Isbilen Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Nei, jeg lar meg ikke dra ned i søla. Du har sikkert hørt vendingen "never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience." Jeg tror ikke du er så dum, men du later som du er det for å påføre meg et syltynt forklaringsproblem. Samtidig stikker du kjepper i hjulet for diskusjonen, for den kommer ingen vei så lenge portvokter Grimnir skal kreve forklaring hver gang han ikke liker det han leser. Men det er din påstand som er kontroversiell her, så hvis det er noen som må forklare, er det deg. Hvorfor har vannscooterstøy samme legitimitet som barneskrik og gressklippere? Eller vent, du kan spare deg bryet, for den forklaringen vil ikke være verdt verken båndbredde eller kaloribruk for noen av oss. Endret 19. juli 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Nei, jeg lar meg ikke dra ned i søla. Du har sikkert hørt vendingen "never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience." Jeg tror ikke du er så dum, men du later som du er det for å påføre meg et syltynt forklaringsproblem. Samtidig stikker du kjepper i hjulet for diskusjonen, for den kommer ingen vei så lenge portvokter Grimnir skal kreve forklaring hver gang han ikke liker det han leser. Men det er din påstand som er kontroversiell her, så hvis det er noen som må forklare, er det deg. Hvorfor har vannscooterstøy samme legitimitet som barneskrik og gressklippere? Eller vent, du kan spare deg bryet, for den forklaringen vil ikke være verdt verken båndbredde eller kaloribruk for noen av oss. Du kommer med påstanden om at vannscootere støyer så fælt, så spør jeg deg hva som er forskjellen på støy fra vannscooter og støy fra barn/gressklippere/<insert random element here>; men det klarer du ikke svare på. Evt så vil du ikke svare fordi at du vet du ikke har noe argument og nå bare vil redde ansikt. Endret 19. juli 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Neida, bare mesteparten av innlegget du ikke tok med i sitatet så du kunne konsentrere deg om den ene lille (del) setningen du klarte å motsi. Endret 19. juli 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Klarer du å svare: hvorfor er støy fra barn/gressklippere/<insert random thing here> mer legitimt enn støy fra vannscooter? Det var din påstand at det var mer legitimt, så klarer du å svare? Det er egentlig et veldig lett spørsmål. Endret 19. juli 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Og derfor trenger det ikke besvares. Det er helt ukontroversielt og trenger ikke utdypes, det er helt vanlig debattskikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Det trenger ikke å besvares fordi at spørsmålet er lett? Jo det gjør det. Jeg er veldig interessert i svaret. Men du vil ikke utdype hva du mener med din egen påstand altså? Det er to ting som har en helt annen legitimitet enn vannscooterkjøring. Det er forsåvidt greit nok om du ikke vil svare, men vær da klar over at det vil fremstå at du ikke har noen gode argumenter. Endret 19. juli 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Det fremstår som at du ikke forstår debatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Det fremstår som at du ikke forstår debatt. Tja, for at det skal kunne kalles en debatt så forutsetter det at partene er villige til å forklare hverandre hva de mener; noe du jo foreløpig har bevist at du ikke er villig til overhodet. Men setter strek her for min del, kan diskutere videre med deg når du kommer med en god forklaring hvorfor støy fra A er mer legitimt enn støy fra B. A = barn/gressklippere/<random thing> B = vannscooter. Endret 19. juli 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Der tror jeg den påtatte dumheten din beit seg selv i rompa og dannet en sirkel jeg ikke er interessert i å prøve å bryte gjennom. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Som en kar som har kjørt motocross i veldig mange år, så syntes jeg det er helt på plass å ha en egen førerprøve for vannscootere. Ja, vannscootere er veldig lett å kjøre, men mtp hvor mange jeg ser som holder på å fly over styret så... ja... Og ikke minst pga hastigheten de kan nå. Samtidig bør man jo ha en praktisk førerprøve til båt også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Det du holder på med nå Isbilen, det er Avoiding the issue (også kalt Question Dodging). Blir ofte brukt når en debattant har kjørt seg fast og vil redde ansikt. Description: When an arguer responds to an argument by not addressing the points of the argument. Unlike the strawman fallacy, avoiding the issue does not create an unrelated argument to divert attention, it simply avoids the argument. Logical Form: Person 1 makes claim X.Person 2 makes unrelated statement.Audience and/or person 1 forgets about claim X. Example #1: Daryl: Answer honestly, do you think if we were born and raised in Iran, by Iranian parents, we would still be Christian, or would we be Muslim?Ross: I think those of us raised in a place where Christianity is taught are fortunate.Daryl: I agree, but do you think if we were born and raised in Iran, by Iranian parents, we would still be Christian, or would we be Muslim?Ross: Your faith is weak -- you need to pray to God to make it stronger.Daryl: I guess you’re right. What was I thinking? Explanation: Some questions are not easy to answer, and some answers are not easy to accept. While it may seem, at the time, like avoiding the question is the best action, it is actually an abandonment of reason and honest inquiry; therefore, fallacious. Eller oversatt: Grimnir: "Hva med meg som får solskinnsdagene forringet av støy fra barn og gressklippere?" Isbilen: "Det er to ting som har en helt annen legitimitet enn vannscooterkjøring." Grimnir: "Javel? Forklar. Hvorfor skal støy fra barn og gressklippere være mer legitimt enn støy fra vannscootere?" Isbilen: "Nei, hvis du ikke skjønner det, er det viljen det står på, og da nytter det ikke." / "Der tror jeg den påtatte dumheten din beit seg selv i rompa og dannet en sirkel jeg ikke er interessert i å prøve å bryte gjennom." Et tips for å ikke fremstå som en amatør i debatter, det er å unngå å slike åpenbare fallacies. Endret 19. juli 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Som en kar som har kjørt motocross i veldig mange år, så syntes jeg det er helt på plass å ha en egen førerprøve for vannscootere. Ja, vannscootere er veldig lett å kjøre, men mtp hvor mange jeg ser som holder på å fly over styret så... ja... Og ikke minst pga hastigheten de kan nå. Samtidig bør man jo ha en praktisk førerprøve til båt også. Ja bedre opplæring kan helt klart være et alternativ til forbud. Evt at man håndhever regler regler strengere i strandsoner og liknende. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Dette er ikke gyldig når noen stiller spørsmål ved hver minste lille ting for å få det til å se ut som de har et poeng. Da snakker vi om desperate forsøk på å redde ansikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Alt jeg gjorde var å stille deg et enkelt og uskyldig spørsmål, rett og slett fordi at jeg er interessert i å vite hva du mener. Og så er det jeg som desperat prøver å redde ansikt? Jaja. Endret 19. juli 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg skjønner ikke argumentasjonen med at vannscootere støyer. Jeg hadde fint forstått det for 10-15 år siden når to-takts motorer var det som ble brukt, men dagens versjoner bruker fire-taktsmotorer som er langt, langt mer stillegående. En båt med innenbords to-taktsmotor var jo ikke akkurat stille. Ei heller de båtene med V8 og frieksos. Se for eksempel SeaDoo Spark med sine 60 hk kjøre. Ikke så mye støy fra den sammenlignet med en større båt med utenbordsmotor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg skjønner ikke argumentasjonen med at vannscootere støyer. Det er fordi "argumentasjonen" er usammenhengende og irrasjonell. Den er basert på følerier og personlige preferanser, dvs "Jeg synes at dette bråker, derfor må det bli forbudt". Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Se for eksempel SeaDoo Spark med sine 60 hk kjøre. Ikke så mye støy fra den sammenlignet med en større båt med utenbordsmotor. Forskjellen er at slike større båtar med tilsvarande støynivå ikkje kjøyrer fram og tilbake, fram og tilbake, heile dagen på max pådrag for å leike på akkurat samme plass som andre vil bruke som rekreasjonsområde for bading og soling. Det er ikkje verken støyen eller kjøyretøyet som er problemet i seg sjølv, men kvar vannscooterane blir brukt. Vannscootera burde behandlast på same måte som motorcross, som er ein fult lovlig aktivitet så lenge ein kun kjøyrer på definerte områder. 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 The Avatar: Hva da med barn og ungdommer som farter rundt for å leke (riktignok ikke i Oslo, men hyttefelter eller)? Gir samme mengde støy, kan holde på ganske mange timer og ikke noen "mening" annet enn å leke. Det er plutselig greit, men så fort en eldre person gjør det samme med en vannscooter, så er det ikke greit? Grimnir: Det er hva jeg har sett gjennom å lese de 6 sidene i denne tråden. Jeg ser noen argumenter som er forståelig, men mye er bare håpløst Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 som er ein fult lovlig aktivitet så lenge ein kun kjøyrer på definerte områder. Evt. ikke kjører i nærheten av definerte områder, som for eksempel badeplasser og bebygde strøk. Evt så kan man ha en regel som setter begrensinger på fart i nærheten av badeplasser/tettbygde strøk. Masse muligheter for de som er villig til å tenke litt lenger enn bare "forbud, forbud". Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 som er ein fult lovlig aktivitet så lenge ein kun kjøyrer på definerte områder.Evt. ikke kjører i nærheten av definerte områder, som for eksempel badeplasser og bebygde strøk. Evt så kan man ha en regel som setter begrensinger på fart i nærheten av badeplasser/tettbygde strøk. Masse muligheter for de som er villig til å tenke litt lenger enn bare "forbud, forbud". Ja er enig i at forbud kun for å ha forbud ikkje har så mykje for seg anna enn at det er lett å håndheve. Som alt anna i samfunnet så er det behov for å ta vare på forskjellige interesser, og eg er på ingen måte enig i at "alt som ikkje plagar meg må eg få lov til å drive med overalt". Men det er også mulig å finne fornuftige løysningar. Slik som vi har med feks musikk, der det er begrensa kor høgt du kan spele i boligen din på forskjellige tidspunkt, men samtidig er det mulig å oppsøke høg musikk om natta via konsertar og nattklubbar for dei som heller vil høyre musikk enn å sove. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå