Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva slags diett er du på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forrige uke fikk jeg dilla på kjøtt/grønnsakssuppe, helt basic. Potet, løk, hvitløk, gulrot, sjampinjong, stekt ytrefilét av svin. Gikk ned 2-3 kg på den éne uka, selv om jeg spiste mye. Det er nok litt overkill, og har ikke klart å opprettholde vanen til den graden, men jeg skal i hvert fall spise den maten 3-4 dager hver uke fremover. Kan spise så mye grønnsaker du vil, og det er mat som varmer og gir næring. Jo mer næring det er i maten du spiser, jo mer tar kroppen opp, og du får ikke så mye søthunger etterpå enn som når du bare spiser fet og næringsfattig mat.

Lenke til kommentar

Skal til Spania om 10 dager, så i forgårs startet jeg på en 12 dagers minicut. 

Jeg regner med å dumpe 2 - 2,5 kilo, primært fett (og litt vann) til da.

Etter ferien begynner jeg på bulking (opp i vekt, muskelbygging) igjen. 

OBS: BEGGE disse diettene er IIFYM basert, hvor jeg kjører 50 % karbohydrater, 30 % proteiner og 20 % fett.

- M27

Endret av Toppris
Lenke til kommentar

En av de bedre er Grethe Roede fordi den den i prinsipp sier at du kan spise hva du vil, men mengden energiinntak ikke skal overstige forbruket.

Har aldri vært bortom Grethe Roede. Har alltid tenkt det er slikt eldre mennesker gjør. 

Men høres ut som det samme som IIFYM (if it fits your macros), hvor mengden kalorier er det viktigste, mens IIFYM handler om makronæringsstoffene (se mitt innlegg over).

Lenke til kommentar

Jeg kjører enkelt og greit mat jeg elsker bare bytter ut litt sunnere ingrediens alternativer når jeg skal gå ned litt. Taco, hamburger, pølse osv. Karbonade deig, lager egen "dressing/dip" av lettrømme istedenfor fete dressinger osv. Fokus på mye proteiner og lite karbohydrater og fett. Funker veldig fint. Blir god og mett. Smaker godt. Og spiser mye mindre kalorier

Lenke til kommentar

Veganer siste fire år. Vegetarianer siden jeg var 13 år gammel. Er nå 36. Spiser for tiden power plate. Har arterier som en nyfødt, blodverdier som en gud, og skjelett som en steinaldermann. 196cm, 130,3kg, 15,4% BF.

Ble vegetarianer og veganer på grunn av dyrevelferdshensyn. Viste seg å være det lureste jeg noen gang har gjort for kroppen og planeten også.

post-388664-0-34233000-1498345791_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veganer siste fire år. Vegetarianer siden jeg var 13 år gammel. Er nå 36. Spiser for tiden power plate. Har arterier som en nyfødt, blodverdier som en gud, og skjelett som en steinaldermann. 196cm, 130,3kg, 15,4% BF.

Ble vegetarianer og veganer på grunn av dyrevelferdshensyn. Viste seg å være det lureste jeg noen gang har gjort for kroppen og planeten også.

attachicon.gifPowerPlategraphichirez.JPG

Hva er en typisk frokost, lunsj, middag og kvelds for deg?

Lenke til kommentar

attachicon.gifPowerPlategraphichirez.JPG

Hvilke fordeler har det gitt for kroppen din? De eneste fordelene ved å kutte ut kjøtt (i en viss grad, eller helt) er variabler som du ikke kan gjøre noe med når du først har fått dem, som å redusere sjansen for visse sykdommer. 

Lenke til kommentar

Hva er en typisk frokost, lunsj, middag og kvelds for deg?

En kombinasjon av de tingene. F.eks en banan, et eple, en appelsin, en bit vannmelon, bønner og ris, en grov brødskive, agurk, mais, tomat, rødløk, oliven, litt salt og pepper, limesaft på "salaten", og soyasaus, sriracha eller noe krydderier til det som er kokt, noen ganger litt hummus til brødet, og en gang iblandt en bit mørk sjokolade f.eks.

Hvilke fordeler har det gitt for kroppen din? De eneste fordelene ved å kutte ut kjøtt (i en viss grad, eller helt) er variabler som du ikke kan gjøre noe med når du først har fått dem, som å redusere sjansen for visse sykdommer.

Det viser seg at det er veldig lite et grovt vegansk kosthold ikke er bra for når det gjelder de vanligste sykdommene vi har i vesten. Det er med på å motvirke 14 av de 15 vanligste dødsårsakene (unntaket er ulykker). Men jeg mener personlig, rent subjektivt, at det også har gitt meg mer energi, bedre restitusjon, mindre vondt i skjelett og ledd, hjelper meg med å holde vekta, er mindre syk (var ofte syk før, mye plaget av øreverk og luftveisproblemer, slett også med tidvis sciatica i overdelen av lår/hofte som forsvant) og blandt andre rare virkninger var bedre ånde, bedre svettelukt (dvs ingen), ifølge kjæresten bedre smak *kremt*, og mindre tid på do og mye bedre regulæritet (alltid på do samme tid om morgenen), samt at fisen knapt lukter :lol:

Tar B12 og D-vitamin som tilskudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Diett er noe midlertidig piss oppfunnet av en industri som skal selge all slags type mirakelkurer, supermat og overprisa jallaprodukter som ofte ikke har noen funksjon, annet enn å fylle bankkontor hos store selskaper.

Jeg har levd ett usunt liv i åresvis som resulterte i økt vekt over tid, og de helseplagene det har medført.

I oktober i fjor la jeg om livsstilen, har gått over 1 mill skritt, over 110 mil og dratt av 26 kg. 
Spiser nå mat jeg ikke har rørt før, energidrikker 3 x 0,5 l hver dag ble erstattet med vann, og de 2 ukene etter at kuttet ut det gikk jeg ned 2 kg 2 uker på rad.

2 har spurt om jeg har gått gjennom slankeoperasjon, svaret er nei, flere har spurt om jeg er på diet - svaret er nei.

Dette er sånn jeg skal leve til jeg ligger i grava om det er 12 timer eller 12 år, må fuglane vite...

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ordet "diett" har oppstått etter at mennesker relaterer vektnedgang og bedring i helse ved å spise bedre innenfor en viss tidsperiode. En "diett" skal være redningen! Grete Roede, Fedon lindberg, Breatharian diet, Nutrilett, høykarbo, lavkarbo..... Det fortsetter i det uendelige.

Hvem klarer å leve på en diett gjennom et helt liv, og ev. hvilken livsglede har man ved dette? Vi mennesker er dyr som alle andre dyr. Hva er det vi gjør når vi skal samles, kose oss, hygge oss? Vi spiser mat. Enten det er taco på fredagskvelden, biff i et selskap eller kake til bursdag. Det å spise mat er noe av det mennesket setter aller høyest på rangstigen over hva som gleder og gir nytelse. Derfor mener jeg en "diett" tar fra alle de gode opplevelsene man har med mat innenfor en gitt tidsperiode, og når dette tidsperioden går vi tilbake til vårt "normale" kosthold, og mange går opp i vekt igjen. Gleden med mat forsvinner.

Kunne vi lagt fokuset fra "diett" til "livsstil"? Livsstil er en livsvarig endring i kostholdsvaner og levesett. Forandring i livsstil er ikke like drastisk og akutt som en diett, og er ment for å være en glattere overgang til et sunnere liv.

Min bestefar sluttet å røyke i en alder av 45 år og begynte å gå turer i fjellet. Med tiden ble pusten bedre fordi han sluttet å røyke, samtidig som han trivdes bedre i fjellet fordi han orket å gå lengre og lengre, og kunne "smake" den fantastiske fjellufta. Bestefar er 85 år, og går fortsatt i fjellet 3 ganger i uka. Tar ingen medisiner og har ingen sykdom. I mitt hode var endringen i hans livsstil det som var avgjørende for at han skulle få et fantastisk liv. Ingen endringer i kosthold - han spiser igrunn moderat. Han gjorde noen få endringer som var realistisk å forholde seg til livet ut.

Jeg personlig forholder meg til den gode gamle matsirkelen vi alle lærte i heimkunnskapen på barneskolen. Spis variert mellom alle råvarer. I tillegg holder jeg en liten begrensning på rødt kjøtt og svidd kjøtt. Ellers passer jeg på at jeg får i meg litt av alt gjennom en uke.

Etter å ha lest og lært biologi, biokjemi, fysiologi, patofysiologi, patologi med mer., så ender jeg til slutt med denne kjente matsirkelen fra barneskolen - det er så ukomplisert som det. Det handler bare om hvilke mengder vi spiser.

1640932-11-1416937550972.jpg

Lenke til kommentar

Kunne vi lagt fokuset fra "diett" til "livsstil"? Livsstil er en livsvarig endring i kostholdsvaner og levesett. Forandring i livsstil er ikke like drastisk og akutt som en diett, og er ment for å være en glattere overgang til et sunnere liv.

Definisjonen av diett er blitt synonym med vektnedgang, og dette er dumt. Jeg har tre ulike dietter: Cutting for å gå ned i kroppsfett (en helt OK relativt kort periode ila året på ca. 4 uker, gjerne fordelt på to perioder) - Bulking for å gå opp i vekt og bygge muskler (en vanvittig gøy periode, 10 måneder av året, hvor jeg i langt større grad nyter maten min mer enn gjennomsnittsbefolkningen), og maintenance (opprettholdelse) en måned i sommer hvor målet er å ikke bevege særlig på vekten basert på hva jeg spiser, men alkoholen gjør selvsagt at jeg går opp et par kilo. 

Dette er min livsstil på "kjøkkenet", og jeg trener oppmot 6 ganger i uken fordi jeg elsker det. Men innenfor denne livsstilen så er det ulike dietter som nevnt. De diettene du tenker på, er eksklusivt for personen som skal ned i vekt. Og disse personene trenger å gå på en diett. Først en diett for å fjerne vekten, og så gjerne gå over på en maintenance diett, som ikke skal føles som en diett, men etter vektnedgangsdietten har de forhåpentligvis et annet kunnskapsforhold til mat og trening, for å unngå å gå i samme fella som før. 

Dietter er kjempepositivt, for de har mål ved seg. Samme som et budsjett for bedrifter. Har du orden på tallene, når du målet ditt. 

Lenke til kommentar

Jeg har en ganske naturlig tilnærming til mat. Det vil si at jeg har ingen restriksjoner, da jeg er glad i mat. Lager mat stort sett fra bunn av. Jeg trener en del også, så jeg har et kolesterolnivå langt under snittet, Jeg er glad i fet fisk, ekte smør osv.  :)

Lenke til kommentar

Jeg trener en del også, så jeg har et kolesterolnivå langt under snittet, Jeg er glad i fet fisk, ekte smør osv. :)

Lavt kolesterol er ikke nødvendigvis positivt.. Kolesterol er en samlebetegnelse.

Ser det er mange som er negative til "dietter". Ofte de samme som ikke har prøvd, eller vil prøve.

Mange prøver og feiler fordi de ikke klarer å holde ut mer enn to uker, mens andre gjør skikkelig research på forhånd og får tilbake livene sine gjennom et annet kosthold enn det staten anbefaler.

Det er ikke vanskelig å følge en god "diett" over en livstid når man klarer å gjøre det riktig, og finner en som ikke er basert på profitt.

Er mange som kunne økt livskvaliteten sin betraktlig og sluttet på diverse medisiner om de hadde lagt om kostholdet sitt, men folk er av en eller grunn overbevist om at de ikke klarer seg uten all dritten de stapper i trynet, mens piller er løsningen på alle helseproblemene.

Jeg går helst på carb backloading eller keto (ikke for vektnedgang).

Kjenner andre som trives på keto med ukentlig carbload og 5:2..

:)

Lenke til kommentar

Definisjonen av diett er blitt synonym med vektnedgang, og dette er dumt. Jeg har tre ulike dietter: Cutting for å gå ned i kroppsfett (en helt OK relativt kort periode ila året på ca. 4 uker, gjerne fordelt på to perioder) - Bulking for å gå opp i vekt og bygge muskler (en vanvittig gøy periode, 10 måneder av året, hvor jeg i langt større grad nyter maten min mer enn gjennomsnittsbefolkningen), og maintenance (opprettholdelse) en måned i sommer hvor målet er å ikke bevege særlig på vekten basert på hva jeg spiser, men alkoholen gjør selvsagt at jeg går opp et par kilo. 

Dette er min livsstil på "kjøkkenet", og jeg trener oppmot 6 ganger i uken fordi jeg elsker det. Men innenfor denne livsstilen så er det ulike dietter som nevnt. De diettene du tenker på, er eksklusivt for personen som skal ned i vekt. Og disse personene trenger å gå på en diett. Først en diett for å fjerne vekten, og så gjerne gå over på en maintenance diett, som ikke skal føles som en diett, men etter vektnedgangsdietten har de forhåpentligvis et annet kunnskapsforhold til mat og trening, for å unngå å gå i samme fella som før. 

Dietter er kjempepositivt, for de har mål ved seg. Samme som et budsjett for bedrifter. Har du orden på tallene, når du målet ditt. 

Det er ikke så sort-hvitt som at diett ALLTID er dårlig. Diett er selvfølgelig bra for en del formål, men for å gå ned i vekt mener jeg ikke diett er rette veien å gå. 

Jeg er bare ikke enig i at diett er positivt for vektnedgang, fordi langtidseffekten av diett ikke viser seg å ha den store helsegevinsten som det vi håper på. Mange som går på diett innenfor en kortere periode for å gå ned i vekt, går opp igjen i vekt. Her mener jeg at hele livsstilen bør endres og man gjøre noe med årsaken til at man er blitt for stor eller er kommet i den situasjon man ikke ønsker å være i.

Kroppens metabolske respons til vektnedgang er kompleks og gjør det vanskelig å holde vekten nede om man ikke gjør endring i livsstil. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3174765/ 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...