Gå til innhold

Bærbar før jul?


MaxCPU

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid planlagt kjøp av bærbar pc og skrevet flere innlegg. Jeg har imidlertid sett meg nødt til å vente litt med kjøpet pga. kraftige oppgraderinger like om hjørnet. Jeg er imidlertid ikke den som venter i all evighet!! :)

 

Centrino er et must, maskinen skal være liten og lett og støy skal omtrent være fraværende. ATI R 9600 er en klar fordel, men har enda ikke funnet en verdig modell slik jeg vil ha den. R9000 kan "til nød" gå, men da skal også prisen være deretter.

 

Acer TravelMate 80x har lenge vært favoritten. Fra 16700,- - 19000,- avhendig av konfigurasjon hos Itbutikken. Mangler R 9600 og synes derfor den blir litt unødvendig dyr i forhold til konkurrentene.

 

ECS Green 551 har omtrent samme konfig'en som Acer, men koster fra 12000,- - 15000,-. I tester har det imidlertid vist seg at viften går konstant. Jeg har heller ikke helt tillitt til dette merket og foretrekker klart kvalitetsfølelse og design.

 

Dell 8600 kommer med R 9600 Pro, som selvfølgelig er moro, men den er dessverre altfor stor, tung og plastikkaktig.

 

Zepto Z-Note 4100 er for dyr i forhold til konfigurasjonen (Acernivå). Virker ikke like "skikkelig" som Acer.

 

Whitebox CL50 har vært diskutert mye her, men innleggene varierer kraftig. Jeg kan ikke si jeg har helt tillitt til dette selskapet. Prisen er imidlertid god og får nok mest for pengene her.

 

 

Noen som kan komme med innspill for å hjelpe en stakker til å bestemme seg?! Evt. nye modeller på vei som er slik jeg vil ha dem? For å oppsummere, nærmere 20000,- for en bærbar med R 9000 er for dyrt, men med R 9600 hadde det vært en grei pris.

 

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Kan bare svare for i8600 (det er den jeg har), og hvis størrelse er viktig (i denne sammenheng) så ER den stor og klumpete.

 

-Du har kanskje satt deg fore en noe vanskelig oppgave da virker det som. Centrino, R9600, liten, lett og til under 19 000,- Slik markedet er idag kan det bli vanskelig er jeg redd.

 

-Du får uansett ha lykke til !

Lenke til kommentar
-Kan bare svare for i8600 (det er den jeg har), og hvis størrelse er viktig (i denne sammenheng) så ER den stor og klumpete.

 

-Du har kanskje satt deg fore en noe vanskelig oppgave da virker det som. Centrino, R9600, liten, lett og til under 19 000,- Slik markedet er idag kan det bli vanskelig er jeg redd.

 

-Du får uansett ha lykke til !

Får jeg R 9600 kan jeg godt betale opp mot 25000,-, :-)

 

Spørsmålet er jo da om R 9600 er verdt 10000 mer enn R 9000 :thumbdown:

 

Spiller omtrent aldri, men vil ha muligheten til å leke meg litt med CS og flight Simulator 2004 :-)

Lenke til kommentar

Får jeg R 9600 kan jeg godt betale opp mot 25000,-, :-)

 

Spørsmålet er jo da om R 9600 er verdt 10000 mer enn R 9000 :thumbdown:

 

Spiller omtrent aldri, men vil ha muligheten til å leke meg litt med CS og flight Simulator 2004 :-)

Med fare for å "state the bleedin' obvious": nei!

 

10000 for å ha "muligheten til å leke meg litt med CS og flight Simulator 2004"?!?

 

De 10000 kan du jo bruke til å ta 15-20 ordentlige flytimer hvis lysten til å leke blir for stor, og grafikkortet for dårlig!

Lenke til kommentar

Utfra det jeg har lest på Tomshardware så er ytelsesforskjellen ganske så stor, og batteriforbruket vesentlig mindre. :-) Men 9000 holder vel til en god del spilling og?!

 

Differansen på 10000,- er uansett ikke helt reell da dette er sammenlignet med "lavkvalitetspcene".. Ønsker meg noe som er skikkelig sammenskrudd.

 

Edit: Acer TravelMate 803LMi ligger an til å vinne. Den er ca. 2000,- dyrere enn Whitebox, men helt sikkert verdt det.

 

Acer TravelMate 803LMi fra Itbutikken

 

Harddisken er litt liten (40GB) og trolig bare på 4200rpm (dog av god kvalitet og visstnok nesten like rask som 5400rpm disker)

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar
Spiller omtrent aldri, men vil ha muligheten til å leke meg litt med CS og flight Simulator 2004 :-)

Hvis du spiller skjelden, og kun litt eldre spill som CS o.l. som ikke krever rått grafikkkort kan du helt trygt gå for en bærbar med Radeon 9000.

 

Har en P-M 1.6 med fireGL 9000 mobile, det går helt fint med 1024x768 oppløsning i Enemy Territory (samme grafikkmotor som Return to Castle Wolfenstein). Så CS skal nok gå helt fint på tilsvarende maskiner.

 

Mobile Radeon 9000 med 64MB RAM får ca 7300 poeng i 3DMark2001SE. Med 9600 vil du tjene ca. 4000 poeng til... (tror jeg!)

 

Gå for en maskin med P-M 1.6, mye RAM og Radeon mobile 9000 64MB så blir du nok mer enn fornøyd. Sats heller på en god skjerm, helst SXGA+ oppløsning (1400x1050). Dette er helt OK oppløsning på en 14". Prioriter vekt, batterikapasitet og størrelse.

Lenke til kommentar

Acer TravelMate 803Lmi har fra og med modell TX.L2506.207/208 en 5400rpm disk! den har også fått +/- dvd brenner.

Jeg kjøpte meg en slik også nettopp. 18.800 inkl.mva og 3 års trygghetsforsikring. Meget bra pc!

Virker som mitt bruksområde stemmer ganske bra med hva du skal bruke den til. Jeg vil bruke min til photoshop,tekstbehandling og til litt spilling (CS, sofII etc..) bruker den også opp mot mobilen via bluetooth

når jeg er på jobb eller studerer. Alt i alt en kjempe grei pc!

Lenke til kommentar

Meget interessant!

 

Itbutikken oppgir: LX.T2506.208.

 

MPX oppgir: LX.T2506.115 OG LX.T2506.207 på samme modell!

 

Ingene av butikkene oppgir rpm eller standard på DVD-brenneren.

 

TX.L = LX.T med litt fantasi?! Hvis ikke blir det kanskje vanskelig å finne de nyeste modellene... Itbutikken er hele kr. 3100,- billigere på "samme" maskin!! :wow: Hvis det nå er samme da...

 

Hvor kjøpte du maskinen din?

Lenke til kommentar

upss.. en liten feil fra meg der ja! mener så klart LX.T. LX.T2506.115 er den gamle versjonen av TM803Lmi, den nye heter LX.T2506.207 i norge og 208 i danmark. Den danske og norske er helt like, du kan velge mellom dansk, norsk eller engelsk språk. Den nye har i forhold til den gamle fått, 5400rpm disk, +/-DVDRW (gamle kun -DVDRW) og bluetooth, etter hva jeg vet. Kjøp for all del 207 eller 208 modellene!

Den norske er såvit kommet ut på markedet i norge (207) i danmark har 208 stått for salg en stund på itbutikken (.. til en MEGET bra pris)

 

Jeg kjøpte min modell direkte fra Hattelco, som er en distributør for Acer.

Lenke til kommentar

Hadde ikke gjort meg noe om Norek også hadde vært Acergrossist! :roll:

 

Prisen hos Itbutikken er imidlertid meget god i mine øyne, hos MPX er blir det som å spille lotto siden begge modellene står nevnt (med mindre man ringer da).

 

Hmm... ECS 551 kan fortsatt kjøpes fra kr. 12000,- :ermm:

 

Hovedspørmålet mitt her er vel egentlig når jeg kan vente meg de "skikkelige" pcene med R 9600 kommer?! La oss ta Acer for eksempel!

Lenke til kommentar
om du greier å vente noen uker så har ecs kommet med centrino\dothan maskiner med r9600,disse dukker sikkert opp rundt juletider i norge.

dothan?

på tide å sjekke fakta?

 

edit: btw så er dothan en cpu.

centrino er en markedsføringsgimmick, påkostet over 2 milliarder kroner, med dårlig wifi(802.11b).

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt vil acer slippe en ny tm modell med bedre skjermkort engang på nyåret. tror det skal ha vært diskutert her på forumet før.

 

tror det kun er ingrammicro og hattelco som er distributører for Acer.

jeg tok den inn via elkjøp og kjøpte med 3års trygghetsforsikring

Lenke til kommentar
Centrino et must?

Og hvorfor skulle det være det?

Vel.. Det kommer litt an på hvordan du tolker det. Centrino er jo som kjent ikke en CPU, men et totaloppsett. Det jeg mener er at Intel M-prossesor, samt innebygget trådløst nettverk er et must. Ville bare gjøre det enkelt! :thumbup:

 

Hvorfor Pentium M? Lavere strømforbruk og utvilker mindre varme enn P-4M. Yter også mer pr. Mhz, betyr ikke så mye i seg selv, men blir et innovasjonsprodukt.

Lenke til kommentar
om du greier å vente noen uker så har ecs kommet med centrino\dothan maskiner med r9600,disse dukker sikkert opp rundt juletider i norge.

dothan?

på tide å sjekke fakta?

 

edit: btw så er dothan en cpu.

centrino er en markedsføringsgimmick, påkostet over 2 milliarder kroner, med dårlig wifi(802.11b).

802.11b skulle jeg akkurat til å kommentere selv! Sonoma tar over for Centrino, sannsynligvis vil denne platformen inneholde Dothan-cpu, og iallefall støtte for 802.11g. Selvfølgelig moro dette, men for det første kommer det ikke til å komme før april/mai.

 

Dessuten, personlig trenger jeg ikke g-nettverk! Det private hjemmenettverket er ikke så utrolig "krevende" (ikke behov), og på internettsiden så er Tele2 og lommeboken flaskehalsen.

Lenke til kommentar
Centrino et must?

Og hvorfor skulle det være det?

Vel.. Det kommer litt an på hvordan du tolker det. Centrino er jo som kjent ikke en CPU, men et totaloppsett. Det jeg mener er at Intel M-prossesor, samt innebygget trådløst nettverk er et must. Ville bare gjøre det enkelt! :thumbup:

 

Hvorfor Pentium M? Lavere strømforbruk og utvilker mindre varme enn P-4M. Yter også mer pr. Mhz, betyr ikke så mye i seg selv, men blir et innovasjonsprodukt.

Joa, banias er bra.

Men wifi kortet centrino bruker er ikke spesielt bra. Støtter 'bare' 802.11b.

Får vel tak i kort som støtter 802.11g nå gjør man ikke?

Lenke til kommentar

Kjøper man Dell (Zepto/Whitebox?!) kan man iallefall velge om man vil ha 802.11g. Man får da imidlertid ikke 'Centrino', uten at dette overhodet er negativt. Jeg ønsker imidlertid ikke en stor plastikklump av en bærbar (Dell).

 

Trenger man .11g med med mindre man er avhendig av rask overførsel mellom pcer i sitt eget nettverk?! Jeg ser liksom ikke helt behovet i denne sammenhengen. I bedrifter og slik derimot kan det jo ha noe for seg!

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt vil acer slippe en ny tm modell med bedre skjermkort engang på nyåret. tror det skal ha vært diskutert her på forumet før.

Interessant! Har søkt i forumet, men har ikke funnet noe... Skulle gjerne hatt mer informasjon om denne maskinen når jeg først skal kjøpe bærbar! :yes:

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...