Gå til innhold

Radon i bomiljø og omegn - spm.

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bosette meg i et område med høyeste nivå av radion og lurer litt på hvordan det i praksis virker. Jeg vet at man kan gjøre visse tiltak i boligen, men jeg tenker også på det å oppholde seg ute. Helt konkret er dette i Stange kommune og omegn.

Hvis man kjøper en leilighet i 2 etg., vil man da normalt unngå bestrålingen? Så er det også dette med å være ute - hvor mye man kan risikere å bli utsatt?

Noen kloke hoder som vet noe om dette? Har lest litt på Statens strålevern sine sider, men syns de sier lite utover å påpeke nivåer - har kanskje ikke lest nok enda.

PS: Spurte en megler om en leilighet som lå helt på bakken, men hun gadd ikke undersøke noen ting om det var foretatt målinger osv. Faktisk er en boligutleier pliktig til å sjekke radonnivået i utleiebolig så hvorfor ikke ved salg, er meg ubegripelig.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utendørs er ikke radon noe problem i det hele tatt. Det er kun innendørs, og først og fremst i nederste etasje at det er sannsynlig at det oppkonsentrerer seg nok til at det kanskje kan bli et problem. I 2 etasje vil det nesten sikkert ikke være noe problem, men siden du er i et område med mye radon ville jeg likevel bestilt en måling for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Stange kommune burde vel ha noen opplysninger / målinger?

Først - takk for alle innspill så langt.

Jeg tenker at å kontakte Stange kommune blir litt som "bukken og havresekken" : De vil jo ikke skremme folk fra bygda heller.

Her er forøvrig et radonkart http://geo.ngu.no/kart/radon/.

Å foreta målinger etter kjøp er greit nok, men skulle helst være litt føre var her da.

Lenke til kommentar

Radon er først et problem etter å ha pustet det inn. Du vil ikke bli bestrålt i vanlig forstand da rekkevidden er snakk om noen mm. Det vil si at i friluft vil radongass blande seg med luften slik at konsentrasjon blir vanligvis uproblematisk.

Generelt vil 2.etg være betydelig  bedre enn f.eks kjeller men her trenger jeg at flere faktorer spiller inn.

Er det balansert ventilasjon i leiligheten. Så oftere luften blir byttet ut jo mindre blir konsentrasjon av eventuell gass.

(husk ved måling av Radon bør dette gjøres i vinterhalvåret da vindu/dører ikke står åpen til enhver tid).

Send en mail til kommuneoverlege eller samfunnsmedisinsk koordinator i kommunen for eventuelle måle verdier i området. 

Endret av Ribo
Lenke til kommentar

Hvor i Stange? Ottestad?

Jeg bor også i Stange kommune, og har ikke problem med radon (under 50 i gjennomsnitt på målinger). Foreldrene mine bor et annet sted i kommunen, og de har høye verdier (1000-1500).

Poenget mitt er at det er veldig store lokale variasjoner, og selv om naboen har radon trenger ikke du ha det (og motsatt)

Lenke til kommentar

Hvor i Stange? Ottestad? ++

Ja, bl.a. Ja, Ottestad varierer veldig, men den boligen jeg vurderte lå i kategorien "Svært høy" eller i grenseområdet til Høy.

PS: Nå kjenner jeg ikke til alle typer måleinstrumenter, men ser det anbefales å måle over 2 mnd.- mengden er jo ikke statisk.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Den viser jo verdien med en gang, så da får man enn pekepinn selv om det ikke blir en nøyaktig måling.

Nei. Det er ikke mulig å gi umiddelbar radonverdi. Da kan du likegodt sleike på pekefinger å svirre den litt i lufta.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Radon er som kjent en gass, og konsentrasjonen i lufta vil variere kraftig, hele tiden. Derfor må du måle over lang tid før du kan konkludere.

Lenke til kommentar

Måleusikkerheten øker desto kortere man måler. Å måle en time på visning har sikkert 1000% feilmargin. Man bør måle minimum et døgn for å få den første halvveis ok pekepinnen som kun gjelder den sesongen man måler i og kun med den bruken av leiligheta man måler. Visning med massevis av folk som går inn og ut, lufter vinduer osv gir totalt verdiløse resultater. Skikkelige målinger skal foregå minimum 1 måned og de gjelder også kun for den sesongen man måler. Det beste er å måle 1 år per sted. De mest relevante stedene å måle er der man oppholder seg mest. Vanligvis stue og soverom.

Canary oppgir ikke sikkerhet ved 24 timers målinger, men ved 1 ukes måling er målerens egenusikkerhet 20% og ved 1 måned er den 5%. Det vil si at usikkerhet som følge av bruksvariasjoner og sesongvariasjoner kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...