Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruksrett vei + vedlikehold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Min familie har ei hytte, denne ble bygd av mine besteforeldre, for å komme til hytta benyttes en grusvei som går fram til en gård som har stått der siden før hytta ble bygd.

Vi har bruksrett på denne veien. Vedlikehold og brøyting er det de på gården + et hus til lengre borte som har stått for (de to familiene bor der året rundt), det har aldri vært snakk om at min familie skal være med på vedlikehold eller noe annet og det er god tone mellom oss.

Nå skal det bygges 75 hytter ikke langt unna vår hytte og gården, gårdeier + huseier sa nei til at de fikk bruke denne veien, og de som bygger hyttene prøvde å finne en annen løsning uten at det gikk. Nå skal de som bygger disse 75 hyttene bruke denne veien (usikker på hvordan de fikk igjennom det da alle som bruker veien sa nei), og da det er en smal grusvei må de bygge ut veien + asfaltere. De som bygger mener at mine foreldre (som eier hytta) må være med å betale for dette samt være med på vedlikehold i framtiden.

Mine foreldre er selvfølgelig ikke interessert i å betale for å oppgradere veien, da det ikke er behov for mer enn denne grusveien til de tre byggene som er her nå. Kan de bare si "nei takk" til ny vei, eller kan de som bygger hyttene kreve at de betaler for en vei de ikke har bruk for?

Anonymous poster hash: c75ca...933
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av veglova § 54 at når en privat vei blir brukt som adkomstvei til flere eiendommer plikter hver eier og bruksberettiget å holde veien i forsvarlig og brukbar stand, etter samme forholdstall som han bruker veien. På samme måte plikter de å reparere veien.

Bygging og oppgradering av privat vei kan ikke pålegges andre av en bruksrettshaver. Det må eventuelt tas ut sak for jordskifteretten etter veglova § 53.

Vedlikehold kan dine foreldre pålegges. Både vedlikehold av grusvei og av asfaltert vei, enten i form av arbeid eller i form av penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar krikkert :)

Vedlikeholdet på grusveien slik den er nå er ikke noe problem, det går ut på å fylle igjen små hull i veien når det er nødvendig samt fjerning av busker og trær som har greiner ut i veien - dette er det gårdseieren som gjør og dette har aldri vært noe problem eller vært tatt opp til diskusjon. Fint å vite reglene rundt dette uansett!

Har lest veglova 53 og 54 nå, men jeg synes det var litt vanskelig å forstå (skulle ønske de kunne skrive lovene slik at alle forstod :confused: ),

§ 53.Jordskifteretten kan gjere vedtak om eigedomsinngrep til bygging, utbetring, vedlikehald og drift av privat veg, her òg gangstig, kløvveg og liknande, mot vederlag til den det råkar, dersom det må reknast for klårt at inngrepet vil vere meir til gagn enn skade. På same måte og vilkår kan jordskifteretten òg gi rett til å bruke veg som alt ligg der. Kvar av partane i slik sak kan krevje avgjort om vegretten alt er til, at han vert nærare fastlagt, eller å få bruken flytt.

(......)

Jordskifteretten tar avgjerd om kva inngrepet skal gå ut på, kor langt det skal gå, og kva for vilkår som i tilfelle skal settast for inngrepet. Jordskifteretten kan fastsette at vederlag for bruksrett til veg som alt ligg der, skal omfatte ein forholdsmessig part av utgiftene til anlegg og vedlikehald av vegen. Sak for jordskifterett til fastsetting av slikt vederlag kan krevjast av båe partane.

Da betyr det vel at jordskifteretten har bestemt at hyttebyggerne skal få bruke veien og at den skal oppgraderes? Det skal være et møte med en dommer, for å bestemme vilkår (altså hvem som skal betale hva slik jeg forstod det).

De som allerede er der og har brukt veien i mange år har ingen problemer med at hyttene blir bygd, men sa altså nei til at denne veien skal brukes i utgangspunktet. Veien som allerede er der er 1,8 km, og den nye delen blir 1-1,5 km. Jeg kan ikke forstå at de kan kreve mange hundretusener for å bygge en ny vei + asfaltere den gamle, av oss som allerede er der.

Hvilke alternativer har de tre som er der nå? Kan de på noen måte si i fra seg denne veien når kostnadene blir så urimelige? Vi har sett på eiendommene for å se om vi kan få til en ny grusvei, det blir kronglete, svingete og krever en bro over en bekk men det går.

Anonymous poster hash: c75ca...933
Lenke til kommentar

Nei, det trenger det ikke å bety. Dere kan fortsatt være på kravstadiet, det vil si at de krever at dere går med på det (implisitt: hvis dere ikke går med på det vil de ta saken til jordskifteretten). Jordskifteretten ville ha innkalt dere hvis det hadde vært noen sak der.

Hvilke alternativer dere har kommer an på hvor dere er i prosessen, og det avhenger dels av hvordan utbygger begrunner kravet sitt. For å si noe om det må man lese den faktiske kommunikasjonen som har gått frem og tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...