Anastacia93 Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) Var egentlig noe jeg bare lurte litt på, når man betaler i butikk med kort, ser da den som sitter i kassen navnet mitt? Endret 23. juni 2017 av Anastacia93 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Ikke elektronisk. Avhengig av layout på kortmaskin og hvordan du håndterer kortet kan de imidlertid kanskje se det på bak- eller forsiden av kortet. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) Har du fått tak i pappa/mammas pinkode? ;D Endret 23. juni 2017 av MrLuni 7 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Bankterminaler printer ofte navnet ditt på kvitteringen. Hvis butikken lagrer elektroniske kopier vil navnet stå på den elektroniske kopien. Noen kassasystemer har funksjoner som viser slike data til kassereren (gjerne "nødkassesystemer" og lignende). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Ligger navnet mitt i kortet, eller hentes det fra banken? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Det ligger i alle fall på magnetstripa i følge spec. Har de tatt hensyn til denne standarden når de definerte hvordan chip skulle virke er det vel mest sannsynligvis videreført. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Bankterminaler printer ofte navnet ditt på kvitteringen. Hvis butikken lagrer elektroniske kopier vil navnet stå på den elektroniske kopien. Noen kassasystemer har funksjoner som viser slike data til kassereren (gjerne "nødkassesystemer" og lignende). Gjør de? Kan ikke si at jeg noen gang har lagt merke til at navnet mitt står på en kvittering etter kortkjøp i butikk. Med tanke på at det ikke er nødvendig for transaksjonen ville jeg tro at butikkene ikke ønsket å måtte ha persondata i sine systemer. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Lurer mer på hvorfor man må registrere kjøp med navn og adresse på elkjøp og lignende butikker. Og da snakker jeg ikke om TV'er eller annet som er lisensbelagt. Blir alltid spurt om navn og adresse. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Lurer mer på hvorfor man må registrere kjøp med navn og adresse på elkjøp og lignende butikker. Og da snakker jeg ikke om TV'er eller annet som er lisensbelagt. Blir alltid spurt om navn og adresse. Grunnen er enkelt og greit at de kan finne igjen kvitteringen om du mister den, som er kjempe kjekt. I tillegg får selgeren registert salget på seg selv. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Man må ikke registrere på seg selv på Elkjøp Har du ikke lyst så er det bare å ta med varen til kassen Gjelder ikke TV og mobil etc. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Bankterminaler printer ofte navnet ditt på kvitteringen.Dette har aldri skjedd meg (tror jeg), unntatt når jeg har oppgitt navnet mitt verbalt. Lurer mer på hvorfor man må registrere kjøp med navn og adresse på elkjøp og lignende butikker. Og da snakker jeg ikke om TV'er eller annet som er lisensbelagt. Blir alltid spurt om navn og adresse.Du må ikke, men det er kjekt når du trenger å klage på tingen. Endret 24. juni 2017 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) Det eneste selgerene kan gjøre er å ramse opp noen halvfeile memoriserte fakta som allerede står på boksen på varen du kjøper. Og man må feie de vekk 16 ganger mens man går rundt i butikken og ser på ting. (Dette er kun når jeg er blitt dratt med på kjøpesenter av et kvinnfolk, og kjeder meg, ellers så kjøper jeg nesten alt online, bortsett fra våpen og ammunisjon, selv om FFL er i orden) EDIT: Jeg tror i Norge så tar de adresse for å sjekke om du må betale nrkskatt, hvis du kjøper boks eller tv. Hvordan er det nå? Har Norge gått samme veien som Tyskland? Alle må betale for NRK, som ikke greier å holde seg i live uten statstøtte? Sorry for språket, har ikke snakket/skrevet norsk på et par måneder. Endret 25. juni 2017 av Dr. Jones Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 NRK lisensen er fortsatt på navn og ikke adresse som er planlagt/foreslått Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) Er det slik at du kun betaler NRK hvis du har adresse i Norge? For jeg kan ikke streame NRK TV i fra amerikansk IP.. Endret 25. juni 2017 av Dr. Jones Lenke til kommentar
MKap Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Er det slik at du kun betaler NRK hvis du har adresse i Norge? For jeg kan ikke streame NRK TV i fra amerikansk IP.. Lisens skal du vel betala viss du har ein TV-mottakar, og bur på ei adresse i Norge der ingen andre allereie betaler lisens. Om du får nett-TV i utlandet kjem an på lisensreglar. NRK sine eigne produksjonar pleier å vera tilgjengelege overalt, men program dei har kjøpt inn (enten utanlandske program som går på NRK, eller originale NRK serier som er produsert av t.d. Rubicon) har dei ofte berre distribusjonsrett for i Norge. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Lisens skal du vel betala viss du har ein TV-mottakar, og bur på ei adresse i Norge der ingen andre allereie betaler lisens.Hva har adressen å si? Jeg jo må betale lisens selv andre i samme blokka betaler lisens Hva med å lese Forskrifter om fjernsynsmottakere, f.eks §4: Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller: I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre. II... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå