Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mugg(?) i toalettskål

Anbefalte innlegg

Hei,

Leier en kjellerleilighet, og opplever at det danner seg sorte avleiringer under kanten der vannet kommer ut når en skyller ned. Det lukter også "jordaktig" av det. Lar jeg det gå lang tid før jeg vasker så danner det seg sorte flekker nedover i toalettskålen også. Lurer på hva det skyldes og om det er noe å bry seg om? Skjønner ikke hvor det kommer fra, fordi det kommer jo ikke møkk opp under der, det er jo bare vannet fra kommunalt vannverk som spyles ned som kommer ut der... Er lei av det fordi det dukker opp bare et par dager etter at jeg har vasket toalettet,  men kommer jeg heller ikke ordentlig til under kanten der med toalettbørsten. Noen som har vært borti noe lignende og har tips til hva jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller kalle for algevekst enn mugg, men det er mulig at det er omtrent det samme. Så lenge algene lever der kommer de fort igjen selv om du skrubber vekk det som er synlig. Biltemas lille damprenser til ca 300 kr med bøyd tut er fin til å spyle opp under der for å rense og drepe. Det er også noen toalettbørster som ikke bare har den halvrunde dingsen som passer fint nede i skåla, men også har en smal oppoverstående sak som er fin til å dra å under spylekanten. Merk også formen på tuten på Domedtos Fresh, WC Duck og andre do-rensemidler, den er formet for at man lett skal kunne srute opp under spylekanten.

Sisterna bør også reingjøres inni, der kan det være svart av slimete algebelegg. En dæsj Klorin, Domestos Fresh, eller tilogmed grønnsåpe hjelper. La stå noen timer, trekk ned, og skur gjerne sisterna innvendig.

Det er lov å bruke gummihansker hvis man synes det er ekkelt.

Lenke til kommentar

Har forsøkt å spyle do-rensemidler under kanten men ender bare opp med å bruke veldig mye tilsynelatende uten noen varig nytte. Har sett det fins noen tabletter med noe en kan legge i sisterna, men den jeg har er bygget inn i veggen så jeg kommer ikke til:(

Får kanskje prøve en sånn damprenser...

Men hva er det egentlig disse algene, muggen eller hva det nå enn er lever av som det finner under kanten der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...