Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Rik kjæreste, hva bør han betale?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avhengig av hvor man er i forholdet synes jeg at man bør fordele utifra inntekt. Det gjør i alle fall jeg og fruen. Jeg betaler ca 65% av de faste utgiftene. Før så delte vi utgiftene likt.

God løsning! Så hvis kjæresten tjener 1,2 og du tjener 400 000 så er en 75%-25% fordeling riktig. 

Anonymous poster hash: 11374...f5e

Slik gjør vi det i mitt forhold også. Synes det er mest rettferdig. Jeg tjener mye mer enn min samboer, og hadde lett klart å ta alt alene, men jeg synes at hun også skal betale, om enn kun symbolsk. Vi jobber begge 40 timer i uken, så vi bidrar like mye når det kommer til innsats.

Høres kanskje ut som snikskryt fra min side, men det er heller det at min partner tjener ekstremt lite.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye ville du forventet å bli påspandert om du ble sammen med en kjæreste med 1,2 millioner i lønn? Tenker på alt fra husholdning til ferie og gaver.

1950-tallet ringte og ville ha tilbake likestillingen sin.

Jeg kan jo snu problemstillingen:

"Hvor mye mer husarbeid kan jeg forvente at kjæresten min gjør når jeg tjener tre ganger så mye som henne? Tenker på alt fra matlaging til klesvask, støvsuging og barnepass."

Om fordelingen er 20/80 prosent på utgifter, regner jeg med fordelingen er 80/20 på husarbeid?

Anonymous poster hash: 77885...79d

• Liker 6
Lenke til kommentar

I byrjinga av eit forhold så bør ein ikkje ha forventningar om å bli påspandert ting til nemneverdig verdi. Då bør utgiftene dekkast likt.

Den som har meir ressursar enn den andre må enten tilpasse forbruket sitt slik at dei to har råd til å gjere ting i lag, eller så må den som har god råd påspandere ein liknande livsstil. Men det blir heilt feil å forvente at ein skal få alt gratis.

Når det er sagt så er det viktig at begge to er einige om kvar ein vil ende opp. Dersom målet er å bli ein familie med felles økonomi så spelar det liten rolle korleis ein fordeler økonomien. Men dersom ein trur eller frykter at forholdet vil ryke etter ei stund så er det viktig at ein fordeler utgiftene på ein slik måte at begge partar kan bryte ut og sitte igjen med omtrent det samme som dei hadde med seg inn.

Dere må blant annet tenke på kva av utgiftene som er reint forbruk og kva som er investeringar. Ein typisk feil som mange par gjer er at den eine parten tek seg av huslånet og den andre tek dagligvarene for å på den måten få ein omtrentlig 50/50 fordeling. Men då er problemet at ved eit brudd så har den som betalte huslånet bygd seg opp formue ved å sitte igjen med ein delvis nedbetalt bolig, medan den andre har brukt opp pengane utan å sitte igjen med verdier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye ville du forventet å bli påspandert om du ble sammen med en kjæreste med 1,2 millioner i lønn? Tenker på alt fra husholdning til ferie og gaver.

1950-tallet ringte og ville ha tilbake likestillingen sin.Jeg kan jo snu problemstillingen:"Hvor mye mer husarbeid kan jeg forvente at kjæresten min gjør når jeg tjener tre ganger så mye som henne? Tenker på alt fra matlaging til klesvask, støvsuging og barnepass."Om fordelingen er 20/80 prosent på utgifter, regner jeg med fordelingen er 80/20 på husarbeid? Anonymous poster hash: 77885...79d

Den som tjener mest må gjøre mer husarbeid også. Som regel jobber du mindre til mer du tjener, så da bør du ha mer energi til overs ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du jobber mindre jo mer du tjener? Det stemmer ikke overhodet for meg selv og de jeg kjenner. Kanskje hvis du runder et par titalls millioner i året og har råd til å ansette personlige assistenter..

Tvert imot, jo mindre man tjener, jo mer kan man legge fra seg jobben på jobb, og ha 100% fri fra sekundet man forlater arbeidsplassen.

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt felles (lån, forsikringer, mat, strøm, bensin, etc.) deler vi likt (men siden jeg spiser en del mer så betaler jeg 1000 kr ekstra i måneden). Det er vel slik alle banker anbefaler å gjøre det, uavhengig av eierprosent (som er regnet utifra egenandelen og man spyttet inn ved boligkjøp).

Jeg sitter igjen med en del ekstra i mnd i forhold til dama, så det er typisk jeg som investerer i oppussing og møbler. Når vi har vært ilag i 10+ år (eller får barn) så blir det vel mer aktuelt å kjøre begge lønningene inn i en fellespott.

Lenke til kommentar

Du jobber mindre jo mer du tjener? Det stemmer ikke overhodet for meg selv og de jeg kjenner. Kanskje hvis du runder et par titalls millioner i året og har råd til å ansette personlige assistenter..

Tvert imot, jo mindre man tjener, jo mer kan man legge fra seg jobben på jobb, og ha 100% fri fra sekundet man forlater arbeidsplassen.

Stemmer ikke i de miljøene jeg er i hvertfall.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Var i utgangspunktet ment som en spøk, men i tungindustri og olje er det hvertfall litt slik. De me de tyngste jobbene og minst pauser tjener ofte litt mindre enn de med behagelige jobber. Har selvfølgelig en del mer ansvar, men synes ikke de er så stress egentlig. Ellers tjener jeg dobbelt av min kone og hun er utslitt hver dag etter jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var i utgangspunktet ment som en spøk, men i tungindustri og olje er det hvertfall litt slik. De me de tyngste jobbene og minst pauser tjener ofte litt mindre enn de med behagelige jobber. Har selvfølgelig en del mer ansvar, men synes ikke de er så stress egentlig. Ellers tjener jeg dobbelt av min kone og hun er utslitt hver dag etter jobb.

Har samme erfaring i byggebransjen.

Ingeniører med dobbel min lønn gjør nesten uten unntak halvhjertet jobb og sender ut halvferdige prosjekterte arbeidsbeskrivelser, utstyrslister, mangelfullt tegningsgrunnlag og det er alltid vi på gulvet som ender med å gjøre det faktiske prosjekteringen og finne reelle løsninger da det blir ansett som for kostbart å få de høye herrer til å gjøre en skikkelig jobb. Papirer teller for mye og erfaring teller for lite.

Man ksn argumentere at man da, som utførende, skal sette seg ned og vente på en løsning fra de som i utgangspunktet skulle hatt den men realiteten er at når det er mange entreprenører som arbeider for felles fremgang har ikke en arbeider med en slik holdning lang fremtid i privat sektor. :)

Lenke til kommentar

Ingeniører med dobbel min lønn gjør nesten uten unntak halvhjertet jobb og sender ut halvferdige prosjekterte arbeidsbeskrivelser, utstyrslister, mangelfullt tegningsgrunnlag og det er alltid vi på gulvet som ender med å gjøre det faktiske prosjekteringen og finne reelle løsninger da det blir ansett som for kostbart å få de høye herrer til å gjøre en skikkelig jobb. Papirer teller for mye og erfaring teller for lite.

Selv om arbeidsbeskrivelsene etc. er dårlig utformet, betyr ikke det at de jobber lite. Det kan like gjerne være nettopp for høy arbeidsbelastning som gjør at de ikke har tid/mulighet til å gjøre en god nok jobb. Akkurat som en servitør kan se ut til å gjøre en dårlig jobb, helt til du innser at hun er alene på jobb og har ansvar for 15 bord samtidig. Hun kan gjøre en eksemplarisk jobb, men likevel vil kundene som må vente 15 minutter på ølen sin være misfornøyd.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Selv om arbeidsbeskrivelsene etc. er dårlig utformet, betyr ikke det at de jobber lite. Det kan like gjerne være nettopp for høy arbeidsbelastning som gjør at de ikke har tid/mulighet til å gjøre en god nok jobb. Akkurat som en servitør kan se ut til å gjøre en dårlig jobb, helt til du innser at hun er alene på jobb og har ansvar for 15 bord samtidig. Hun kan gjøre en eksemplarisk jobb, men likevel vil kundene som må vente 15 minutter på ølen sin være misfornøyd.
Det er klart, men slik er det jo som du sier for alle. Vi blir alle lesset på med prosjekter til det er såvidt man klarer å holde følge, spesielt når man må følge opp den uferdige prosjektering i tilleg til egen jobb. Vi har ingen å skylde på når produktet ikke fungerer. Vi MÅ gjøre jobben vår, og det innebærer ofte (ifbm avvik) å gjennomgå tegninger, arbeidsbeskrivelser, utstyrslister, sjekke opp leverandører, produkter og mannskaper på fritiden fordi fremdriftsplan er utformet med høyde for at prosjekteringen faktisk var ferdig før oppstart

I de større bedriftene så er det jo annerledes. Der kan man slå av hjernen om man ønsker, men det gjelder vel over hele linja også for det er vel stort sett 10 mann som drar et lass av dødkjøtt mot finishen :p

Forøvrig tror jeg problemet i all hovedsak EGENTLIG stammer fra at vi har et helt rævva utdanningssystem her i Norge. Folk med praktisk evne blir ekskludert fra høyere stillinger og vi får akademikere med veldig lav innsikt som skal "styre" roret og ta avgjørelser hvor de åpenbart ikke har den praktiske erfaringen som underlag.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Vil bare svare til "Du jobber mindre jo mer du tjener"-sitatet:

Hvordan kan det være sånn at noen jobber 8-12 timer i døgnet, og tjener 250 000 i året før skatt - og andre jobber like mye, og tjener tialls, eller hundrevis av millioner i året?

Hvis det er sånn at man skal måtte jobbe 12-16 timer i døgnet for å tjene 100 000 ekstra i året i overtid, hvordan i huleste klarer folk å tjene SÅ mye penger overhodet?? Hele arbeidslivet er bare lureri! Bare å lese et par utgaver av Dagens Næringsliv, så går det ikke lang tid før man skjønner at det er mye snusk ute og går!

Det finnes garantert de som ikke jobber en dritt også, som får passive inntekter av aktiva og ressurser, som utleie og bedrifter, som er "self-sustaining" - selvopprettholdende.

I svært mange jobbannonser jeg leser, så står det "Søker medarbeider som er selvdrivende/gående", eller noe i den duren. Det dreier seg ALLTID om å få rike folk til å tjene penger på å gjøre ingenting, ergo, å opprettholde slavementalitet.

Det er en forferdelig uting.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir direkte kvalm av å lese ditt spørsmål. Penger har ingenting med kjærlighet å gjøre så du bør jobbe mye med din etikk og moral før du beveger deg i nærheten av noe forhold.

For meg personlig har penger ingen verdi i det hele tatt. Det er kun levende individer som har verdi, da det kun er det levende som kan gi. 

Grådighet er som kreft. Det spiser en opp fra innsiden. Hovedforskjellen er at kreft er inget valg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det beste er å dele utgiftene prosentvis etter egen lønn. La oss si at man blir enige om at 75% av lønnsinntekt fra begge skal gå til felleskassa, mens man beholder 25% selv. Kjæresten din må ut med mer enn deg i kroner og øre, men dere bidrar likevel likt i forhold til den lønnen dere begge har.

Om dere feks bestemmer dere for å ha boliglån sammen, så er det selvfølgelig rett og rimelig at fordelingen ved evt et salg også fordeles prosentvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I begynnelsen av forholdet spanderer han det han har lyst til av egen vilje, hverken mer eller mindre. I et samboerskap finner man en passende brøk. 

Vi valgte å gjøre det slik at alt går til regningskonto/matkonto -X kr. Dvs at en av oss betaler inn mer, men begge sitter igjen med (eksempelvis) 10.000 i lommepenger hver mnd.

Tjener jeg 20k og dama 30k betaler jeg inn 10 og hun 20.

Lenke til kommentar

Anonymous poster hash: 11374...f5e

Golddigger?

Du har vel ikke krav på noe dyre gaver bare fordi han er rik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...