Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva står i pasientjournalene?

foenix

Anbefalte innlegg

Står det noe mer der enn hva pasientene selv har tilgang til ved å logge seg inn på "min helse"?

Kan en hvilken som helst sykepleier snoke i naboenes journal og få vite absolutt alt av sensitiv informasjon om denne personen for så å forlyste seg med dette når de føler behov for å baksnakke disse personene når anledningen skulle by seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe mer der enn hva pasientene selv har tilgang til ved å logge seg inn på "min helse"?

Kan en hvilken som helst sykepleier snoke i naboenes journal og få vite absolutt alt av sensitiv informasjon om denne personen for så å forlyste seg med dette når de føler behov for å baksnakke disse personene når anledningen skulle by seg?

I verst tenkelige tilfelle, skulle en sykepleier snoke i journalen til noen, for å så baksnakke personen så er konsekvensene ganske store for den personen om det skulle bli oppdaget.

Lenke til kommentar

I verst tenkelige tilfelle, skulle en sykepleier snoke i journalen til noen, for å så baksnakke personen så er konsekvensene ganske store for den personen om det skulle bli oppdaget.

Offentlige ansatte blir svært skjeldent straffet uansett hva de gjør.

"Her har det desverre skjedd en glipp, så vi får ta å sjekke opp i våre rutiner og se hva vi kan gjøre bedre for at det ikke skal gjenta seg", er et av flere standard-svar som ofte blir gitt i slike sammenhenger.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Offentlige ansatte blir svært skjeldent straffet uansett hva de gjør.

"Her har det desverre skjedd en glipp, så vi får ta å sjekke opp i våre rutiner og se hva vi kan gjøre bedre for at det ikke skal gjenta seg", er et av flere standard-svar som ofte blir gitt i slike sammenhenger.

Kjenner til flere som har fått sparken etter å ha vært grovt uaktsom med lister hos hjemmesykepleien. Den ene personen hadde listen liggendes med skriften opp i arbeidsbil som ikke var låst. Den andre personen hadde mistet telefonlisten og kom inn på butikken for å spørre om vi hadde sett den. De har ikke jobb der nå lengre.

Lenke til kommentar

Nei, snoking er strengt regulert, og det nye nettbaserte journalsystemet skal vel også loggføre hvem som leser forskjellige journalnotater. Helsepersonell har også varierende grad av tilgang. Jeg vet i hvert fall ikke hvordan jeg skal klare å få tilgang til andre enn mine egne pasienter eller pasienter på avdelingen hvor jeg har deltidsjobb.

Lenke til kommentar

De seneste 10 årene er det ikke de store endringene å finne i bestemmelsene om pasientjournaler. Derimot har det kommet til bl.a snokeparagrafen som det refereres til her ovenfor. Så er det en god del innskjerpinger vedrørende personopplysningsnormer som er trådt i kraft.

Til dine spørsmål: Ja det står mye mer i din journal enn det som står i din kjernejournal på helenorge. Det hadde jo være både tragisk, helsefarlig og ulovlig, om din journal var begrenset til det du selv kan lese fra din kjernejournal.

Nei, ikke hvem som helst kan lese en journal fra hvor som helst. Pasientjournaler har en innsynsgradering. F.eks kan ikke sykepleier på avd A, lese journal på avd B, som kakafoni sier. I tillegg har fastlege, kommune og sykehus ulike journalsystemer som ikke snakker sammen med mindre man aktivt ber dem om det.

Med det sagt, er intensjonene ved journalsystemer ikke overstyrede over menneskelige valg om å bryte taushetsplikten, og derved pasientens rettighet til skjerming mot spredning av opplysninger.

Lenke til kommentar

En pasientjournal inneholder all din historikk du har vært gjennom, på den behandlingsenheten. Fastlegens journalsystem er ikke det samme som et helseforetaks (HF). I noen helseregioner er det elektronisk meldingsutveksling, altså kan henvisning fra fastlege til sykehus og epikrisen fra oppholdet ditt ved sykehuset sendes elektronisk. Men fastlegen kan ikke se i sykehusjournalen og omvendt. Nødvendige opplysninger sendes over ihht det som trengs.

Så vil det i de fleste journalsystem være visse inndelinger. Det er skille mellom legekapittel og kapittel for sykepleie, kapittel for fysioterapi, prøvesvar (noen er inkludert direkte, noen har tilleggsmoduler) osv. Noen system har i tillegg skille mellom psykiatri og somatikk, i tillegg til barnepsykiatri (BUP).

Og på toppen av alt dette har man tilganger som ofte kalles blålys (nødrett) og aktualisering (hastverk, tilgang utover normaltilgangen). Stort sett er det leger i vakt som har blålys, og langt flere leger har aktualisering (de går oftere på tvers av seksjoner) og langt færre sykepleiere har aktualisering.

Det såkalte snokeforbudet er regulert i Helsepersonellovens § 21 a. Denne sier da at du skal ha et tjenestlig behov for å lese en pasients journalopplysninger. Mao, har ikke helsepersonellet et behandlingsansvar for deg eller bidrar til å administrere slik hjelp, har de ikke hjemmel til å lese opplysningene.

Uansett hvor det er skrevet opplysninger om deg (enten det er enklere personopplysninger eller konkrete helseopplysninger) kan du sende en forespørsel om å få ut både opplysningene som er lagret og logg over hvem som har lest og skrevet opplysningene. Utlevering av helseopplysninger kan være gjenstand for vurdering av helseforetaket, men det skal normalt en del til for å nekte utlevering.

Lenke til kommentar

Nei, snoking er strengt regulert, og det nye nettbaserte journalsystemet skal vel også loggføre hvem som leser forskjellige journalnotater. Helsepersonell har også varierende grad av tilgang. Jeg vet i hvert fall ikke hvordan jeg skal klare å få tilgang til andre enn mine egne pasienter eller pasienter på avdelingen hvor jeg har deltidsjobb.

Det er ikke mer enn noen dager siden TV2 avslørte at hvem som helst av sykehusansatte på en enkel måte kan få innsyn i journalene. Dette pga. et såkalt smutthull i systemet.

http://www.tv2.no/a/9208153/

Og når det er snakk om 2 mill. journaler så betyr vel det at de har innsyn også på andre avdelinger enn der de selv er ansatt.

Endret av dagfinn99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aktualisering som jeg nevnte i forrige post har i praksis tilgang til alle journaler som måtte være lagret i databasen, såfremt journal ikke er sperret.

Av de to mill journaler trenger det ikke være for levende mennesker.

I journalsystemet DIPS, som artikkelen snakker om, heter det noe annet enn aktualisering men funksjonen er den samme. Dvs at du gir deg selv tilgang til journaler du ikke har normaltilgang til. Nettopp for å kunne yte helsehjelp dersom du er i en nødsituasjon/vaktberedskap osv.

Lenke til kommentar

Som nevnte er fastlegens journal og sykehusenes journaler i forskjellige systemer. Et behandlingssted/ev. helseforetak deler også samme journal (korrekt meg hvis jeg tar feil), så hvis en lege eller sykepleier vil inn å snoke litt i bekjentskaper er det faktisk mulig å gjøre dette.

Dog er det strengt forbudt å ikke lese på pasienter som ikke aktuelt er under behandling eller ikke har noen relasjon til dems arbeide. I f.eks. hjemmesykepleien kan man ikke lese på brukere som ikke er innenfor en gitt sone uten at man skal begrunne hvorfor man leser på denne brukeren elektronisk. Her oppdages "snokingen" relativt hyppig og det får store konsekvenser hvis ikke sykepleieren kan redegjøre hvorfor han/hun var ikke å leste på brukerens journaler.

Man kommer ikke utenom denne "svakheten". Dersom man skal sikre dette enda mer, vil det bli utrolig tungvindt for en lege som får en telefon fra et annet sykehus om en random pasient "hei kardiolog, dette er turnuslege. Pasienten samtalen gjelder har dette personnummeret. Kan du gå inn å se på EKG og tidligere historikk og se om dette har relevans for hans nye symptomer som plutselig oppstod i dag tidlig?". Hvis man her skal sikre seg i alle retninger at man ikke kan lese andres journaler, blir situasjoner som dette ekstremt tungvindt - hvor man skal ringe en bakvakt eller spesialist på annet sykehus for å konferere.

I tillegg er det mange sykepleiere og leger som ønsker å følge opp på pasienter de tidligere har hatt, selv lang tid etter innleggelse. Dette er for egen læring og for å se om de avgjørelsene og behandlingene de gjorde var riktige + hva de førte til. 

Lenke til kommentar

Dog er det strengt forbudt å ikke lese på pasienter som ikke aktuelt er under behandling eller ikke har noen relasjon til dems arbeide.

Denne setningen ga ikke mye mening.

Verken som lege eller sykepleier har du hjemmel til gå inn på journal til en pasient du har behandlet tidligere. Det kan kun gjøres med samtykke. Selv om tanken er god om egen læring, spiller det ingen rolle. Er det en tidligere pasient har du ingen oppfølging. Et avsluttet behandlingsansvar er avsluttet.

Om ikke legen fra ett sykehus ringer en i et annet sykehus i samme helseforetak kan han ikke uten videre be om opplysninger fra journal. Videre behandling av utsagnet ditt blir vanskelig om du ikke bruker mer korrekte og presise begrep. Et helseforetak kan ha flere sykehus. Er et samme helseforetak er det samme juridiske enhet og følgelig mer naturlig at hjemmel følger pasientens bevegelser mellom sykehusene i dette foretaket.

Ordet behandlingssted er enda mer upresist. Det kan jo være legekontor, legesenter, DMS, DPS, helseforetak, privatklinikker osv.

Det vil alltid være mulig å snoke. Og noen blir tatt i stikkprøver, noen blir oppdaget ved bestillingskontroll (pasient mistenker snoking og bestiller kontroll av journal eller ber om å utlevering av logg).

I utgangspunktet ønsker vi journaltilgang styrt automatisk av henvisninger og dermed direkte av behandlingsansvar. Men med dagens journalsystem i helsenorge, er vi i steinalder og relativt langt unna.

For de interesserte kan det være verdt å følge Helseplattformen i Helse Midt-Norge, som er anskaffelse av nytt moderne journalsystem rundt 2021.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...