GeirHH Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Jeg vurderer å bosette meg i et område med høyeste nivå av radion og lurer litt på hvordan det i praksis virker. Jeg vet at man kan gjøre visse tiltak i boligen, men jeg tenker også på det å oppholde seg ute. Helt konkret er dette i Stange kommune og omegn. Hvis man kjøper en leilighet i 2 etg., vil man da normalt unngå bestrålingen? Så er det også dette med å være ute - hvor mye man kan risikere å bli utsatt? Noen kloke hoder som vet noe om dette? Har lest litt på Statens strålevern sine sider, men syns de sier lite utover å påpeke nivåer - har kanskje ikke lest nok enda. PS: Spurte en megler om en leilighet som lå helt på bakken, men hun gadd ikke undersøke noen ting om det var foretatt målinger osv. Faktisk er en boligutleier pliktig til å sjekke radonnivået i utleiebolig så hvorfor ikke ved salg, er meg ubegripelig. Endret 24. juni 2017 av GeirHH Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Utendørs er ikke radon noe problem i det hele tatt. Det er kun innendørs, og først og fremst i nederste etasje at det er sannsynlig at det oppkonsentrerer seg nok til at det kanskje kan bli et problem. I 2 etasje vil det nesten sikkert ikke være noe problem, men siden du er i et område med mye radon ville jeg likevel bestilt en måling for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Stange kommune burde vel ha noen opplysninger / målinger? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 Stange kommune burde vel ha noen opplysninger / målinger? Først - takk for alle innspill så langt. Jeg tenker at å kontakte Stange kommune blir litt som "bukken og havresekken" : De vil jo ikke skremme folk fra bygda heller. Her er forøvrig et radonkart http://geo.ngu.no/kart/radon/. Å foreta målinger etter kjøp er greit nok, men skulle helst være litt føre var her da. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Radon er først et problem etter å ha pustet det inn. Du vil ikke bli bestrålt i vanlig forstand da rekkevidden er snakk om noen mm. Det vil si at i friluft vil radongass blande seg med luften slik at konsentrasjon blir vanligvis uproblematisk. Generelt vil 2.etg være betydelig bedre enn f.eks kjeller men her trenger jeg at flere faktorer spiller inn. Er det balansert ventilasjon i leiligheten. Så oftere luften blir byttet ut jo mindre blir konsentrasjon av eventuell gass. (husk ved måling av Radon bør dette gjøres i vinterhalvåret da vindu/dører ikke står åpen til enhver tid). Send en mail til kommuneoverlege eller samfunnsmedisinsk koordinator i kommunen for eventuelle måle verdier i området. Endret 24. juni 2017 av Ribo Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Det er vel også mulighet å få boligen sikret mot radon. Er du engstelig tror jeg du bør påkoste deg en kontroll, da jeg mener det kan variere veldig fra bolig til bolig. Endret 24. juni 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
daruu Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Hvor i Stange? Ottestad? Jeg bor også i Stange kommune, og har ikke problem med radon (under 50 i gjennomsnitt på målinger). Foreldrene mine bor et annet sted i kommunen, og de har høye verdier (1000-1500). Poenget mitt er at det er veldig store lokale variasjoner, og selv om naboen har radon trenger ikke du ha det (og motsatt) Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Kjøp deg en slik å ta med på visning http://shop.baerumboligfornying.no/produkt/radon/canary-digital-radonmaler Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Kjøp deg en slik å ta med på visning http://shop.baerumboligfornying.no/produkt/radon/canary-digital-radonmaler Sikkert fint, men å være på ei visning i flere dager kan få deg til å virke innpåslitende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Ring den som bor i 1. etasje og spør. Kanskje du får svar. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) Hvor i Stange? Ottestad? ++ Ja, bl.a. Ja, Ottestad varierer veldig, men den boligen jeg vurderte lå i kategorien "Svært høy" eller i grenseområdet til Høy. PS: Nå kjenner jeg ikke til alle typer måleinstrumenter, men ser det anbefales å måle over 2 mnd.- mengden er jo ikke statisk. Endret 25. juni 2017 av GeirHH Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Kjøp deg en slik å ta med på visning http://shop.baerumboligfornying.no/produkt/radon/canary-digital-radonmaler Blir nøyaktig etter noen uker, står det. Litt kort måletid? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Den viser jo verdien med en gang, så da får man enn pekepinn selv om det ikke blir en nøyaktig måling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Da gjelder det for huseier å sette opp full lufting, slik at verdiene går ned. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Den viser jo verdien med en gang, så da får man enn pekepinn selv om det ikke blir en nøyaktig måling.Nei. Det er ikke mulig å gi umiddelbar radonverdi. Da kan du likegodt sleike på pekefinger å svirre den litt i lufta. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Radon er som kjent en gass, og konsentrasjonen i lufta vil variere kraftig, hele tiden. Derfor må du måle over lang tid før du kan konkludere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Måleusikkerheten øker desto kortere man måler. Å måle en time på visning har sikkert 1000% feilmargin. Man bør måle minimum et døgn for å få den første halvveis ok pekepinnen som kun gjelder den sesongen man måler i og kun med den bruken av leiligheta man måler. Visning med massevis av folk som går inn og ut, lufter vinduer osv gir totalt verdiløse resultater. Skikkelige målinger skal foregå minimum 1 måned og de gjelder også kun for den sesongen man måler. Det beste er å måle 1 år per sted. De mest relevante stedene å måle er der man oppholder seg mest. Vanligvis stue og soverom. Canary oppgir ikke sikkerhet ved 24 timers målinger, men ved 1 ukes måling er målerens egenusikkerhet 20% og ved 1 måned er den 5%. Det vil si at usikkerhet som følge av bruksvariasjoner og sesongvariasjoner kommer i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå