Gå til innhold

Da kan det bli forbudt med vannscooter i Oslo igjen


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Yup. Når hobbier og "lek" utgjør en åpenbar fare for 3. part, ser jeg ingen grunn til å forsvare bruken. Når det kommer til scooterkjøring, er jeg ikke nødvendigvis for et totalforbud. Jeg mener man bør sette landsdekkende regler tilsvarende slik det var tidligere, om enn med andre kriterier (eks. 200 meter generelt, 400 meter rundt reservat. Med maks 15-20 knop i transportkjøring til "frisone"). 5 knop er kanskje for sakte, og oppleves vel bare som naturlig nær brygge/anlegg og i trange sund. 

 

Det handler om å vise hensyn for begge sider av saken. Et totalforbud mot vannscooter har jeg ikke tro på. Et totalt frislipp har vi testet en sesong, og det har vist meg nok episoder til at dette ikke er veien å gå.

 

Det må være trist å irritere seg over andres gleder i livet. Foreslår forøvrig at du holder deg inne , der får du fred fra verden :-).

 

Politet bør heller slå hardt ned på de som kjører som idioter nært land og folk. At noen leker seg 100m uti fjorden burde bry deg lite.

 

Vannscootere bråker forresten vesentlig mindre enn gamle amerikaneske biler.

Jeg irriterer meg ikke over andres gleder - hvor tar du det fra? Jeg ønsker at min og andres sikkerhet blir ivaretatt av myndigheter, til tross for andre voksnes manglende evne til risikovurdering.

 

Det største problemet er jo nettopp dem som leker seg nærmere land enn 100 meter. De fleste kommuner har vel en fartsgrense på maks 5 knop nærmere enn 100 meter fra land. Min oppfatning er at veldig mange scooterkjørere ikke føler dette gjelder rundt skjærgård og små øyer.

Når det kommer til støy fra scootere har jeg ikke sett noen tall, bare vage beskrivelser (eks. støyer like mye som ...., støyer mer enn ....).

Endret av Hr.Senior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Vannskutere bråker og brukerne kjører stort sett så fort vannskuter og vannforhold tillater. Etter en sesong hvor det har vært tillatt med vannskuter, er jeg helt enig med alle politikere som forbyr vannskuter-kjøring nært land. 

Jeg vil også være mot frislipp ATV-kjøring/trail bynære friluftsområder. Jeg har selv sett flere nestenulykker mellom vannskuter og kajakk i skjærgården, og er overbevist om at det vil komme mange ulykker når antallet vannskutere stiger.

 

Av andre frihetsinnstramminger er jeg også for et forbud av fyrverkeri og forbud mot mopeder/lettsykler som bråker mer enn en gammel amerikansk bil.

 

Du glemte småbarn, de lager masse bråk. Skal vi forby småbarn i å leke ute, sånn at folk som deg slipper støy?

 

Jeg har aldri opplevet noen problemer med vannscotere, det eneste du hører er litt durring om de er nærme nok. Det er vesentlig enklere å høre gressklippere, biler, store båter og byggeprosjekter.

 

Barn hører jeg sjeldent, og barn er helt naturlig.

Bil er et nyttekjøretøy og transportmiddel.

Gressklipper brukes til å klippe plenen.

Byggeprosjekter skaper arbeidsplass, bosted og infrastruktur.

Hva er en stor båt? Oljetanker? Danskeferja? Yacht? syvfoter?

 

Støy fra nødvendige ting må man påregne seg, men ikke støy fra leketøy som vannscooter.

 

Det finnes el-biler, HK over 90 er bare unødvendig bråk. Ban.

Motorsykler er unødvendig, bråker og brukes for det meste til moro. Ban.

Gressklipper finnes i el, eller helst uten motor. Alt annet er unødvendig bråk. Ban.

 

– Strengt regelverk

I enkelte områder er restriksjonene så omfattende at det er svært vanskelig å kjøre lovlig, og i praksis oppleves det som et totalforbud mot vannscooterkjøring. Derfor mener Vista Analyse også på dette punktet at dagens regelverk ikke er tilfredsstillende.

 

Vista Analyse har vurdert vannscooteres innvirkning på natur og friluftsliv som et eget punkt. Det påpekes at kjøremønsteret fra vannscootere som regel er preget av varierte hastigheter, uforutsigbare retningsendringer og hopping på vannoverflaten. På dette området mener Vista Analyse at regelverket har effekt, ettersom vannscootere må 400 meter fra land før de får lov til å kjøre raskere enn fem knop.

 

Vannscootere forbindes gjerne med støy. Vista Analyse påpeker også i rapporten at støymålinger viser at vannscootere har lavere desibelnivå enn andre fritidsbåter.

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/undersoekelse-stryk-til-vannscooter-regelverk/a/23405038/

 

 

Støymålinger viser

at nye vannscootere har en lavere desibelfrekvens enn andre motoriserte fartøy til

sjøs. Den elektroniske bremsen gjør at en vannscooter i høy fart kan stoppe raskt på

kort varsel (fra 50 knop til ned i null på 10-15 meter). Nye vannscootere har tre

stjerner på miljøutslipp (dvs. ”ultra low emissions” på skalaen til California

Environmental Protection Agency)

 

https://www.vista-analyse.no/no/nyheter/evaluering-av-regelverket-for-vannscooter/

 

 

Vannscooter er en sjøgående farkost som bråker mindre enn små båter. Små båter er ikke noe mer nødvendig enn en vannscooter, de brukes også til hobby syssel eller som et leketøy. Bør vi forby småbåter under samme regler som vannscootere?

 

Dvs at man fortsatt kan benytte småbåter til:

  • politi-, rednings- og ambulansetjeneste, samt oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
  • Forsvarets øvelser, forflytninger og transporter, og
  • marinarkeologiske og andre vitenskapelige undersøkelser.

 

Det hjelper svært lite med regler og hvor stillegående disse vannscooterne er på papiret, når en stor andel av de kjører uaktsomt. Småbåter har også flere funksjoner enn et bare et leketøy. Motorsykkel er ikke bare et leketøy. Vi hadde avgift på effekt/HK. Så har vi noen idiotpartier, de ønsket å fjerne avgiften.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Yup. Når hobbier og "lek" utgjør en åpenbar fare for 3. part, ser jeg ingen grunn til å forsvare bruken. Når det kommer til scooterkjøring, er jeg ikke nødvendigvis for et totalforbud. Jeg mener man bør sette landsdekkende regler tilsvarende slik det var tidligere, om enn med andre kriterier (eks. 200 meter generelt, 400 meter rundt reservat. Med maks 15-20 knop i transportkjøring til "frisone"). 5 knop er kanskje for sakte, og oppleves vel bare som naturlig nær brygge/anlegg og i trange sund. 

 

Det handler om å vise hensyn for begge sider av saken. Et totalforbud mot vannscooter har jeg ikke tro på. Et totalt frislipp har vi testet en sesong, og det har vist meg nok episoder til at dette ikke er veien å gå. 

Når ble det testet med "totalt frislipp"? :)

 

Særreglene for vannscootere ble opphevet nasjonalt i mai 2017. Altså i år. Sist måned.

Lenke til kommentar

Yup. Når hobbier og "lek" utgjør en åpenbar fare for 3. part, ser jeg ingen grunn til å forsvare bruken. Når det kommer til scooterkjøring, er jeg ikke nødvendigvis for et totalforbud. Jeg mener man bør sette landsdekkende regler tilsvarende slik det var tidligere, om enn med andre kriterier (eks. 200 meter generelt, 400 meter rundt reservat. Med maks 15-20 knop i transportkjøring til "frisone"). 5 knop er kanskje for sakte, og oppleves vel bare som naturlig nær brygge/anlegg og i trange sund. 

 

Det handler om å vise hensyn for begge sider av saken. Et totalforbud mot vannscooter har jeg ikke tro på. Et totalt frislipp har vi testet en sesong, og det har vist meg nok episoder til at dette ikke er veien å gå. 

 

Hvor stor er denne "åpenbare" tredjeparts faren du lener deg på? Prøvd å søke litt rundt men fant ikke stort.

Det eneste jeg finner er rapporten fra Vita-Analyse som sier at det ikke utgjør noen fare - de negative følgene er via folks egen følelse om utrygghet og irritasjon. Noe som jeg ikke ser på et problem annet enn hos individene som besitter disse følelsene da det er irrasjonelt som en slags forbi.

 

Orker ikke redigere bort plussene i copy paste fra rapporten. Men legger med lenken igjen:

https://vista-analyse.no/site/assets/files/5710/va-rapport_2014-49_evaluering_regelverk_for_vannscooter.pdf

 

 

Statistikk+ fra+ utlandet+ og+ erfaringer+ fra+ Norge+ viser+ imidlertid+ at+ vannscootervirksomhet+generelt+ikke+utgjør+noen+vesentlig+fare+for+andre+grupper.+++ Vi+ er+ ikke+ kjent+ med+ at+ vannscootervirksomhet+ i+ Norge+ på+ bestemte+ steder+ har+ fortrengt+ annen+ friluftsvirksomhet+ eller+ begrenset+ den+ betydelig+ i+ tid+ eller+ rom.+

Lenke til kommentar

Det hjelper svært lite med regler og hvor stillegående disse vannscooterne er på papiret, når en stor andel av de kjører uaktsomt. Småbåter har også flere funksjoner enn et bare et leketøy. Motorsykkel er ikke bare et leketøy. Vi hadde avgift på effekt/HK. Så har vi noen idiotpartier, de ønsket å fjerne avgiften.

 

Du kan jo ikke argumentere på det nivået. Folk kan finne på faenskap med alt mulig rart, kom med rapporter, forskning, statistikker. Kom med noe annet en anekdoter og personlig føleri om saken, det er ikke og vil aldri være holdbare argumenter rundt regulering og lovgivning.

 

Jeg ønsker heller ikke et totalt anarki på sjøen, det er krav om opplæring og forsvarlig bruk via lisens, det er soner man ikke har lov å benytte kjøretøyet.

Om noen gir faen og kjører som noen idioter så er det kritikk mot dvs. opplæring/lisensen samt politi og håndhevingen. Sjøkråkene burde så klart miste førerretten som andre førere av motoriserte kjøretøy.

Lenke til kommentar

Du kan fjerne plussene med Replace funksjonen. 

 

Statistikk fra utlandet og erfaringer fra Norge viser imidlertid at vannscootervirksomhet generelt ikke utgjør noen vesentlig fare for andre grupper. Vi er ikke kjent med at vannscootervirksomhet i Norge på bestemte steder har fortrengt annen friluftsvirksomhet eller begrenset den betydelig i tid eller rom.

Lenke til kommentar

Min bakgrunn er bosted rett ved en fjord i Hordaland. Er en aktiv bruker av friluftsområdene i kommunen og nabokommunene, både på land og på sjøen. Eg padler, og er derfor en av de "mye" saktegående brukerene av skjærgården og kysten. I tillegg er eg aktiv i en frivillig redningstjeneste med stort fokus på beredskap på sjøen og sikkerheten til sjøs.

 

Min erfaring er at det finnes enkelte vannscooterførere som mangler kunnskap, erfaring og respekt for andre. De kjører mye, de kjører nært og de kjører fort. De tenker ikke på sikkerheten sin eller til andre, og de bryr seg heller ikke så mye om regler. Eg har sett flere har kjørt både innenfor fredet område og godt over 5 knop i transportsonen(400 meter fra land) når det var særregler for vannscootere. Og ja, eg har sett situasjoner som kunne gått veldig galt.

 

Men. Eg ser det samme hos de andre farkostene på sjøen. Eg ser småbåter som gir totalt f og kjører på. Gjerne med en gammel påhengs som er for stor for båtfører/båten. Eg ser andre fritidsbåter som gjerne kjører nærme land, kutter svinger i innløp eller krysser over "kjent farvann" i høy hastighet. Eg ser festivaldeltakere som kjører hjem langt over promillegrensen, med alt fra små til større fritidsbåter. Eg ser idioti over alt i alle grupper, utført av enkeltpersoner.

 

Det er ikke kjøretøyet som er problemet. Det er føreren.

 

De skumleste episodene eg har vært borti er skapt av idiotførere bak styringen på ett fartøy de ikke har kunnskap nok til å styre, eller mangel på respekt på regler. Den skumleste var en 30 fots skjærgårdsjeep som kuttet ett nes for nærme land og holdt på å kjøre på den fremste kajakken i ei gruppe. Det var ikke mange meter å gå på og båten reagerte ikke fort på kontrabevegelsen til føreren - men det gikk bra.

 

Det betyr ikke at eg hater alle skjærgårdsjeeper og vil ha forbud mot de. Tvert i mot. Men føreren derimot burde hatt seg en runde med politiet. Og det samme gjelder vannscootere. Det er ikke nødvendigvis farkosten som er problemet men føreren.

 

Så er spørsmålet - hvordan løser vi problemet?

 

Dersom vi går for ett totalforbud så vil fortsatt idiotene kjøre vannscooter. De driter i reglene. Får vi særregler for vannscootere så vil det samme skje. Idiotene vil drite i reglene fordi de vil kjøre med vannscooteren sin. For å bedre situasjonen på regelsiden så mener eg at vannscooter ikke skal særbehandles, men heller likestilles med andre småbåter.

 

Hvorfor? Fordi det som oppleves som farlig ferdsel fra vannscootere er ofte ikke lov i dag heller. De kan ikke kjøre så fort de vil nærme land(det kan heller ikke andre småbåter). De har vikeplikt for nyttetrafikk og større båter, og skal vise hensyn til andre rundt seg(samme som småbåter). Og de må holde en fart som er forsvarlig i det farvannet de kjører og med hensyn til hvilken annen trafikk de kan møte på(samme som andre småbåter). Altså ikke frislipp - men likestilling.

 

Det betyr at dersom noen kjører farlig nærme land farlig fort så er dette faktisk ikke lov. Uavhengig av om det er vannscooter eller i en småbåt. Det er føreren som ikke kan regelverket og som faktisk bør få en reaksjon. Ikke gruppen med vannscootere.

 

Så stiller eg spørsmålet. Hvorfor skjer ikke dette? Hvorfor ser vi hver sommer at enkelte individer kjører beruset bak roret? Kjører fort nærme land? Bryter sjøveisreglene? Lager farlige situasjoner? Hvor er myndighetene?

 

Og her er det en utfordring ingen regelverk kan løse. Det er særdeles lite politi på sjøen. I Hordaland har vi en politibåt. Og den har de stort sett ikke hatt råd til å bemanne. Og den ene båten skal dekke opp rundt ganske mange kilometer med kystlinje og ganske mange festivaler i distriktet. Hva hjelper det med særregler og strenge restriksjoner på vannscooter når det ikke er en utøvende myndighet tilstede som kan gjøre noe med det?

 

Min mening er derfor at regelverket må gjøres forståelig, rettferdig og likestilt. Det må være enkelt for en person å sette seg inn i reglene slik at vi forhåpentligvis får økt forståelse for hva reglene faktisk er, og forhåpentligvis også respekt for regelverket. Og her bør regelverket være likt i hele landet og for alle fartøystyper.

 

Men det er nå min mening... :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du setter nivået selv når du ikke forstår, eller ønsker å forstå, at det finnes reelle motargumenter. Dette er en sak med to sider, hvor det ikke finnes en løsning som dikke får negative konsekvenser.

DETTE er ikke noe annet enn en stråmann. Har aldri sagt at det ikke er flere sider ved en sak.

 

Ting som utsetter andre for unødvendig fare, bør absolutt reguleres. Dersom vannskutere begrenser bevegelsesfriheten til andre i strandsonene, så er det ikke unaturlig å vurdere forbud.

Hva med å heller gjøre skjønnsmessige vurderinger i stedet for et totalforbud? Hva med å la de som ikke plager andre få kjøre vannscooteren sin i fred, så kan man heller bøtelegge de som plager andre mennesker? Det hadde vært å respektere begge sider i denne saken, ikke bare "Fy nå gjør vi det forbudt, bort med vannscooter".

 

Det samme gjelder støy. Det er ikke fritt frem å lage unødvendig støy, dersom det plager andre. For at samfunnet skal fungere optimalt, så må man vise hensyn. I de tilfeller der normal folkeskikk ikke vil holde, så trengs det reguleringer/forbud.

Helt klart, men man forbyr ikke alle småbarn å leke ute kun fordi at noen noen småbarn bråker veldig mye.

 

Hva om vi snur på den "Vi liker X, derfor må X være lov. Hva andre synes bryr vi oss ikke om". Det er jo slik tilhengerne argumenterer.

Samfunnet trenger lover og reguleringer for å begrense konfliktene mellom naboer og mellom de som ferdes/benytter natur/offentlig områder.

Man kan gjøre vurderinger i hver enkelt sak fremfor å bare kjøre på med totalforbud. Totalforbud er noe kompromissløse mennesker tyr til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er jo Bård Hoksrud og FrP som har brukt desidert mest energi på denne "viktige" saken, og mast om det i årevis. 

Ja kudos til de for å jobbe for fjerning av meningsløse tulleforbud.

 

Selv er jeg drittlei vannscooterne som bråker som uvær på sommeren, og det var mange nestenulykker som kunne gått mye verre bare i fjor sommer. Synes det må være forbudt nærme land og i områder nær bebyggelse, turister, strender osv.

 

Jeg har aldri i hele mitt liv vært plaget av vannscootere. Men du vet det er mulig å ringe politiet dersom du ser noen som setter andre sine liv i fare, eller som kjører vannscooter på en måte som er til stor sjenase for andre? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når det kommer til vannskuter, så er vel poenget med den først og fremst å leke. 

Er vel ikke noe mer lek enn motorsykler, luksusbåter og veteranbiler er en lek?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Politet bør heller slå hardt ned på de som kjører som idioter nært land og folk. At noen leker seg 100m uti fjorden burde bry deg lite.

^ Dette ^ Ingen vits å kjøre på med et totalforbud. Det må da være mulig å bøtelegge de som ikke klarer å oppføre seg, så kan de som oppfører seg få lov å være i fred.

 

Vannscootere bråker forresten vesentlig mindre enn gamle amerikaneske biler.

Ja nemlig, men det er ikke forbudt. Det må bli slutt på alle disse forbudene. Forbud er noe mennesker som ikke klarer å inngå kompromiss med andre tyr til.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....Så stiller eg spørsmålet. Hvorfor skjer ikke dette? Hvorfor ser vi hver sommer at enkelte individer kjører beruset bak roret? Kjører fort nærme land? Bryter sjøveisreglene? Lager farlige situasjoner? Hvor er myndighetene?

Myndighetene er vel opptatt med å ta de som kjører vannscooter....

 

Ellers et utrolig velskrevet innlegg nomore, to tomler opp!

Lenke til kommentar

 

....Så stiller eg spørsmålet. Hvorfor skjer ikke dette? Hvorfor ser vi hver sommer at enkelte individer kjører beruset bak roret? Kjører fort nærme land? Bryter sjøveisreglene? Lager farlige situasjoner? Hvor er myndighetene?

Myndighetene er vel opptatt med å ta de som kjører vannscooter....

 

Ellers et utrolig velskrevet innlegg nomore, to tomler opp!

 

Problemet er at politiet har ikke tilstedeværelse på sjøen. Risikoen for å bli tatt er svært lav, enten man kjører vannscooter eller småbåt med stor motor. Eneste som kan være en risiko er folk som filmer lovbrudd, men ofte skjer dette på såpass stor avstand at det er umulig å identifisere føreren. Så de som ikke bryr seg har egentlig lite å frykte.

 

Og takk :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Problemet er at politiet har ikke tilstedeværelse på sjøen. Risikoen for å bli tatt er svært lav, enten man kjører vannscooter eller småbåt med stor motor. Eneste som kan være en risiko er folk som filmer lovbrudd, men ofte skjer dette på såpass stor avstand at det er umulig å identifisere føreren. Så de som ikke bryr seg har egentlig lite å frykte.

Det er nettopp det: slike forbud treffer kun de som faktisk oppfører seg.

 

Og takk :)

Bare hyggelig. :)

Lenke til kommentar

Uvettig kjøring med motorsykler og veteranbiler slås det ned på. Det er også strengt regulert hvor man har lov å kjøre. Du kan f.eks. ikke ta motorsykkelen din ut i marka. Hva luksusbåter angår, skjønner jeg ikke hvorfor det er en del av debatten. Er det sett i forhold til forurensning?

 

Ellers tolker jeg det dit at vi generelt er enig. Mot et totalforbud, men for retningslinjer for hvor det er tillatt å kjøre. Politiet har ikke resurser til å følge opp dem som eventuelt kjører nærmere land eller med høyere fart enn tillatt. Jeg mener uansett at 5 knop i transporthastighet til midtfjords er for sakte. Har man et regelverk som er så strengt at det ikke "er mulig" å følge, så har man heller ikke respekt for regelverket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Uvettig kjøring med motorsykler og veteranbiler slås det ned på. Det er også strengt regulert hvor man har lov å kjøre. Du kan f.eks. ikke ta motorsykkelen din ut i marka. 

Hvor vanlig er det å ta motorsykler ut i marka? Ute i marka så er de nå ihvertfall ikke til sjenase i bebygde strøk. Faksisk så bør vel heller motorsykler oppfordres til å kjøre langt borte fra folk. 

Det viser bare litt hvor rare disse reglene er.

 

Hva luksusbåter angår, skjønner jeg ikke hvorfor det er en del av debatten. Er det sett i forhold til forurensning?

Jeg synes at fest og støy fra luksusbåter er et mye større problem enn noen vannscootere.

 

Ellers tolker jeg det dit at vi generelt er enig. Mot et totalforbud, men for retningslinjer for hvor det er tillatt å kjøre.

Hm usikker på hva vi er enige i. Jeg er helt i mot et totalforbud. Jeg er heller mer for at man bruker energien på å ta de som faktisk er til fare for andre mennesker.

 

Politiet har ikke resurser til å følge opp dem som eventuelt kjører nærmere land eller med høyere fart enn tillatt.

Så hvorfor vil da et forbud hjelpe? 

 

Jeg mener uansett at 5 knop i transporthastighet til midtfjords er for sakte. Har man et regelverk som er så strengt at det ikke "er mulig" å følge, så har man heller ikke respekt for regelverket.

De færreste har respekte for regler som er fullstendig tøvete. Slike forbud er kun med på å uthule den jevne borgers respekt for loven. Det er en nanny-state.

Lenke til kommentar

Har man et regelverk som er så strengt at det ikke "er mulig" å følge, så har man heller ikke respekt for regelverket.

My point exacly.

 

Og dersom vi havner i en situasjon hvor nabokommunene kommune A og kommune B har forskjellige regelverk så vil den kommunen med strengest regelverk oppleve at mange bryter loven uten å vite om det, og den kommunen med snillest regelverk oppleve at det blir utnyttet - med følge av at det blir en konsentrasjon av vannscootere i den kommunen. Og det er lite gunnstig for alle.

Lenke til kommentar

Synes det virker fornuftig å ha en begrensning på hvor nært land man kan kjøre med vannscooter. De støyer ganske voldsomt og ødelegger roen for de som trekker til kysten for å slappe av og hvile ut. Et par stykker med vannscooter kan dermed ødelegge for veldig mange. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...