Gå til innhold

Slik unngår du at festivallivet tar knekken på mobilen din

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Fra artikkelen

LGs flaggskip G6 er faktisk testet for å være støtsikker, men det er kun i USA det brukes i markedsføringen

Da er det ikke helt uproblematisk å kjøpe den som støtsikker mobil i Norge, siden reklamasjonsretten ikke vil gjelde for støtskader. Jeg vet ikke hvordan garantien ser ut, men kan gjerne se for meg at butikkene kan være veldig vrange med å ta imot en telefon ødelagt av fallskader.

Lenke til kommentar

@PingEnt: Det er svært få produsenter som aksepterer reklamasjon på støt- eller vannskader, selv om produktene er testet for å tåle det. En pakning som var tett det første året behøver ikke å være tett det tredje året, og Mil-810-G innebærer testing av drop fra 1,2 meter - det betyr at den fort kan være innenfor kravene og likevel knuse dersom den mistes med større kraft eller fra større høyder. Det er svært vanskelig å sjekke hvor høyt den ble droppet fra etc.

Så G6 er ingen *udødelig* mobil - jeg ville i hvert fall ikke betraktet den som det - men den tåler MER enn de fleste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

@PingEnt: Det er svært få produsenter som aksepterer reklamasjon på støt- eller vannskader, selv om produktene er testet for å tåle det. En pakning som var tett det første året behøver ikke å være tett det tredje året, og Mil-810-G innebærer testing av drop fra 1,2 meter - det betyr at den fort kan være innenfor kravene og likevel knuse dersom den mistes med større kraft eller fra større høyder. Det er svært vanskelig å sjekke hvor høyt den ble droppet fra etc.

Så G6 er ingen *udødelig* mobil - jeg ville i hvert fall ikke betraktet den som det - men den tåler MER enn de fleste.

Det er ikke produsentene som skal akseptere reklamasjonen, det er butikken ;) Det er greit at produsenten ikke aksepterer det, men har dere kontaktet forbrukerrådet og hørt hva de sier om saken? Et halvt år etter kjøp er det tross alt butikken som har bevisansvaret, så da er det "synd for dem" om de ikke kan bevise at den ble sluppet over 1,2 meter.

EDIT: Det ser ut som om du har delvis rett. Ved fallskader er det ikke åpenbart at man kan kunne forvente reklamasjon (hadde derimot gjerne sett at dere hadde gjort en sak ut av dette -- for eksempel med vedlagt videobevis av at fallet var "riktig").

Ved fuktskader er det derimot litt værre å finne noe informasjon, og i en annen sak sier forbrukerombudet

- Om Motorola konsekvent avviser alle slike reklamasjoner med argumentet om at den ikke blir vannskadet dersom den brukes riktig, kan det være problematisk og reise spørsmål etter markedsføringsloven, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten til DinSide.

PÅ KANTEN: Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet mener Motorola opptrer på kanten av loven om de alltid mener kunden har skylda. Foto: Forbrukerombudet

- Og om telefonen markedsføres med at den er vanntett, er det en egenskap ved produktet som jeg vil anta at forbrukerne vektlegger når de kjøper den. Dermed må det også vektlegges i mangelsvurderingen, fortsetter han, og understreker at de ikke har vurdert denne saken konkret.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

"Mobilen er antakeligvis den viktigste dingsen du bærer med deg på festival." Nei, det er pilsen og jointen.

Fra spøk til revolver så er Samsung s4 og Motorola G3 de definitivt beste mobilene jeg har hatt angående støt og vann(om man ser bort ifra Nokia fra tidlig 2000). Jeg er helt avhengig av å ha støt- og vannsikre telefoner pga jobben, jeg hadde et flaggskip fra Sony en gang(husker ikke modell), og har prøvd Apple men de ble sendt raskt tilbake med skader gitt.

S4en tror jeg jeg hadde i 1,5 år, og er desidert den beste mobilen jeg noen gang har hatt, tålte det aller, aller meste inntil jeg knuste skjermen i et nøkkel-relatert uhell som var bare min feil.

Jeg har bestilt G5 nå, som dere skriver over så om den går til helheim så er det jo ikke store kostnaden å bytte, om du ikke får det på garanti.. Den får prøve seg på Buktafestivalen, men satser på fint vær da!

Men hvorfor har dere ikke med Sonim her da? Det er jo den sikreste man kan ha, med fullverdig Android osv og godt kamera. Sjekk XP7 f.eks. Tåler mer enn Cat-tlf dere har med her, den er ikke bare bygget som en tanks, men tåler overkjøring av en tanks på asfalt. Men dyr som helv... da..

Evt. en Iridium 9575 Extreme. Men det blir dyrt å ringe, og kamera eksisterer ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Opprett ny...