Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noe poeng å anmelde noen for å kjøre for fort?

jonlem

Anbefalte innlegg

De fleste nyere motorveier i Norge tåler 120+, da det er det de fleste kjører i, men er som regel satt til 90 av "sikkerhetshensyn"

Ligger alltid 10+ over i 60+ soner, men i 50- soner er det maks 5 over (reel fart og ikke speedometer)

Har enda til gode å kjøre på en vei i Norge som kan ha fri fart, dog kunne mange ha hatt høyere grense i venstrefeltet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjør ikke det, men det gjør du siden det er det du er mest opptatt av. Et nummer på et skilt sier IKKE noe om hvordan du skal kjøre.

Forstår jeg deg rett at du mener det skal være opp til enhver trafikant å gjøre en individuell vurdering av hvor fort det er forsvarlig å kjøre?

Selvfølgelig. Du kjører vel ikke i 80 på vinterføre i en knapp sving selv om skiltet sier at det er 80?

Der er jeg enig, men slik jeg tolker deg så mener du det er greit å overstige fartsgrensene også hvis trafikantene mener fartsgrensene er satt for lavt..stemmer det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du og dine naboer tatt dette opp i media? Politikere og politiet har en tendens til å prioritere saker som gir dem god/mindre dårlig PR. Og nå mener jeg ikke at du skal true politiet med å gå til media om de ikke foretar seg noe. Dere må heller prøve å alliere dere med en eller flere lokale medier som ønsker å kjøre en sak på det. Og dette bør skje etter en lengre periode med anmeldelser/bekymringsmeldinger til politiet. Så kan dere følge på med leserinnlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om så mange kjører fort der så kan det kanskje tyde på at fartsgrensen er satt for lavt?

Eventuelt at mange av en eller annen grunn har utrolig vanskelig for å følge reglene som er satt..

Du hadde vel likt nytt skilt for hver lille strekning hvor farten kan settes opp eller ned.

Jeg er mer opptatt av å kjøre etter forholdene enn å stirre på skilt og speedometer. Du hadde vel likt om vi bare parkerte bilen og gikk istedenfor?

Det der var dagens, er vel et ganske fåtall som klare å kjøre etter forholdene, og det fåtallet tipper jeg ikke inkludere deg etter dine kommentarer,

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om så mange kjører fort der så kan det kanskje tyde på at fartsgrensen er satt for lavt?

Eventuelt at mange av en eller annen grunn har utrolig vanskelig for å følge reglene som er satt..

Du hadde vel likt nytt skilt for hver lille strekning hvor farten kan settes opp eller ned.

Jeg er mer opptatt av å kjøre etter forholdene enn å stirre på skilt og speedometer. Du hadde vel likt om vi bare parkerte bilen og gikk istedenfor?

Det der var dagens, er vel et ganske fåtall som klare å kjøre etter forholdene, og det fåtallet tipper jeg ikke inkludere deg etter dine kommentarer,

De aller fleste greier å kjøre etter forholdene, det er derimot de som ser seg blind på fart som ikke greier det.

Lenke til kommentar

De aller fleste greier å kjøre etter forholdene, det er derimot de som ser seg blind på fart som ikke greier det.

Er bare å ta trådstarters problem som et eksempel på at det ikke vil gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde vært sant men desverre ikke, hva tror du egentlig hadde skjedd om de tok vekk fartsgrense og ba folk kjøre etter forholdene?

Lenke til kommentar

Tysk autobahn er litt slik som de fineste norske motorveiene uten alle de unødvendige svingene. Og med bedre sjåfører, ikke minst. Om du kjører i Tyskland, så vil du merke at folk respekterer deg mer når du kommer i venstrefila, spesielt der det er fri fart. I Tyskland er det som mange andre plasser i Europa 50 innenfor tettbygde strøk og 100 utenfor. I Polen har de fartsgrenser på motorveiene, men de er satt til mer fornuftige hastigheter som 140. Når jeg snakker om fri fart, så mener jeg først og fremst motorvei. Hvordan det ser ut hos TS vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvordan det ser ut hos TS vet jeg ikke.

Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese hadde du fått med deg denne beskrivelsen: "Det disse da ikke har sett, er minst tre uoversiktlige kryss hvor de får vikeplikt fra høyre, samt et dusin utkjørsler og hageporter det fort kommer både barn og hunder og baller og ymse ut i veien fra." 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese hadde du fått med deg denne beskrivelsen: "Det disse da ikke har sett, er minst tre uoversiktlige kryss hvor de får vikeplikt fra høyre, samt et dusin utkjørsler og hageporter det fort kommer både barn og hunder og baller og ymse ut i veien fra." 

Vis meg hvor på Google maps dette er så skal jeg se. Eller er du en spåkone som kan se området foran deg ved å vite ymse detaljer?

Lenke til kommentar

Vis meg hvor på Google maps dette er så skal jeg se. Eller er du en spåkone som kan se området foran deg ved å vite ymse detaljer?

Hva er vitsen med å slenge dritt

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å slenge dritt

Hvilken drittsnakk snakker du om? At jeg skal vite hva slags vei det er snakk om? Ja, det er dritt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

[....]Det kunne ikke falle oss inn å melde slikt til politiet, anstendige folk er bare ikke angivere.

Anstendige folk kjører kanskje heller ikke gris i eget nabolag?

Det har ingenting med saken å gjøre! Selv om noen oppfører seg klanderverdig, kan jeg ikke bruke det som unnskyldning for å være drittsekk. Helt elementær etikk.

Det som er drittsekk er å legge opp til at noen blir drept av villmannskjørere fordi man synes det er viktigere å snakke dritt om politiet enn å redde liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er mer opptatt av å kjøre etter forholdene enn å stirre på skilt og speedometer.

Problemet er at det er tilnærmet umulig å bedømme fart når man farer bortover veien. Du har sikkert hørt om fartsblindhet, for eksempel. Man må ha et sted å se hvor fort man kjører, for vi klarer ikke å bedømme det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...