Gå til innhold

Diversifisering er tull?

Anbefalte innlegg

Da svarer jeg på vegne av ham i stedet. Jeg er samfunnsøkonom og har en del finans i fagkretsen. Det du sier er bare tull, så konklusjonen til Herr Brun om å gjøre det motsatte av det du anbefaler fremstår som et godt og konstruktivt råd.

"I have two views on diversification. If you are a professional and have confidence, then I would advocate lots of concentration. For everyone else, if it's not your game, participate in total diversification.

-Warren Buffet

Ser ut som Mister W. Buffet man himself disapproves yo reasoning.

Tull. Buffet anbefaler stort sett bare indeksfond.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"I have two views on diversification. If you are a professional and have confidence, then I would advocate lots of concentration. For everyone else, if it's not your game, participate in total diversification.

-Warren Buffet

Warren Buffet er også kjent for sitatet "Diversification is a hedge for ignorance" som kanskje også er inspirasjonen til denne tråden.

Spørsmålet er da om man er ignorant eller ikke. De fleste er vel det? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spredning = Du vet ikke hva du driver med, gambling.

Fokus = Du lærer av dine feil og blir flinkere.

Veldig enkelt.

Du har flaks 5 ganger på rad = tror du er ekspert og innser ikke at du hadde flaks

Veldig enkelt.

Flaks finnes ikke ^^ Alle prosesser i samfunnet er menneskeskapt.
At prosesser er menneskeskapt er ikke det samme som at de er forutberegnelige for det enkelte menneske.

Du gir helt usedvanlig dårlige råd, gang på gang. Det er egentlig ganske praktisk, for fornuftige brukere her skjønner raskt at hvis de gjør det diametralt motsatte av det du anbefaler så er de sannsynligvis på rett spor.

Slutt å svar meg heretter med mindre du kommer med konstruktive råd. Det finnes folk som lever av å investére, og jeg er 100% sikker på at de er enig i det jeg skriver. Med mindre du er profesjonell investor og lever av investeringene, så er mine råd like gode som dine.

Da svarer jeg på vegne av ham i stedet. Jeg er samfunnsøkonom og har en del finans i fagkretsen. Det du sier er bare tull, så konklusjonen til Herr Brun om å gjøre det motsatte av det du anbefaler fremstår som et godt og konstruktivt råd.

Helt greit for meg, du kan mene hva du vil - du lever etter all sannsynlighet ikke av investering enda og mine råd er derfor like gode som dine. Hva er vitsen med å sitte på kunnskap hvis man ikke skal dele den?

Men dét jeg hadde satt pris på, er om du hadde kommet med noe lærdom av det du har lært på skolen, som motbeviser mine påstander. Samme for meg om folk blir håndopplært av en profesjonell investor, om man ikke vil komme med håndfaste råd, så er påstandene like "meningsløse" som mine.

Jeg leste en gang John Fredriksen lyste ut en jobb innen én av sine bedrifter. Husker ikke stillingen eller artikkelen nå, det var en stund siden. Det éneste kriteriet han stilte, var at kandidaten hadde "over middels markedsforståelse". Det forteller meg egentlig alt. Så lenge man forstår markedsrelasjoner, hvordan alt henger sammen, supply and demand, så kan man forutsi resultater bedre enn andre. Og dette er en kunst. Det krever selvsagt jobb, men det er et talent, som med alt annet.

Lenke til kommentar

Spredning = Du vet ikke hva du driver med, gambling.

Fokus = Du lærer av dine feil og blir flinkere.

Veldig enkelt.

Du har flaks 5 ganger på rad = tror du er ekspert og innser ikke at du hadde flaks

Veldig enkelt.

Flaks finnes ikke ^^ Alle prosesser i samfunnet er menneskeskapt.

At prosesser er menneskeskapt er ikke det samme som at de er forutberegnelige for det enkelte menneske.

Du gir helt usedvanlig dårlige råd, gang på gang. Det er egentlig ganske praktisk, for fornuftige brukere her skjønner raskt at hvis de gjør det diametralt motsatte av det du anbefaler så er de sannsynligvis på rett spor.

Slutt å svar meg heretter med mindre du kommer med konstruktive råd. Det finnes folk som lever av å investére, og jeg er 100% sikker på at de er enig i det jeg skriver. Med mindre du er profesjonell investor og lever av investeringene, så er mine råd like gode som dine.

Statistisk sett så sliter disse som lever av å investere med å slå indeksfond over tid...

Joda, du kan liste opp eksempler av rikinger som har tjent store summer på enkeltinvesteringer. Det ignorerer dog at de ofte har svidd av store summer på investeringer som feilet, har backup i andre verdier, og at det er en betydelig større andel folk som tapte penger på tilsvarende investeringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

-Warren Buffet

Tull. Buffet anbefaler stort sett bare indeksfond.

Bra gjort å si tull, også følge opp med å parafrasere det du sier tull til. Det tyder på at vi nå har kommet til det punktet i diskusjonen der ingen vet hva den andre diskuterer lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man forstår markedsrelasjoner, hvordan alt henger sammen, supply and demand, så kan man forutsi resultater bedre enn andre. Og dette er en kunst. Det krever selvsagt jobb, men det er et talent, som med alt annet.

Det krever veldig mye jobb.

All den tid et individ ikke har studert markedet inngående i årevis og har en profesjonell tilnærming til markedet, så bør man parkere pengene sine i indeksfond, så sant man ikke er en gambler og er villig til å tape. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Statistisk sett så sliter disse som lever av å investere med å slå indeksfond over tid...

Praktisk sett driver de fleste av disse også med diversifisering, så det sier lite om trådens tema.
At de fleste som lever av investering diversifiserer er da uten tvil relevant i en samtale hvor nettopp disse som lever av å investere nevnes som motargument mot diversifisering...
Lenke til kommentar

At de fleste som lever av investering diversifiserer er da uten tvil relevant i en samtale hvor nettopp disse som lever av å investere nevnes som motargument mot diversifisering...

Det er mulig, men da burde du muligens basere ditt argument på at disse også diversifikerer, ikke at mange av dem ikke slår performance til diversifiserte indexfunds (after expenses).

Lenke til kommentar

Diversifisering har noe for seg, men det finnes grenser. En fin analogi er bedriften Tradematesports som screener odds på markedet hvor du har en edge (positiv forventet avkastning). Betyr det at du skal kjøre all in hver gang? Nope, de anbefaler maks 1% av bankrollen din per bet.

Samtidig betyr ikke diversifisering at du må kjøre pengene dine inn i 10 forskjellige indeksfond heller. Tar du høyde for ulike sektorer så kan du sikkert klare deg på 5-10 aksjer.

Jeg synes kollegaen din har et poeng. Det skal ikke være et mål å redusere risikoen så mye som mulig, men redusere den slik at du ikke går broke.

Lenke til kommentar

Det er mulig, men da burde du muligens basere ditt argument på at disse også diversifikerer, ikke at mange av dem ikke slår performance til diversifiserte indexfunds (after expenses).

"lever av å investere" inkluderer alle som lever av å investere, det ekskluderer ikke de som diversifiserer...

Ellers nevnes de som satser på enkeltinvesteringer i punkt nummer to, som du ignorerte i kommentaren min...

Du star selvfølgelig fritt til å ekskludere alle de som lever av, men så mislykkes i investeringene, fra statistikken din. Det blir litt som å regne snittpremien for alle i lotto, når du ekskluderer alle som ikke vinner...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...