Futurestudent Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Nå nærmer det seg frist for å endre rekkefølgen på søknaden til høyre utdanning, og jeg står helt fast om jeg skal velge lektor i fremmedspråk (engelsk) med samfunnsfag som fag 2 eller rettsvitenskap. Lektorutdanningen blir isåfall i Bergen, mens rettsvitenskap blir enten i Oslo eller Bergen - alt etter om jeg kommer inn i Oslo. Jeg står som sagt helt fast, og klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil - men jeg vil ikke at noen skal prøve å bestemme hva jeg skal gjøre. Jeg vil heller høre hva DU hadde valgt og hvorfor. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Jeg hadde valgt jus, men det er bare såvidt. Grunnen er at jeg tror jus vil gi meg en mer spennende karriere og utfordre meg mer intellektuelt i jobben. Det vil også være større muligheter for ulike typer jobb/ulike bransjer. Lektor frister litt pga veldig ålreit lønn i en jobb som virker ganske chill(lite karrierepress, faste arbeidstider, lange ferier osv). Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Jeg synes også dette er et vanskelig valg utifra at begge deler er interessant. Det er nok lettere å få jobb som lektor, dog usikker på hvor stor manko det er i den retningen du velger. Realfag er vel ganske garantert å få jobb da det er mange eldre lektorer der som skal gå av. Mens det i jus er større konkurranse og kanskje vanskeligere å få jobb sånn sett. Jeg ville nok valgt lektor med tanke på at man kan påvirke fremtidens arbeidskraft, hjelpe de på veien og være den læreren man alltid selv ønsket å ha. Sikkert deilig med ferier i skoleferiene med tanke på når man får barn selv også. Men det er som du sier, du må velge selv! Prøv å tenk på når du blir gammel, hva ville du angret på å ikke ha gjort? Ville du angret på å ikke velge den ene retningen? Det var det jeg tenkte på for å forsikre meg om at jeg virkelig ville studere medisin pga. det har stått mye i media om arbeidsliv/ugunstig arbeidstid etc. Fant ut at jeg hadde angret veldig hvis jeg hadde valgt noe annet og ville mest sannsynlig gått hele tiden å lurt på hvordan det ville ha vært å studere medisin og å jobbe som lege. Masse lykke til med valget! Velg det som er riktig for deg og ikke det alle andre vil Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Tenker du lønn må må du velge jurist. Lektorer tjener forholdsvis godt når man er nyutdannet, men etter 16 år når man "taket", og det taket er også lavt i forhold til annen 5-årig utdanning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 En fordel med læreryrket er at det er ganske lett å flytte om man skulle ønske eller trenge det. Skoler er det jo nesten overalt, og behovet for arbeidskraft er stort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Vil bare informere at dersom du tar utdanning innen jus, vil noe av utdanningen være godkjent for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning innen samfunnsfag. Dette er eksplisitt uttrykt i opptakskravene til PPU ved UiO. Du kan altså få i pose og sekk med en jurist-utdanning, dersom du er villig til å ta videreutdanning for læreryrket siden. Det skal sies at du må nok ha andre samfunnsfaglige emner også, noe som kan være lurt å ta i et eventuelt valgemne-semester. Med mastergrad + PPU vil du få lektorlønn.Begge alternativene er nyttige yrker som gir god lønn. Lykke til med hva du velger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå