Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Si hei til fremmede?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har regler her i Norge.

Janteloven du refererer til? Å si hei bør vel være den største selvfølge om du selv synes det passer seg. Hvilken respons du får rår du ikke over, bortsett fra responsen du gir fra deg etterpå. Kanskje ender det i en hyggelig samtale. Det er i hvertfall bedre enn å sitte å se på at alle sitter i sin egen verden med hver sin mobil med øreklokker på hodet.

Lenke til kommentar

Amerikanere er mye mer chill å mer imøtekommende. I Norge er vi mer skeptiske og dømmende. Vi har mye å lære av dem føler jeg.

Det er bare utenpå. Amerikanere er høfligere mot hverandre fordi de stoler mindre på hverandre. Her til lands er tilliten høyere, og vi trenger ikke så stor sikkerhetsmargin (eller second amendment).

Lenke til kommentar

Det fungerer fint så sant du har litt sosialt intellekt. 

Jeg gir øyekontakt og som regel et smil til de fleste jeg passerer i hverdagen. Føles det rett eller jeg er i godt humør, så åpner jeg munnen og sier noe også. Om det blir noe mer enn det er situasjonsavhengig, i.e., hvordan personen reagerer og hva slags humør jeg er i eller om jeg har en annen agenda.

Men her er en liten hemmelighet: 

"Hei" er ikke alltid den beste samtaleåpneren. Hvis du for eksempel ser en jente som gjesper i det dere møtes, så er det langt bedre å åpne med for eksempel: "Trøtt?" med et smil enn å skulle si "Hei". Førstnevnte er tilfeldig og "hvorfor-sier-han-hei-til-meg", mens sistnevnte er mer naturlig.

Ved å observere situasjonen og mennesket, så har du som regel alt du trenger for å starte og fortsette en samtale.

Det jeg IKKE gjør er å påtvinge meg andre mennesker som ikke ser på meg eller har null interesse av kontakt. Unntaket er om jeg skulle være eksepsjonelt interessert i det mennesket. Det kan jo tross alt være at hun ikke har lagt merke til meg eller er sjenert. Som når jeg møtte kjæresten min. :) 

Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Nordmenn_-hoflighet-og-kunsten-a-omgas-fremmede-479671b.html

Det virker som om evnen til å opptre høflig og vennlig overfor fremmede ikke er blant de sosiale egenskapene nordmenn verdsetter mest.I alle kulturer og til alle tider fremstår den fremmede som et usikkerhetsmoment og en trussel mot det kjente og det etablerte.Dette har gitt opphav til tradisjonen med omfattende gjestfrihet overfor fremmede, som preger flere middelhavssamfunn. Gjestfrihet kan i dette tilfellet sees på som et "forebyggende" tiltak for å avvæpne den potensielt farlige fremmede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...