Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noe poeng å anmelde noen for å kjøre for fort?

jonlem

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, vil det kunne få konsekvenser for den som kjørte? Eller er det bortkastet bruk av (min) energi og (politiets) ressurser som ikke vil føre til noe som helst?

Bor langs en vei med 50-sone, og har en del lokale helter som til tider kjører vanvittig fort forbi huset vårt hvor det (dessverre) er ei relativt rett strekke vei. Denne blir brukt som fartsetappe, og jeg har estimert at enkelte passerer i 80-100 km/t. Ser vi helt bort fra alle som ligger "litt over", dvs rundt 60, så kunne jeg godt tenkt meg til å sende noen signaler til disse skrotskallene som tror de er hevet over både norske lover og fysiske lover og passerer halvannen meter fra hagegjerdet vårt i ei fart som er livsfarlig for både dem selv og oss som bor og ferdes langs denne veien. Aller helst vil jeg hoppe ut i veien og stoppe de for å denge løs på bilen med ei øks eller noe, men det ender neppe godt for noen parter. 

Si at jeg setter meg til en dag og prøver å få fanget en av disse på film. Regner med den bør vise klart og tydelig at det går mye for fort. Jeg vil kunne klare å få med regnr på bilen, men jeg vil sannsynligvis ikke greie å få med ansiktet til den som kjører. Vil noe slikt kunne være nok til å få politiet til å ta en prat med vedkommende? 

For min del trenger det ikke nødvendigvis ende med dom og bot og fengsel og elendighet, for de fleste tenker jeg det holder at de får beskjed (fra politiet) om at de er anmeldt og at det finnes beviser, eller noe i den duren. 

Hva tror forum-orakelet? 

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det skulle jo vært nevnt. Har selvfølgelig tipset politiet, og de har svart diplomatisk at de tar tipset på alvor og skal vurdere å ta en fartskontroll her en dag. Men de vil jo aldri i livet klare å rekke over alle slike steder, og få "huket inn" alle råkjørerne - med mindre man hjelper litt til selv tenker jeg. 

Når det er sagt; den optimale løsningen er selvfølgelig å få satt ned fartsgrensen til 40, og få på plass fartsdempere. Det er sannsynlig at vi skal få til, og prosessen er i gang - men det tar laaaang tid. Så inntil videre ... 

Lenke til kommentar

Ja, det skulle jo vært nevnt. Har selvfølgelig tipset politiet, og de har svart diplomatisk at de tar tipset på alvor og skal vurdere å ta en fartskontroll her en dag. Men de vil jo aldri i livet klare å rekke over alle slike steder, og få "huket inn" alle råkjørerne - med mindre man hjelper litt til selv tenker jeg. 

Når det er sagt; den optimale løsningen er selvfølgelig å få satt ned fartsgrensen til 40, og få på plass fartsdempere. Det er sannsynlig at vi skal få til, og prosessen er i gang - men det tar laaaang tid. Så inntil videre ... 

Kan se for meg at et av de største utfordringene du vil møte om du prøver å filme dette blir kvalitet på selve videoen. Du skal ha ganske grei kvalitet for å kunne si noe om hastighet, bilskilt og helst en indikasjon på hvem som er fører.

Lenke til kommentar

Sitt klar i oppkjørselen med en trehjulssykkel eller tom barnevogn. Smell den ut i gata foran neste fartsvidunder som kommer.

Ja. Har tenkt tanken. Men så har jeg sett for mange russiske road rage-snutter på youtube..

Var en nabo i feltet jeg bodde i før som visstnok gjorde dette. Han ble visst selv anmeldt for dette samt å sette opp "feller" i beddet sitt langs veien som punkterte noen biler. Politiet var iallefall på døra hans og han fjerna fellene og sluttet å kaste ting på biler.

Ikke vet jeg detaljene i saken men regner med at det han gjorde var ulovlig, farlig og straffbart siden han slutta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg regner med man kan bli kjent skyldig i å forårsake en ulykke selv om man ikke kjører bilen selv..

Tror det er lite aktuelt med sånt nabo-ninja-opplegg. Er mest ute etter å vite om politiet bryr seg om andre "beviser" i fartssaker ennsine egne målinger med feks laser.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så er jeg såpass "feig" at jeg ønsker ikke å stoppe noen rett utfor hagen her hvor guttungen leker og bikkjene oppholder seg. Man vet aldri helt hvilken tulling man evt får på nakken, det kan være rus og alt mulig inni bildet når farta blir så høy. Det er en politisak, og jeg ønsker at politiet skal ta tak i vedkommende, men jeg ser jo at de kanskje trenger litt hjelp med å samle bevismateriale..

Lenke til kommentar

Sett opp noen flagg eller noe med 100 meters avstand, også filmer du. Da kan du regne ut ganske nøyaktig hvor fort dem kjører nedover veien. Samt så får du skiltet dems i filmen

Hjelper vel lite hvis du ikke på samme filmen klarer å dokumentere hvem som faktisk sitter bak rattet. Er jo faktisk ganske mange fotoboks tagninger som politiet bare må slette fordi de fotoet ikke klarer å gi et godt gjennkjennbart bilde av føreren.

Lenke til kommentar

Sett opp noen flagg eller noe med 100 meters avstand, også filmer du. Da kan du regne ut ganske nøyaktig hvor fort dem kjører nedover veien. Samt så får du skiltet dems i filmen

Hjelper vel lite hvis du ikke på samme filmen klarer å dokumentere hvem som faktisk sitter bak rattet. Er jo faktisk ganske mange fotoboks tagninger som politiet bare må slette fordi de fotoet ikke klarer å gi et godt gjennkjennbart bilde av føreren.

Så det du sier er att om jeg kjører med niqab så slipper jeg unna alt av fotobokser? Seems legit

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er 50-sone forbi huset mitt, skole og barnehage på andre sida. Sør for meg er det en skarp sving, så 400?m rett strekning med en butikk og en kafé før en svak sving igjen etter mitt hus. En motorsykkel prøvde kreftene sine her flere ganger for noen år siden: kom i 60? gjennom den skarpe svingen og gav det han hadde. Persen var 210 idet han passerte huset mitt!

Det kunne ikke falle oss inn å melde slikt til politiet, anstendige folk er bare ikke angivere. Men noen ymtet frampå til faren om at han måtte snakke til sønnen, dette var uforsvarlig. Ikke tale om, var svaret, slik hadde han og brødrene også holdt på, det hører ungdommen til. Og det stemte forsåvidt.

Lenke til kommentar

[....]Det kunne ikke falle oss inn å melde slikt til politiet, anstendige folk er bare ikke angivere.

Anstendige folk kjører kanskje heller ikke gris i eget nabolag?

Det har ingenting med saken å gjøre! Selv om noen oppfører seg klanderverdig, kan jeg ikke bruke det som unnskyldning for å være drittsekk. Helt elementær etikk.

Lenke til kommentar

Så det du sier er att om jeg kjører med niqab så slipper jeg unna alt av fotobokser? Seems legit

Sannsynligvis da det er politiet som faktisk må kunne dokumentere hvem som førte bilen. Dog det der gjelder fotoboks. En niqab eller burka vil neppe hjelpe deg hvis du tas i laserkontroll eller andre type fartskontroller hvor du stoppes på stedet.

Lenke til kommentar

Det er -alltid- en vits i å anmelde. Politiet registrérer hendelser. Hvordan skal de kunne foreta seg noe som helst om de ikke får veilédning av befolkningen? Vi er deres øyne og ører ^^ Det kan sikkert virke tungvint for mange, siden det ofte går lenge før de foretár seg noe. Men de har jo sine metoder også, det er ikke alt de går ut og forteller befolkningen om. De skal jo faktisk ta kjeltringene og fartspøblene også.

Det er nok at de tar én fartspøbel som kjører altfor fort, så mister han/hun lappen for mange mange år. Det er bare å melde ifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...