Gå til innhold

Da kan det bli forbudt med vannscooter i Oslo igjen

Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Da kan du like gjerne kjempe for at fylliker skal få lov å fyre opp fyrverkeri i tette byer mens jeg kjemper imot det. Det er fullt lovlig å være uenige om ting.

Så det er helsen til de på vannscooter og de rundt dem du bryr deg om nå? Hva med motorsykler, fjellklatring, dykking, fallskjermhopping, paragliding og fritidsbåter? Hvorfor er ikke disse det samme som fylliker med fyrverkeri?

En som hopper i fallskjer utsetter ikke andre folk for fare. Å hoppe i fallskjerm krever opplæring slik at man ikke utgjør en fare for andre. Samme med de andre tingene du snakker om.

Fyrverkeri fratar andre sin frihet, det fratar andre sin sikkerhet. Man er ikke fri til å gå trygt rundt i gatene på den dagen, for rundt hvert hjørne kan det være en fyllik som fyrer opp eksplosiver. Samme gjelder vannscooter. Det fratar de som bor ved kysten friheten til å leve i den stillheten og freden de ønsker. Det fratar dem å trygt kunne drive med aktiviteter på sjøen der de bor til det de ønsker.

Angående fritidsbåter så har jo bruken eksplodert og skapt nye problemer i flere fjorder og områder. Derfor har myndighetene funnet det for nødvendig å kreve båtførerlisens for å kunne kjøre en båt. Båter må forholde seg til regler og standarder de også. Selvsagt går det an å lage kvalm med en båt også, faktisk er det flere som gjør det.

Vi burde nok kanskje vurdere å begrense båtbruk i visse områder. Hensyn til fastboende bør stilles i første rekke. Hvis folk ikke kan oppføre seg, så vil det nok komme nye begrensninger i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en vannscooter er mer farlig enn en motorsykkel eller vanlig fritidsbåt, og dette er årsaken til at du vil bestemme over andre sine liv? Hvordan løste man fritidsbåter sa du? Formynderi?

Motorsykkel er et nyttefartøy hvis hensikt er å komme seg fra en plass til en annen. Vannscooter er ikke et nyttefartøy, det er som en gokart. Gokart er ikke nyttefartøy og utgjør heller ikke en fare for andre, siden de kun kan brukes bestemte plasser.

Folk som kjører fritidsbåt er normalt sett mer modne enn folk som kjører vannscooter, så generelt utgjør de mindre fare for andre og seg selv. Løste fritidsbåter? Hva mener du?

Lenke til kommentar

Folk som kjører fritidsbåt er normalt sett mer modne enn folk som kjører vannscooter, så generelt utgjør de mindre fare for andre og seg selv. Løste fritidsbåter? Hva mener du?

Om jeg forstår deg rett er argumentet ditt at vi skal forby vannscooter og ikke fritidsbåter, fordi de som kjører vannscooter er mindre modne enn de som kjører fritidsbåt?

Vil ikke det bare føre til at de umodne folka kjører fritidsbåt istedenfor? 

Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg rett er argumentet ditt at vi skal forby vannscooter og ikke fritidsbåter, fordi de som kjører vannscooter er mindre modne enn de som kjører fritidsbåt?

Vil ikke det bare føre til at de umodne folka kjører fritidsbåt istedenfor?

Nei, jeg har gitt en rekke argumenter for at vannscooter bør forbys. Det med modenhet var en stereotypisk påstand. Jeg er rimelig sikker på at jeg har rett i den påstanden også, selv om det finnes mange idioter i fritidsbåter også.

Lenke til kommentar

Motorsykkel er et nyttefartøy hvis hensikt er å komme seg fra en plass til en annen. Vannscooter er ikke et nyttefartøy, det er som en gokart. Gokart er ikke nyttefartøy og utgjør heller ikke en fare for andre, siden de kun kan brukes bestemte plasser.

Som antydet tidligere så kjøper jeg ikke at dette omhandler en fin balanse mellom personens eget velvære, helse og nytteverdi. Det er ingen som sier at en motorsykkel må være et nyttekjøretøy, og ingen som sier at vannscooter ikke kan være et nyttekjøretøy. Jeg er ganske sikker på at dette er tåkeprat rundt et ultimat mål om å være en ueksponert formynder som sloss mot et imaginært onde der man tror man kan bli plaget av en vannscooter en gang i fremtiden. Jeg sier ikke at det er dette du vil, men jeg vet at dette er svært typisk lokalpolitikk, spesielt fra de røde kommunene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

– Det har ikke vært snakk om noe grisekjøring, Dette var et rent uhell, sier Bodahl.

Før noen drar denne saken ut av proposjoner - dette var altså ett rent uhell. Og eg trenger vel ikke minne folk på at det faktisk skjer ulykker og uhell med andre typer båter også på sjøen.

Lenke til kommentar

Så en vannscooter er mer farlig enn en motorsykkel eller vanlig fritidsbåt, og dette er årsaken til at du vil bestemme over andre sine liv? Hvordan løste man fritidsbåter sa du? Formynderi?

Vannskuter kan også benyttes som et nyttefartøy til butikken fra hytta osv. Ikke kom her og fortell meg at en racing motorsykkel med tett opp mot 200 hk er nyttig. Jeg er forøvrig stor tilhenger av både vannskuter og motorsykkel. Jeg vil likevel påstå at begge deler er noe som blir kjøpt for morroskyld og ikke på grunn av nytteverdien, med unntak av noen få.

Det vil etter min mening bli helt feil å forby alt som er gøy fordi noen føler seg plaget av det eller fordi det er litt for farlig. Hvis folk ikke tåler andre mennesker har de ingenting å gjøre der det er andre mennesker uansett. Hvis noen er redd for å bli påkjørt når de ferdes på kjøen i en liten kajakk så får de også holde seg borte. Livet er ikke risikofritt og noen vil desverre bli skadet og omkomme i ulykker, men sjansen for at dette skjer er liten for hver enkelt.

Lenke til kommentar

Hva med støybegrensning på kjøretøy i nærheten av bebyggelse generelt? Lite som er så unødvendig som de som på død og liv skal ruse motorsykkelen sin maksimalt en kort veistrekning i sentrum for så å måtte bremse kraftig ved første lyskryss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vannskuter kan også benyttes som et nyttefartøy til butikken fra hytta osv. Ikke kom her og fortell meg at en racing motorsykkel med tett opp mot 200 hk er nyttig. Jeg er forøvrig stor tilhenger av både vannskuter og motorsykkel. Jeg vil likevel påstå at begge deler er noe som blir kjøpt for morroskyld og ikke på grunn av nytteverdien, med unntak av noen få.

Det vil etter min mening bli helt feil å forby alt som er gøy fordi noen føler seg plaget av det eller fordi det er litt for farlig. Hvis folk ikke tåler andre mennesker har de ingenting å gjøre der det er andre mennesker uansett. Hvis noen er redd for å bli påkjørt når de ferdes på kjøen i en liten kajakk så får de også holde seg borte. Livet er ikke risikofritt og noen vil desverre bli skadet og omkomme i ulykker, men sjansen for at dette skjer er liten for hver enkelt.

Du mener med andre ord at hele landet må tilpasse seg noen få idioter som absolutt skal leke med vannscooter? Her er det ikke bare snakk om Oslo heller. Folk kan ikke flykte fra vannscooter uansett hvor de bosetter seg, langt borte fra folk eller ikke.

At folk ikke skal bli plaget er viktigere enn at folk skal kunne leke med unødvendig fjas.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med støybegrensning på kjøretøy i nærheten av bebyggelse generelt? Lite som er så unødvendig som de som på død og liv skal ruse motorsykkelen sin maksimalt en kort veistrekning i sentrum for så å måtte bremse kraftig ved første lyskryss.

Det hadde jo hjulpet betraktelig. Hvorfor vannscootere er av så dårlig kvalitet at de må bråke noe helt groteskt vet jeg lite om, men jeg antar det kan ordnes.

Lenke til kommentar

Du mener med andre ord at hele landet må tilpasse seg noen få idioter som absolutt skal leke med vannscooter? Her er det ikke bare snakk om Oslo heller. Folk kan ikke flykte fra vannscooter uansett hvor de bosetter seg, langt borte fra folk eller ikke.

At folk ikke skal bli plaget er viktigere enn at folk skal kunne leke med unødvendig fjas.

Vannskuter er ikke unødvendig fjas, men en et hjelpemiddel til rekreasjon i en, for mange, ellers hektisk hverdag. Selv om man ikke liker det, bør vi godta at noen har andre interesser enn seg selv. Endret av Sjimpansen
Lenke til kommentar

Vannskuter er ikke unødvendig fjas, men en et hjelpemiddel til rekreasjon i en, for mange, ellers hektisk hverdag. Selv om man ikke liker det, bør vi godta at noen har andre interesser enn seg selv.

Problemet er vell ikke at andre har andre interesser, men at de ødelegger andres rekreasjon ved å støye voldsomt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vell ikke at andre har andre interesser, men at de ødelegger andres rekreasjon ved å støye voldsomt?

Stemmer. Om jeg liker å tagge som rekreasjon, så er jo ikke det akseptabelt alikevel. Grunnlaget for det er at det er en plage for andre.

Vannscooter er en plage for andre. Her gjelder jo kardemommeloven.

Noen her som har vært utenfor en by? Noen som har bodd eller vært lenge på en plass hvor det er helt stille? Selv bilkjøring høres godt på slike plasser, selv elbil. Vanlige båter høres også, men de kjører ikke i sirkel rundt, de hører man normalt på samme måte som en bil, over kort tid, fordi de skal en plass.

Vannscooter er fryktelig plagsomt på plasser som er stille og rolige.

Sikkert også på mindre rolige plasser. Hvis man tar en øl på Aker Brygge f.eks, vil jeg tro at vannscooteridioter kan bli rimelig plagsomt.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannskuter er ikke unødvendig fjas, men en et hjelpemiddel til rekreasjon i en, for mange, ellers hektisk hverdag. Selv om man ikke liker det, bør vi godta at noen har andre interesser enn seg selv.

Akkurat som tagging og kaste dopapir på hus er rekreasjon for andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat som tagging og kaste dopapir på hus er rekreasjon for andre.

Dette blir usaklig! Tagging er skadeverk og det å kaste dopapir er forsøpling. Du kan gjerne si at vannskuterkjøring er støyforurensing, men noe støy må du tåle all den tid du skal være i nærheten av andre. Det er mange steder hvor du kan drikke utepilsen din uten at du blir plaget av vannskutere, da det finnes fartsgrenser mange steder på sjøen også. Vi kan ikke forby alt som er gøy!

Lenke til kommentar

Stemmer. Om jeg liker å tagge som rekreasjon, så er jo ikke det akseptabelt alikevel. Grunnlaget for det er at det er en plage for andre.

Vannscooter er en plage for andre. Her gjelder jo kardemommeloven.

Noen her som har vært utenfor en by? Noen som har bodd eller vært lenge på en plass hvor det er helt stille? Selv bilkjøring høres godt på slike plasser, selv elbil. Vanlige båter høres også, men de kjører ikke i sirkel rundt, de hører man normalt på samme måte som en bil, over kort tid, fordi de skal en plass.

Vannscooter er fryktelig plagsomt på plasser som er stille og rolige.

Sikkert også på mindre rolige plasser. Hvis man tar en øl på Aker Brygge f.eks, vil jeg tro at vannscooteridioter kan bli rimelig plagsomt.

Dette blir som at jeg skulle sagt at man burde forby alkohol og å gå ut på byen fordi jeg har lyst til å sitte ute på balkongen i ro og fred midt i byen og lese bok på lørdagskvelden. Mange som bor i byen er sikkert plaget av utelivet, men vi kan ikke innføre forbud av den grunn.

Endret av Sjimpansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...