Bagger Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 straffeprosessloven § 197 gjelder vel uansett? Om retten sier att det er grunnlag til å søke igjennom telefonen din så må dem ha noen bakgrunn for dette. Det tar også sin tid, på den tiden får du kjøpt en potet av en telefon om du absolutt ikke vil vise frem hva enn du måtte ha på telefonen du egentlig bruker. Men det må vel ganske seriøse anklagelser til, om man blir beskyldet for noe heftige greier så hadde jeg gitt dem full tilgang for å hvitvaske navnet mitt, har trossalt ingenting å skjule, er helt ordniær (utenom den high quality meme-samlingen, kritisk bra samling) Nå bor jeg i ei relativt lita bygd, her kjenner alle alle. Vet ikke hvordan det er hos dere bygutter, men jeg hadde ikke brukt energi på å være en kværulant forran naboen (i uniform) som har grillfest til helgen liksom Legger ved litt av den nye loven. Beslutning om bruk av tvang etter annet ledd treffes av påtalemyndigheten. Er det fare ved opphold kan beslutning treffes av politiet på stedet. Beslutningen skal straks meldes til påtalemyndigheten. Altså, en politi betjent kan etter eget dømme bestemme om han/ho vil tvinge deg på stedet til å låse opp telefonen. Dette kan selvsagt missbrukes, og selv om det her står at politiet da i etterkant skal melde ifra til påtalemyndighetene, er det vel ingen som kan kontrollere dette........... Så for å ta et enkelt eksempel. En politibetjent stopper hr.Nilsen fordi han tror si ega kone har et forhold til denne personen, Nilsen blir tvunget til å åpne telefonen, slik at betjenten kan gå gjennom meldinger, bilder osv for å se om hans misstanker stemmer. I utgangspunktet skulle betjenten nå ha meldt dette inn, men selvsagt blir det bare trøbbel, så det skjer enkelt og greit ikke. En overlater altså mer og mer makt til samme organ, dette kan by på utfordringer. Nettopp derfor vi har påtalemyndigheter og en dommer, for at samme organ ikke skal ha slik stor makt. Vil anta at slike "missbruk" av å tvangsåpne telefoner i fremtiden vil bli utbredt brukt mot MC medlemmer, noe jeg vil anta at påtalemyndighetene ei heller kommer til å sette seg imot. En minsker altså menneskerettighetene for at politiet skal ha større makt, og jeg undres på om de vil kunne få større sikkerhet for samfunnet selv om de blir så autoritær. Ellers er det jo bortkastet 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) Noxz kjører ikke MC så han bryr seg ikke. Endret 23. juni 2017 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) MC som i motorsykkel? Jeg kjører Tempo, sparer opp til en Caferacer, blir stoppet i ny og ne, men det ender som regel i latter og hygge. Forstår ikke den potensielle faren som gjør att telefonen må låses opp der og da som gjør att det ikke kan oppholdes til senere? Greitt nok du kan skylde på terror, men da ville jeg ha opnet opp telefonen kun for å straffe han som hadde tipset falske tips om terror. "Det er straffbart å bevisst gi politiet falske opplysninger." Hevn er vel noe som alle brenner for, om noen hadde ringt politiet på meg kun for å være en kuk ved å gi falsk info, så hadde jeg bevist meg uskyldig kun for å la straffen gå til han som gav tipset. Endret 23. juni 2017 av Noxz Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) MC som i motorsykkel? Jeg kjører Tempo, sparer opp til en Caferacer, blir stoppet i ny og ne, men det ender som regel i latter og hygge. Du er i faresonen Forstår ikke den potensielle faren som gjør att telefonen må låses opp der og da som gjør att det ikke kan oppholdes til senere? Greitt nok du kan skylde på terror, men da ville jeg ha opnet opp telefonen kun for å straffe han som hadde tipset falske tips om terror.Ingen blir straffet for angiveri, det ville virke mot sin hensikt. Endret 23. juni 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Bagger Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 MC som i MC klubb. Tar det i en egen tråd, ellers skyves det over til et annet tema. Men medlemmer i en MC clubb stoppes mer en ofte, helt uten grunn, kun for å ,,,, Er det en internasjonal klubb, og avdeling i Norge lager til en fest, stoppes medlemmene fra andre land på grensen for så å bli sendt tilbake. Det er INGEN skjellig grunn til å tro at de vil foreta seg en kriminell handling i Norge, men utvises tross alt. Lager heller en egen tråd ang det tema, kan jeg samtidig legge ved utlekt info som viser til at politiet med vilje legger ekstra stor interesse i å følge MC medlemmer for å unngå at samfunnet stiller for mange spørsmål om ....................................... Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Liker å bli stoppet, da får jeg mulighet til å vise fram Tempoen. Med delvis frieksos og uten noen speil. Er med i Tempoklubben tho, politiet jakter ikke på meg såvidt som jeg vet. Vil dem se på memsa på telefonen så skal dem få lov med eller uten rettens samtykke. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 Jeg klarer ikke unngå å spørre: Alder? Lenke til kommentar
Bagger Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Jeg klarer ikke unngå å spørre: Alder? Hvem sikter du til? Lenke til kommentar
bjirn Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Fingeren ja, men hva hvis man bruker andre ting til å låse opp med? http://www.droid-life.com/2016/05/09/nsfw-fingerprint-scanners/ Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 Jeg klarer ikke unngå å spørre: Alder?Hvem sikter du til?Noxz Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) Fordi jeg samler på memes? Det er ment som ren humor. Men jeg er 20, dd? Endret 23. juni 2017 av Noxz Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 Fordi jeg samler på memes? Når jeg tenker over det så er det vel noe jeg ikke burde si høyt, ment som humor her tho. Men jeg er 20, dd? Da er det håp for at du kan lære. Vi gamle og senile har mer vansker med å lære noe nytt, spesielt når det strider mot hva vi allerede har lært. Du er nettopp ferdig med din statlige inndoktrinering, og det er ikke overraskende at du enda ikke har oppdaget at denne ikke stemmer overens med virkeligheten. 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) Så lenge kontoene er lovlige burde jo alt gå greit, du kan stole på lovens lange arm. Beklager å si det, men dette er jo en helt fantastisk naiv holdning. Nja, denne oppdateringen i straffeprosessloven er kommet for å bli uansett. Du får i det minste håpe på at når politiet sjekker anusen, mobilen og tableten din så vil de i det minste være hyggelige og til å stole på. Sånn blir det bare mer av i vårt utrygge flerkulturelle dagligliv. Endret 23. juni 2017 av geita_ Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 Du får i det minste håpe på at når politiet sjekker anusen, mobilen og tableten din så vil de i det minste være hyggelige og til å stole på. Sånn blir det bare mer av i vårt utrygge flerkulturelle dagligliv. Tja, nå er det vel prektige nordmenn som stikker fingern i rompa di og snuser på mobilen din, eller omvendt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 Vi har rett til å ikke forklare oss hvis politiet sier man er mistenkt. Da vil man ikke måtte bidra til noe som kan bli brukt mot deg. Når man da har valget om at enten åpner du selv telefonen, eller så bruker politiet tvang, utfordres dette prinsippet. Advokat Jon Wessel-Aas https://www.digi.no/artikler/advokat-mener-mobillovendring-er-problematisk/396504 Prinsippet utfordres ikke, prinsippet elimineres. 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 .... eller nakenbilder, eller noe som helst som du ikke vil dele med andre, som passord til dine konto, eller telefonnummer til din elsker(-inne), etc, etc. Du blir ikke fengslet for slikt. Så da har du ikke noe å bekymre deg for. Venter i spenning på at du deler nakenbilde av deg selv på diskusjon.no Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Venter i spenning på at du deler nakenbilde av deg selv på diskusjon.no Tror du virkelig at politiet kommer til å stjele nakenbilder, konto nr osv med denne nye loven ? Den gjør det lettere for politiet å beskytte samfunnet. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Jeg forundres over hvorfor det er så viktig å gjøre politiets arbeid så vanskelig, og kaste bort så mye av politiets tid, som mulig! Jeg lurer på om ikke det er de samme, som klager høyest når politiet "ikke gjør jobben sin". 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Jeg lurer på om ikke det er de samme, som klager høyest når politiet "ikke gjør jobben sin".Kan ikke svare for andre, men personlig hadde jeg helst sett politiet nedlagt, så du vil neppe høre noen klager fra min side om de "ikke gjør jobben sin". Dette fordi store deler av jobben deres er å fungere som torpedo for politikerne for å tvinge befolkningen til å adlyde disses vilje. Endret 24. juni 2017 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Bagger Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Litt av problemet med politiet er mangel på kontroll av politiet. Vi har riktignok kripos, men det er mer eller mindre svært alvorlige saker de tar opp. I 2015 var det kontroll av det nederlandske politiet uten at de viste om det, 470 måtte forlate sine stillinger, flere ble etterfølgt. Når det gjelder denne saken (tråden) kan en regne med at noen i politiet vil kunne missbruke muligheten til å tvinge noen til å låse opp telefonen. Politiet i seg selv kan foreta flere brudd av loven før det får konsekvenser for deres stilling, noe som er bemerkelsesverdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå