Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber som utvikler og har til tider en del hjemmekontor og jobber en del om kveldene. Jeg har et eget kontor for dette, og bruker en stasjonær i dag. Denne støyer ganske mye, noe jeg har sett meg litt lei av, da denne maskinen er mer eller mindre aldri slått av, og jeg ønsker å bruke rommet til litt kino osv også. 

Noe forslag til enten en ferdig bygd maskin eller noe jeg kan bygge selv (forrige er bygd selv, men med dårlig valg av vifter osv). Trenger egentlig ikke noe dedikert skjermkort, da den aldri blir brukt til spilling lenger heller. RAM og CPU er viktigere, da jeg kan finne på å kjøre en god del programmer samtidig (Visual Studio etc). Formfaktor er heller ikke veldig nøye. 

Takk for alle tips. 

Endret av TheWindWaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjett: 10k ish

Ingen overklokking da jeg antar vi får temperatur/støy problemer i en maskin som skal være så stillegående som mulig. 

Gjerne Intel, men det er kanskje bare gamle fordommer som slår inn. 

Den skal klare å drive to stk dell u2410f i første omgang. Mulig de blir byttet ut med noen 4k skjermer en gang i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Du trenger nok ett dedikert skjermkort vil jeg påstå mtp kompabilitet for 2x 4k / 1440p skjermer ved senere oppgradering.

Om du har plass nok så ser jeg ingen grunn til å velge ett fanless kabinett. Kjør på med Fractal Design, R5 1600, amd 580, 2x8GB DDR4 3200MHz ram, 500gb ssd også en saftig Noctua kjøler.

Lenke til kommentar

Enkleste måten å få det stille på er å flytte maskinen en annen grei nok plass temperaturmessig og bare dra kabel. De passivt kjølte slash stille maskinene du får kjøpt er i praksis omentrent nettbrett eller så er dem temmelig svake for å kjøre VS.

Hvis du klarer deg med en dual-core Intel Core i5 7Y54 på 1,2 GHz har du alltids Acer Swift 7 med Display Port. Denne har dog begrensning på 8 GB minne, noe jeg tipper du ikke er helt happy med.

Det er vel verdt å vurdere NUC. Ikke særlig høy TDP på enkelte av modellene. I5 burde vel kunne vurderes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Next_Unit_of_Computing

En laptop med godt kjølesystem burde også i praksis være temmelig stille. I alle fall om du struper prosessoren litt med å unngå kraftigste speedstep variantene og går for SSD. Intel har et godt verktøy for performance-tuning (Intel Extreme tuning utility) som du kan bruke for å fintune ytelse vs støy på flere variabler enn du mest sannsynlig gidder å sette deg inn i. Eller har jeg før brukt NHC eller bare det som innebygget i Windows for powermanagement som også nedregulerer CPU-ytelse.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

-Kabinett med mulighet for lufting i toppen ved behov. (Det holder med et kabinett som er klargjort for radiator i toppen - og dette er "bare" i tilfelle det blir litt varm ellers, uten kabinettvifter - da vipper man bare opp lokket og det ordner seg.)

-Seasonic 520W passiv strømforsyning.

-Noctua NH-D15, evt Nofan CR-95C passiv cpu-kjøler om du vil ta den helt ut. (Men da må kabinettet være luftigere.)

-32GB minne

-Dropp skjermkortet i første omgang - om behovet oppstår senere så fins det plenty av greie skjermkort som skrur av viftene helt ved lav belastning. To gamle skjermer får man alltids til å drive selv med integrert skjermkort. Skal du planlegge for framtiden så må du kutte i andre ting som du faktisk har bruk for allerede nå - altså verre cpu eller mindre ram.

Da er du nede i en enkel 140mm vifte under normal utviklerbruk - uten et eneste kompromiss når det gjelder kraft til utvikling.  Du bør klare å få presset inn en heftig i7, og 32GB minne i ditt budsjett. (Innenfor gitt budsjett - skal man ha noe som yter vesentlig bedre så må man fort legge i det dobbelte.)

(Selv har jeg kjørt tilsvarende som luftkjølt utviklermaskin i et års tid (4770k + 970gtx), der jeg kjørte Visual Studio i et VM ved siden av daglig bruk ellers. Helt 100% fritt for støy så lenge skjermkortet ikke var aktivt. Virkelig verdt bryet i forhold til en halvveis løsning med støy.)

Har slengt sammen et kjapt forslag på handlevogn på Komplett - 725,- over budsjett, mer om du trenger lagring. Bør gå an å få til en liten ssd og komme ned i 10 000 om du går ned til 16GB minne. Kan spare inn litt på CPU-en ved å gå ned til ikke-k-utgaven, men k-utgaven er litt kjappere i stock-utgave, spesielt i programmer som er flinke på å bruke flere kjerner - og det er jo vanlig blant utviklerverktøy. Det er sikkert også alternative hovedkort som kan være aktuelle. Men iallefall - det er et seriøst forslag til hvordan du bør prioritere. (La vær å koble til de kabinettviftene som følger med.)

Å skulle tulle rundt med maskiner i liten formfaktor med "laptop-cpu" og så videre når du kan få til noe sånt er ren idioti. Utvikling er triveligere i en kraftig maskin. 32GB ram er minimum, spesielt om du har behov for å dra tyngre programmer ved siden av Visual Studio / eventuelt kunne kjøre opp en eller flere VM-er til testing. Noe vesentlig tregere enn en vanlig desktop i5 er heller ikke lurt... vanlige 4-kjerners i7-er strømgjerrige nok til at man kan kjøle de støyfritt i et hvilket som helst miditower - og da er det det man bør gå for når man setter sammen en utviklermaskin.

https://www.komplett.no/wishlists/a6c3f539-52cc-49ae-9cfc-75ea9c0dc7c8

Lenke til kommentar

Jeg ville tenkt denne går an, siden man går utenfor budsjett: https://www.komplett.no/product/904699/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i7-7700-kaby-lake-prosessor# - om man absolutt MÅ ha 100% av ytelsen til en 7700k går det an å klokke den opp dit :p Denne er også et knepp mer strømgjerrig.

Edit: Ryzen er jo også et fullgodt alternativ:

https://www.komplett.no/product/914767/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-prime-b350-plus-socket-am4

https://www.komplett.no/product/914343/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/amd-ryzen-7-1700-prosessor

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Enkleste måten å få det stille på er å flytte maskinen en annen grei nok plass temperaturmessig og bare dra kabel. De passivt kjølte slash stille maskinene du får kjøpt er i praksis omentrent nettbrett eller så er dem temmelig svake for å kjøre VC.

Tøv. Den jeg anbefalte er lynrask når den leveres med i7-6700T. FC8 har mulighet for 65 watt CPU, det har ingenting med nettbrett å gjøre.

Å skulle tulle rundt med maskiner i liten formfaktor med "laptop-cpu" og så videre når du kan få til noe sånt er ren idioti.

De har ikke laptop-cpu, de tar en vanlig cpu på 65 watt...

Tror du virkelig at du merker forskjell på disse i daglig bruk? Den siste er den du har, de to første kan man få i et passivt kjølt kabinett.

https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2614&cmp[]=2598&cmp[]=1919

Intel Core i7-6700T 

Single Thread Rating 1971

CPU Mark 9053

i7-6700 @ 3.40GHz

Single Thread Rating 2160

CPU Mark 10038

Intel Core i7-4770K @ 3.50GHz

Single Thread Rating 2254

CPU Mark 10112

Det er klart at man har flere muligheter i et stort, stygt og støyende kabinett, men er det verdt det for 10-20% ekstra på benchmarks? Skal man tjene mer enn det, må man legge mer penger på bordet. Skal man ha grafikkort, må man ha et kabinett, det innrømmer jeg.

Seasonics "stille" PSU er for øvrig kjent for coil whine. Da ville jeg heller hatt en med vifte uten coil whine.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem snakker om benchmarks? Går man opp til en topmodell (eller nesten topmodell) så får man fort 15-20% ekstra i reell ytelse. Hver eneste gang man gjør "noe" som krever cpu-kraft så går det unna litt fortere. Det er ikke uvanlig å måtte vente litt på at maskinen jobber fra seg når man holder på med utvikling, og da kommer den ekstra kraften godt med. Selv med min [email protected] ønsker jeg meg mer kraft når jeg holder på i Visual Studio, helst flere kjerner og. For ikke å nevne minne... det blir fort knapt med 16GB.

Jeg er helt fanatisk når det gjelder støy, og jeg kan faktisk leve godt med en Noctua-kjøler og en Noctua-vifte på minste turtall - og det holder til en vanlig 90-100W cpu. Mer trenger man ikke. Helst i et pent og halvstort Lianli-kabinett, men på et trangt budsjett så går man for noe billig som kommer med støydempingsmatter.

Slik jeg har forstått det så hadde Seasonic store problemer med coilwhine på den vifteløse 520W psu-en som de i etterkant har løst, selv om det enda forekommer mandagseksemplar. Uten at det har så mye å si så er jeg knallfornøyd med den min... Det er jo også sånn at når maskinen lager veldig lite støy så vil man høre flere ulyder enn før - som kommer fra helt vanlige komponenter og som man ellers ikke hører mye til.(Derfor er det ekstra viktig å velge et kabinett med dempematter om man bygger en halvstor nesten-passiv maskin.)

Såklart, mindre eksterne strømforsyninger *er* bedre på støy fra selve strømforsyningen, da de kan være helt lukket og ikke behøver å kunne levere enormt med effekt. Har selv hatt god erfaring med et par picopsu-er med slik løsning. Når jeg tenker over det, så kan man jo forsåvidt bare gå rett på picopsu også med noe ala den handlekurven jeg foreslo. Man får jo de helt opp i 200W elns, og det kommer man langt med.

Det å få til en passiv maskin medfører i seg selv et kompromiss, og det blir enda værre når man skal gjøre det kompakt. Så langt er det bare forslaget om å gå for en NUC eller en bærbar som har vært helt på bærtur, og det var sikkert godt ment det og. (Ikke det at det er noe galt med NUC-er, men de er jo svake sammenlignet med de andre forslagene.)

Lenke til kommentar

Zalman CNPS serien er ikke så verst den heller om du ikke har plass til en passiv (sjekk nøye på mål om du vil ha en). Disse kan du justere viften ganske langt ned på, så de er i praksis temmelig tyst.

Damn! Passive ribber begynner å bli rimelig voksen i størrelse.

youtubenofan.jpeg

Lenke til kommentar
Men viftene som følger med er såpass stillegående att du ikke vil høre maskinen

Rettelse: At DU ikke kan høre maskinen. ;) Kanskje andre hører den.

Jeg vet ikke om dette var nevnt, men skal du (TS) først gå for en full stasjonær, gå for en der du har plass til en STOR cpu-kjøler. Ikke gå for en liten og nett med liten kjøler. Dess større kjøler, dess mindre bråk.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe imot å gjøre PC-en til et moderne kunstprosjekt kan du lage noe slikt. Den tar 200W TDP.

Godt design er å ha kobber til å lede fra prosessor og så aluminium for luft (det er heatpipes i kobber hele veien til toppen som alublokkene er tredd på). Dette gir lav vekt kombinert med god varmespredning. 

yVA8ojx.jpg

http://www.fanlesstech.com/2012/08/extreme-fanless-cpu-coolers-part-2.html

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...