iamHubro Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) (Beklager på forhånd om dette er feil seksjon av forumet - jeg klarte ikke å finne noe sted som passet bedre) Jeg har registrert meg et enkeltpersonsforetak og gjør jobber for bedrifter på fritiden. Jeg har økonomien mer eller mindre under kontroll når det kommer til betaling av skatt, innlevering av årsoppgave osv. Jeg ligger godt under omsetningen for å trenge momsregistrering. Men jeg har ett problem: jeg har en kamerat som noen ganger hjelper meg med jobber. Jeg skulle gjerne hatt mer hjelp av han og betalt han for bryet, men dette vet jeg ikke hvordan jeg gjør. Jeg vet bare om 2 alternativer som begge er helt uaktuelle: Få kamerat til å registrere enkeltpersonsforetak og fakturere meg for arbeidet Ansette kamerat. Dette involverer mye avgifter og papirarbeid og er helt uaktuelt mtp. de små summene jeg tjener. I en perfekt verden ville jeg bare ha sendt kameraten min et par tusenlapper som takk for hjelpen på et oppdrag, og han ville ha betalt skatt på disse som vanlig inntekt. Jeg tipper dette er ulovlig, siden jeg nå teknisk sett har en ansatt uten å betale arbeidsgiveravgift? Eller kanskje det er lovlig opp til en viss sum? Her har jeg 0 peiling og har vanskeligheter med å google svar. Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre? Endret 23. juni 2017 av Codemonkey1991 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå