rofl2 Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Jeg er ute etter et nytt hovedkort til en AMD APU, altså en AMD proseesor som også inkluderer en grafikkdriver slik at jeg ikke trenger et grafikkort. Det bør også kunne kjøre Windows XP da jeg finner det mest pratkisk når jeg bruker maskinen som jukebox - jeg har tusenvis av titler som jeg organiserer og spillerr vd hjep av MusicMatch. Det er et 'utgått' program, men er veldig godt egnet til mitt formål og da er XP den beste plattformen. Det hadde også vært kjekt om kortet inneholdt en adapter til trådløst internett, jeg innbiller meg at slike kort finnes,men produseres kanskje ikke lenger nå? Så får jeg evt. se om de er noe brukt man kan få tak på. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) Du må antakelig bruker virtualbox eller vmware player. eller kjøpe eldre brukt hovedkort på bruktmarkedet. Tror ikke ryzen eller am4 (A12-9800) finnes XP drivere til og er dessuten vanskelig å få tak i dag. Endret 22. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) Du må antakelig bruker virtualbox eller vmware player. eller kjøpe eldre brukt hovedkort på bruktmarkedet. Tror ikke ryzen eller am4 (A12-9800) finnes XP drivere til og er dessuten vanskelig å få tak i dag. ASUS M5A99FX PRO R2.0, supporterer såvidt jeg kan se 32 bits OS, og det inkluderer vel XP? Det kan benytte APU for AM3+ eller AM3, og koster hos Dustin kr 1.599. Husker ikke om det er med eller uten Mva. Tror du det er verdt å prøve, ser vel brukbart ut? Og med denne: AMD Black Edition AMD FX 6300 / 3.5 GHz Prosessor S-AM3+ plus 4 GB RAM, skulle jeg vel ha det jeg trenger og med dette: https://www.komplett...ne-r5-titanium# skulle det vel bli bra? Endret 23. juni 2017 av rofl2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Ja, det burde vel gå bra, men så gamle cpu vil nok bli varme og støye noe. Men slik er vel det å velge utdatert hardware. Husk DDR3 ram brikker. Du har vel skjermkort? Endret 24. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 men så gamle cpu vil nok bli varme og støye noe. Men slik er vel det å velge utdatert hardware. En 486 cpu støyet null fordi den ikke trengte vifte... En hypermoderne skylakeX derimot. Du slenger som vanlig bare ut piss uten mening. Du har vel skjermkort? slik at jeg ikke trenger et grafikkort. 1 Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Jøss. Har CPU`er begynt å støye også nå? Når skjedde detta a? Må være de nye det da, for CPU`er støyer ikke. Forøvrig, så trenger da virkelig ikke en gammel CPU å bli varm i det hele tatt. Man kan bare bruke en sikkelig CPU kjøler, så blir det hverken mye varme eller mye støy. Endret 24. juni 2017 av wil Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 men så gamle cpu vil nok bli varme og støye noe. Men slik er vel det å velge utdatert hardware. En 486 cpu støyet null fordi den ikke trengte vifte... En hypermoderne skylakeX derimot. Du slenger som vanlig bare ut piss uten mening. Du har vel skjermkort? slik at jeg ikke trenger et grafikkort. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 Neida, med riktig AMD APU (prosessor som har innebygget grafikkdriver) trenger man altså ikke grafikkkort. Og det er slik på den maskinen jeg bruker her nå. den har et ASUS M5A78L-M USB3 hovedkort, med en AMD FX-6300 sekskjerne prosessor, med HDMI utgang til skjerm bak på hovedkortet, hvor også kabelnettverk og andre utganger sitter. Og den klarer seg fint med en standard cpu vifte samme hva jeg kjører. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Omtrent alle Intel sine moderne prosessorer har og innebygget GPU så du må ikke nødvendigvis gå for AMD for å slippe dedikert skjermkort. Endret 24. juni 2017 av Complexity 1 Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 Omtrent alle Intel sine moderne prosessorer har og innebygget GPU så du må ikke nødvendigvis gå for AMD for å slippe dedikert skjermkort. Det var nytt for meg. Men jeg har en sans for the underdog; i dette tilfelle AMD - men de klarer seg vel godt likevel;) Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 31. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) Jeg fikk nettopp et M5A97 R2.0 kort inn her, med prosessor installert - men jeg må skaffe meg en cpu-kjøler/vifte, og hdmi skjermkort, Det siste var jeg forberedt på. Det fulgte med en metallplate med pålimt isolasjon, beregnet til å sitte under kortet i prosessor-området. Platen hadde en åpning for kontaktene til cpu'en Men så kommer problemet: Platen har påmontert gjengede hylser, men de er så lange at de stikker ut på oversiden av kortet. Det kan vel ikke være meningen at man skal supplere med avstands-skiver eller noe, så hvordan skal jeg få skrudd skruene tight? Der stopper det opp for meg. Endret 31. juli 2018 av rofl2 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Det fulgte med en metallplate med pålimt isolasjon, beregnet til å sitte under kortet i prosessor-området. Er du sikker på at du trenger den platen? En slik plate pleier man å feste under en Intel-prosessor fordi den brukes til å skru fast kjøleren. Kjøler til AMD-prosessorer trenger ikke den platen. Mulig jeg misforstår opplegget. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 31. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2018 Er du sikker på at du trenger den platen? En slik plate pleier man å feste under en Intel-prosessor fordi den brukes til å skru fast kjøleren. Kjøler til AMD-prosessorer trenger ikke den platen. Mulig jeg misforstår opplegget. Nei, jeg bare så at den hørte til hovedkortet og skrudde den på, men har ikke gjort noe mere enda. Jeg ser at festehullene matcher cpu kjølerens fester, så da blir det antakelig til at den får bli med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå