaffe seg hjemmel til eiendommen. Du og foreldrene dine må signere en salgskontrakt slik at du kjøper eiendommen.

2) Gave innebærer at man gir bort noe vederlagsfritt i den hensikt at det skal være vederlagsfritt. Salg til under markedspris er også en gave. Gaver beskattes ikke. Hvis foreldrene dine selger til deg ved underpris betyr det bare at du ikke får lov til å bruke din kjøpesum som inngangsverdi ved et eventuelt gevinstoppgjør, du må bruke dine foreldres.

3) Ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...