Redaksjonen. Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 For sikker og effektiv styring av dronetrafikken.Nå kommer europeiske regler for droner Lenke til kommentar
Magne Gåsland Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Helt greit til sivile formål,men burde bli forbudt til væpnet å militære formål Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Helt greit til sivile formål,men burde bli forbudt til væpnet å militære formål Det syns jeg ikke. Ikke verre enn andre militære fly. Det som burde være forbudt er å bruke droner for å henrette sivile i andre land uten rettsak slik USA gjør. Endret 25. juni 2017 av Lynxman 1 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 drone overtar alt. snart har vi pizzabud drone, taxi drone, bussdrone, ambulanse drone, flydrone... dette er fremtiden. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Nei, fordi det vil alltid være mer energieffektivt, og dermed billigere, å rulle på bakken enn å fly. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Helt greit til sivile formål,men burde bli forbudt til væpnet å militære formål Heller motsatt. Militær til angrepsformål og kriger i andre land er umoralsk og burde heller fokusere på. Fjernstyrte fly til privatbruk burde begrenses mest mulig siden det går utover andres sikkerhet og privatliv. Droner i tettbebygde områder og byer burde også begrenses med mindre det blir påbudt å gå med hjelm når man er ute. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 drone overtar alt. snart har vi pizzabud drone, taxi drone, bussdrone, ambulanse drone, flydrone... dette er fremtiden. En slik utvikling hadde vært svært uheldig. Blir mange nye dødsfall og skader i samfunnet uten god grunn. Folk må begynne å gå med hjelm ute. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 drone overtar alt. snart har vi pizzabud drone, taxi drone, bussdrone, ambulanse drone, flydrone... dette er fremtiden.En slik utvikling hadde vært svært uheldig. Blir mange nye dødsfall og skader i samfunnet uten god grunn. Folk må begynne å gå med hjelm ute. Droner kan kjøre på bakken også. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) drone overtar alt. snart har vi pizzabud drone, taxi drone, bussdrone, ambulanse drone, flydrone... dette er fremtiden.En slik utvikling hadde vært svært uheldig. Blir mange nye dødsfall og skader i samfunnet uten god grunn. Folk må begynne å gå med hjelm ute. Droner kan kjøre på bakken også. Riktig. Godt poeng. Men hvor skal de komme seg frem på bakken? De kan jo ikke være på veien. Er de på fotgjengerfeltet vil de utgjøre iallefall en plage om ikke en direkte fare. Isåfall må vi få biler ut av byene slik at det blir mer plass til fotgjenger, syklister og andre fremkomstmidler (skateboard, rulleskøyter, segway osv osv). Endret 25. juni 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Droner kan kjøre på bakken også.Nei, en drone er per definisjon et fly. http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Drone+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 2 radiostyrt, førerløst fly til fotografering, rekognosering eller som artillerimål Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) Droner kan kjøre på bakken også.Nei, en drone er per definisjon et fly. http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Drone+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 2 radiostyrt, førerløst fly til fotografering, rekognosering eller som artillerimål Trangsynt. I følge den er det heller ikke drone når den brukes som våpen. Det er logisk å definere det på samme måte som resten av verden: https://no.wikipedia.org/wiki/Drone Endret 25. juni 2017 av Lynxman Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Hvor trekker de linjen mellom radiostyrte fly, helikopter og droner som brukes til moro og leketøy og droner kan brukes til både kommersielle formål og privat moro? Vi har jo hatt radiostyrte fly og helikoptere som kan fly både høyt og langt uten at dette har måttet være regulert. Ifølge artikkelen så står det: "RO1 gjelder for droner opp til 2,5 kg og maksimal hastighet på 60 knop. " Der står det spesifikt "droner" og ikke radiostyrte fly eller helikopter. Betyr dette at man kan operere med fly og helikopter, uansett størrelse, vekt og rekkevidde uten at disse faller inn under dronereglene? Det er jo ingen problemer å feste en GoPro eller HD kamera på ett fly eller helikopter på samme måte som en drone. Så vil dette ende opp som ett "loophole" i reglene? Får ikke fly drone over området... jaja, fyr opp det radiostyrte helikopteret istedenfor? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) Tror desværre vi i værste fall kan ender opp som de har det i USA der alt fjernstyrt som flyr i lufta er definert som droner. Heldigvis har NLF vært i forkant og sammarbeidet med luftfartstilsynet om regler for modellflyging i Norge så vi som flyr modellfly og heli kan komme greit ut av det, men tiden vil vise. http://www.nlf.no/modellfly/easa-pr-ver-igjen-nytt-utkast-til-droneregler Etter flere mislykkede forsøk på å lage et sammenhengende regelverk for ubemannet luftfart i Europa, har EASA nå sendt NPA 2017-05 på høring. Etter hardt press fra europeiske modellflygere, som ikke uten videre finner seg i å bli slått i hartkorn med lekedroner og kommersiell ubemannet luftfart, har EASA laget en rekke spesielle unntak, både for hjemmebygde modellfly som ikke har realistisk mulighet for å møte krav om CE-merking og GPS-begrensninger, men også for tradisjonell organisert modellflyvirksomhet. Det tillates at NLF kan søke godkjenning til å fly under nasjonale regler uten høyde og vektbegrensninger, og slippe registreringskrav for hver modell, på bakgrunn av vårt etablerte sikkerhetssystem Modellflyhåndboka. Kort fortalt vil norske modellflygere trolig slippe unna EASAs klør. En detaljert gjennomgang av hva regelverket innebærer, både for medlemmer og ikke-medlemmer, vil du kunne lese i utgave 4 av medlemsbladet Modellfly informasjon som utkommer i slutten av august. EASAs høring vil besvares av NLF innen fristen. NLF deltar også på en workshop i Köln sammen med Europe Air Sports, European Model Flying Union (EMFU), FAI og EASA den 15. juni, for å gi våre innspill til det nye regelverksutkastet. Endret 26. juni 2017 av perpyro 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Hvor trekker de linjen mellom radiostyrte fly, helikopter og droner som brukes til moro og leketøy og droner kan brukes til både kommersielle formål og privat moro? Vi har jo hatt radiostyrte fly og helikoptere som kan fly både høyt og langt uten at dette har måttet være regulert. Ifølge artikkelen så står det: "RO1 gjelder for droner opp til 2,5 kg og maksimal hastighet på 60 knop. " Der står det spesifikt "droner" og ikke radiostyrte fly eller helikopter. Betyr dette at man kan operere med fly og helikopter, uansett størrelse, vekt og rekkevidde uten at disse faller inn under dronereglene? Det er jo ingen problemer å feste en GoPro eller HD kamera på ett fly eller helikopter på samme måte som en drone. Så vil dette ende opp som ett "loophole" i reglene? Får ikke fly drone over området... jaja, fyr opp det radiostyrte helikopteret istedenfor? Forskjellen på et modellfly og en drone, er om piloten er medlem i en modellflyklubb, og flyr fra en modellflyplass. Det er ikke noe forskjell, i regelverket, på en drone og et modellfly. Men modellflygere er untatt store deler av regelverket. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Per definisjon er en drone selvkjørende i en eller annen grad, mens et modellfly ikke er det. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Per definisjon er en drone selvkjørende i en eller annen grad, mens et modellfly ikke er det. Kommer an på hvem sin definisjon du følger. I følge regelverket, så er forskjellen om piloten er modellflyger eller ikke. Du må enten ha RO1/2/3, eller være modellflyger. http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Droner/Om_Droner http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Bruk_av_modellfly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå