VRK18 Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Har du noen gang sett en film på YouTube som rystet grunnvollene av livssynet ditt? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Det som ryster meg er folk som tror på alt de ser på youtube. 6 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Nja. Egentlig ikke, men "Thrive" var iallefall en film som bekreftet min virkelighetsoppfatning og en del syn på ting. Det i seg selv endret på en måte virkelighetsoppfatningen min. Det var iallefall en film som fikk meg til å sperre opp øynene mine: En annen film som er verdt å nevne er "The Four Horsemen": For min del snudde de ikke virkelighetsoppfatningen min, de bekreftet heller det jeg allerede er klar over. Men jeg tror begge filmene har stort potensiale til å endre virkelighetsoppfatningen til andre mennesker. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Egentlig ikke, men følger med på kanaler som Strange Mysteries, Origins Explained, Beyond Science og så videre. Som med f.eks Ancient Aliens tar de opp mye rart gjennom historien man vanligvis ikke tenker så stort over, og våger å stille spørsmål. Men som med Ancient Aliens bruker jeg det bare som et utgangspunkt for egne studier. Så sånn sett har jeg sett nok på youtube til å fucket opp alt jeg trodde jeg visste om mye rart. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Egentlig ikke, men følger med på kanaler som Strange Mysteries, Origins Explained, Beyond Science og så videre. Som med f.eks Ancient Aliens tar de opp mye rart gjennom historien man vanligvis ikke tenker så stort over, og våger å stille spørsmål. Men som med Ancient Aliens bruker jeg det bare som et utgangspunkt for egne studier. Så sånn sett har jeg sett nok på youtube til å fucket opp alt jeg trodde jeg visste om mye rart. Liker å se på de kanalene selv. De legger ut mye interessant, men om de faktisk er seriøst ment eller reelle får være opp til hver enkelt å bestemme. Men håper inderlig du ikke tar Ancient Aliens seriøst, for det er bare mockumentary som History spytter ut. De tar utgangspunkt i ekte fakta, men vrir og vender at det var aliens som utformet sivilasjonene.. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Er stor fan av Ancient Aliens, UFO Files, In search of aliens og hva de nå alle heter, men nei, jeg tar dem ikke alt for seriøst. Som jeg nevnte bruker jeg dem bare som utgangspunkt for egne studier. Problemet (om vi kan kalle det et problem) er at hvis du først begynner å lete litt i historien finner man fort utrolig mye rart. Ta Gobléke Tépe som et klassisk eksempel. Her snakker vi et steinmonument i Tyrkia med fint utskårede steinblokker som veier mange tonn hver. I teorien burde det være fullt mulig å lage noe sånt med ganske primitive redskaper - i teorien. Problemet er bare at det er mye som ikke stemmer her. For det første er Gobléke Tépe ca 12.000 år gammelt. På den tiden levde menneskene i små nomadestammer som reiste rundt for å jakte og sanke mat fra skogen osv. Noe skrift hadde de ikke. Husdyr hadde de ikke. De kan ha hatt små dyr som hunder og katter, men selv det er tvilsomt, og jeg ser ikke hvordan en katt skal klare å dra en steinblokk på fem, seks tonn. Da kan man jo fort stille seg to spørsmål: Hvordan ble Gobléke Tépe laget, og ikke minst, hvorfor? Hvorfor var det så viktig for folk på den tiden å lage et så stort monument, når de ikke engang hadde et sted å bo? Hvorfor skulle flere små nomadestammer komme sammen bare for å lage det monumentet? Det er bare et eksempel, men uansett hva man sier ligger monumentet der den dag i dag. Det er et fysisk bevis på noe som ikke skal kunne eksistere. At folk på den tiden lagde det er så godt som umulig, men like fullt er det der. Selvsagt betyr det ikke at det ble laget av romvesener, men det betyr høyst sannsynlig at det er mye vi ikke vet om folkene på den tiden. De kan ha vært lagt mer avanserte enn vi tror. Flere steder i verden, som f.eks Peru, har vi store steinmurer med steinblokker på flere titalls tonn, og de er skåret ut og plassert så nøyaktig at du ikke klarer å dytte et kronestykke mellom steinene noe sted, og de brukte ikke engang noe mørtel mellom steinene. Dette er noe vi vil slite sterkt med å klare i dag, så hvordan klarte de det for flere tusen år siden? Det er dette jeg mener med Ancient Aliens og alt det der. De har mange morsomme teorier, men det er bare løse teorier laget for underholding. Men selve grunnlaget de tar opp er ekte nok. Gobléke Tépe, Pumapunku, pyramidene i Egypt, Teotihuacan, Machu Pichu og så videre er alle fysiske steder man kan dra til selv. Spørsmålet er ikke om de er ekte eller ikke, men om hvem som lagde dem, hvordan de lagde dem, og ikke minst, hvorfor. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Har du noen gang sett en film på YouTube som rystet grunnvollene av livssynet ditt? Har du? Lenke til kommentar
Myst Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 snip Jada helt enig.(og godt kjent med Göbekli Tepe siden er tyrker selv) Poenget mitt var at det finnes mange kanaler ute kun ute etter å lure seerne og mate inn med helt feil info. Finnes mange mysterier i verden og prøver selv å få med skikkelig dokumentarer som forklarer dem. Vil ikke spore for mye av tråden, så avslutter med liten anekdote: man må være temmelig ignorant for å ikke skjønne at gamle sivilasjoner var høyt samfunnmessig og teknologisk utviklet. Dessverre har kriger og religion gjennom tidene ødelagt mye av historien og pga det ble menneskehetens utvikling tilbakesatt noen tusen år. F.eks hadde ikke Alexandria-biblioteket blitt herjet ned, hadde vi nå kanskje sittet med all den kunnskapen de allerede hadde på den tida. Er egentlig mye å prate om dette, men det får bli i egen diskusjon på rett plass. Lenke til kommentar
kom_igjen Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Ja. En journalist som greide å legge igjen et kamera på en privat, islamsk skole i UK. Hva barna opplevde og lærte der var ganske skremmende. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Er egentlig mye å prate om dette, men det får bli i egen diskusjon på rett plass. Enig der, er nok off-topic nå. Kunne glatt ha diskutert dette i månedsvis med folk som tar temaet seriøst. Problemet er ordet "seriøst". Alt for mange prøver å blande seg inn bare for å latterliggjøre hele diskusjonen. Anbefaler derfor å heller studere dette selv på egenhånd. Da kan man lære mye, for å si det sånn. Endret 28. juni 2017 av Schreiber Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Problemet (om vi kan kalle det et problem) er at hvis du først begynner å lete litt i historien finner man fort utrolig mye rart. Ta Gobléke Tépe som et klassisk eksempel. Her snakker vi et steinmonument i Tyrkia med fint utskårede steinblokker som veier mange tonn hver. I teorien burde det være fullt mulig å lage noe sånt med ganske primitive redskaper - i teorien. Problemet er bare at det er mye som ikke stemmer her. For det første er Gobléke Tépe ca 12.000 år gammelt. På den tiden levde menneskene i små nomadestammer som reiste rundt for å jakte og sanke mat fra skogen osv. Noe skrift hadde de ikke. Husdyr hadde de ikke. De kan ha hatt små dyr som hunder og katter, men selv det er tvilsomt, og jeg ser ikke hvordan en katt skal klare å dra en steinblokk på fem, seks tonn. Da kan man jo fort stille seg to spørsmål: Hvordan ble Gobléke Tépe laget, og ikke minst, hvorfor? Hvorfor var det så viktig for folk på den tiden å lage et så stort monument, når de ikke engang hadde et sted å bo? Hvorfor skulle flere små nomadestammer komme sammen bare for å lage det monumentet? Argument from Ignorance? Du vet ikke, derfor aliens, liksom. Her ser vi forskjellen på overtro og tøys, som du er tilhenger av, og vitenskap: Vitenskapen ser det vi ikke vet som en spennende utfordring til å finne ut mer om virkeligheten. Slike som deg ser en mulighet til å bekrefte forhåndsbestemte oppfatninger. https://en.wikipedia.org/wiki/Göbekli_Tepe Endret 28. juni 2017 av hekomo 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå