Gå til innhold

Betale i butikk med kort. Ser de navnet mitt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bankterminaler printer ofte navnet ditt på kvitteringen. Hvis butikken lagrer elektroniske kopier vil navnet stå på den elektroniske kopien. Noen kassasystemer har funksjoner som viser slike data til kassereren (gjerne "nødkassesystemer" og lignende).

Lenke til kommentar

Bankterminaler printer ofte navnet ditt på kvitteringen. Hvis butikken lagrer elektroniske kopier vil navnet stå på den elektroniske kopien. Noen kassasystemer har funksjoner som viser slike data til kassereren (gjerne "nødkassesystemer" og lignende).

Gjør de? Kan ikke si at jeg noen gang har lagt merke til at navnet mitt står på en kvittering etter kortkjøp i butikk.

Med tanke på at det ikke er nødvendig for transaksjonen ville jeg tro at butikkene ikke ønsket å måtte ha persondata i sine systemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Lurer mer på hvorfor man må registrere kjøp med navn og adresse på elkjøp og lignende butikker. Og da snakker jeg ikke om TV'er eller annet som er lisensbelagt. Blir alltid spurt om navn og adresse.

Lenke til kommentar

Lurer mer på hvorfor man må registrere kjøp med navn og adresse på elkjøp og lignende butikker. Og da snakker jeg ikke om TV'er eller annet som er lisensbelagt. Blir alltid spurt om navn og adresse.

Grunnen er enkelt og greit at de kan finne igjen kvitteringen om du mister den, som er kjempe kjekt. I tillegg får selgeren registert salget på seg selv. 

Lenke til kommentar

Bankterminaler printer ofte navnet ditt på kvitteringen.

Dette har aldri skjedd meg (tror jeg), unntatt når jeg har oppgitt navnet mitt verbalt.

Du må ikke, men det er kjekt når du trenger å klage på tingen. :) Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste selgerene kan gjøre er å ramse opp noen halvfeile memoriserte fakta som allerede står på boksen på varen du kjøper. Og man må feie de vekk 16 ganger mens man går rundt i butikken og ser på ting. (Dette er kun når jeg er blitt dratt med på kjøpesenter av et kvinnfolk, og kjeder meg, ellers så kjøper jeg nesten alt online, bortsett fra våpen og ammunisjon, selv om FFL er i orden)

EDIT: Jeg tror i Norge så tar de adresse for å sjekke om du må betale nrkskatt, hvis du kjøper boks eller tv.

Hvordan er det nå? Har Norge gått samme veien som Tyskland? Alle må betale for NRK, som ikke greier å holde seg i live uten statstøtte?

Sorry for språket, har ikke snakket/skrevet norsk på et par måneder.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Er det slik at du kun betaler NRK hvis du har adresse i Norge? For jeg kan ikke streame NRK TV i fra amerikansk IP..

Lisens skal du vel betala viss du har ein TV-mottakar, og bur på ei adresse i Norge der ingen andre allereie betaler lisens.

Om du får nett-TV i utlandet kjem an på lisensreglar. NRK sine eigne produksjonar pleier å vera tilgjengelege overalt, men program dei har kjøpt inn (enten utanlandske program som går på NRK, eller originale NRK serier som er produsert av t.d. Rubicon) har dei ofte berre distribusjonsrett for i Norge.

Lenke til kommentar

Lisens skal du vel betala viss du har ein TV-mottakar, og bur på ei adresse i Norge der ingen andre allereie betaler lisens.

Hva har adressen å si? Jeg jo må betale lisens selv andre i samme blokka betaler lisens

Hva med å lese Forskrifter om fjernsynsmottakere, f.eks §4:

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

II...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...