Gå til innhold

Telenor har lansert neste generasjon SMS

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at SMS+ er basert på en Google løsning. Men hvor mange kommunikasjonsløsninger har egentlig Google hatt de siste fem årene? Er det noen som vil påta seg å lage en oversikt?

De har en policy på at diversity vil medføre at noen slår an. Og det er vanskelig å si at utgangspunktet er galt av dem. Det som er galt av dem er at man samtidig mister troen på at de satser på hver av dem før de går ut i klartekst og sier "dette er tjenesten vi vil satse på". Ja, de har mange tjenester nå, men om de bygget en åpen kjerneprotokoll i bunnen kunne man turt å bruke alle disse og det var ikke så farlig om noen av klientene ble lagt ned. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil etterhvert bli uavhengig av klient, akkurat som SMS er i dag. Man slipper å tenke på om personen har WhatsApp/Viber/iMessage/Allo/Brevdue. Personen har et telefonnummer og det kan brukes til å tekste og sende bilder til hverandre, uavhengig om du bruker Android Messenger og mottaker har Samsung sin SMS-klient.

Lenke til kommentar

Selv SMS er ikke uavhengig av klient, det er bare godt utbredt støtte etter en håndfull tiår med åpenbart behov for å støtte SMS. Nå som mange bruker ikke-standard klienter også til SMS, og SMS+ ikke er åpenbart at man ønsker støtte når man selv leverer konkurrerende funksjonalitet, er spørsmålet om disse vil ta opp SMS+funksjonalitet. 

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg at SMS+ er basert på en Google løsning. Men hvor mange kommunikasjonsløsninger har egentlig Google hatt de siste fem årene? Er det noen som vil påta seg å lage en oversikt?

Er sikkert en bevisst strategi av Google for å forsøke å ende opp med at de eier vinnerløsningen.

Om du sprer masse godteri i en barnehage, og det ligger en eller annen avhengighetsskapende greie, så.. Er jo nok at folk velger å prøve det ut. Folk lytter jo gjerne til venner når de tar i bruk noe nytt på nettet, mobilen. Så jeg tør nesten vedde på det å ha mange apper for samme ting ligge å flyte en stund, kan skape brukere.

Facebook f.eks. Det er jo ingenting som tilsier at de skulle bli en vinner, annet enn perfekt timing og tilrettelegging. Brukervilkårene til Facebook er jo ganske horrible også. Så hvorfor folk frivillig utsetter seg for det..

Endret av G
Lenke til kommentar

Ingen har hatt "dem" mistenkt for at ønsket var standardisering. Da hadde SIP og åpne IM-protokoller tatt over for all kommunikasjon for 15-20 år siden. Og jeg vil påstå at man hadde strengt tatt bedre/mer åpne løsninger med like mye funksjonalitet da, sammenlignet med nå. Skype 20 år etter er ikke akkurat noen revolusjonerende forbedring i fra MSN da, som var full av funksjonalitet der hovedfunksjonaliteten kunne brukes av tredjepartsklienter, inkludert tekst- og videokonversasjoner. Eller man kunne bruke Microsofts klient som hadde integrerte spill, delt tegnebrett mm. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ingen har hatt "dem" mistenkt for at ønsket var standardisering. Da hadde SIP og åpne IM-protokoller tatt over for all kommunikasjon for 15-20 år siden. Og jeg vil påstå at man hadde strengt tatt bedre/mer åpne løsninger med like mye funksjonalitet da, sammenlignet med nå. Skype 20 år etter er ikke akkurat noen revolusjonerende forbedring i fra MSN da, som var full av funksjonalitet der hovedfunksjonaliteten kunne brukes av tredjepartsklienter, inkludert tekst- og videokonversasjoner. Eller man kunne bruke Microsofts klient som hadde integrerte spill, delt tegnebrett mm. 

Ja, som gammel i gamet er det trist å se hvordan det har endt opp. Ting var på mange måter bedre før, og det hadde vært enda bedre om en åpen protokoll tok over.

AtW

Lenke til kommentar

Ende-til-ende kryptering er et absolutt minimum nå som personvernkrigen er i full gang. Man får ikke tillit av å høste inn mengder av brukerdata osv. Dernest er åpen kildekode og åpen kommunikasjonsstandard svært viktig for å skape et mangfold av apper til ulike OS. Mangfoldet er viktig for å inkludere nyskapende idéer og skape sunn konkurranse mellom flere utviklingsgrener. Det vil i sin tur redusere sjansen for at utviklingen stagnerer slik det ofte gjør med ting noen har monopol på. Åpenheten vil også gi raskere støtte for mindre brukte OS og viske brukshindringer på tvers av enhetstypen, telefon, nettbrett, PC, Raspberry-Pi-dingser, mediebokser, tv-er osv.

Lenke til kommentar

Dette var jo kjekt..

Fikk SMS fra Telenor i går, uten noe info om hva SMS+ var eller hvorfor. Hadde jeg ikke lest denne artikkelen hadde jeg nok ikke skjønt hva Telenor mente.

Stod følgende:

"Hei

Vilkår for SMS+ tjenesten kan du finne og lese her www.telenor.no/rcs/tos

Dersom du ønsker å deaktivere tjenesten kan du lese hvordan du gjør det her: http://telenor.no/privat/kundeservice/rcs/

Mvh 

Telenor"

Merkelig at de ikke gir mer info til kundene sine. TOS er jo helt ville!

Ikke klarer de å ha lik stil på URLene sine i smsen heller..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...