Gå til innhold

Da kan det bli forbudt med vannscooter i Oslo igjen

Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Gledelig å se at politikerne bruker tid og energi på slike "viktige" saker: Vannskuter-forbud i Oslo - Hoksrud: Politisk mageplask.

Unntaket er Høyre og FrP som stemte mot.

Hva er det disse tullete politikerne holder på med? Store luksusbåter som sluker bensin er greit, men vannscooter skal være forbudt?

Og Lan Marie Berg kan ta seg en bolle, den største hykleren av de alle.

EDIT: Lan Marie Berg er heller ikke noe glad i mopeder. Hva er galt med disse MDG folka?

/end rant

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en enorm forskjell på en stor luksusbåter og vannskuter. Dersom du ikke vet/ser det, så har du så store skylapper at det ikke er noe vist i å debattere med deg.

Sett deg inn i saken, så kanskje du forstår at vannskutere kan/vil manøvreres på en måte og på steder der båter( og da spesielt store båter) ikke ferdes i dag. Det betyr ikke nødvendigvis at de bør forbys..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vannskutere bråker og brukerne kjører stort sett så fort vannskuter og vannforhold tillater. Etter en sesong hvor det har vært tillatt med vannskuter, er jeg helt enig med alle politikere som forbyr vannskuter-kjøring nært land. 

Jeg vil også være mot frislipp ATV-kjøring/trail bynære friluftsområder. Jeg har selv sett flere nestenulykker mellom vannskuter og kajakk i skjærgården, og er overbevist om at det vil komme mange ulykker når antallet vannskutere stiger.

Av andre frihetsinnstramminger er jeg også for et forbud av fyrverkeri og forbud mot mopeder/lettsykler som bråker mer enn en gammel amerikansk bil. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er ikke vannscooter i nærheten så sikkert for hverken føreren eller andre som en stor båt er. Dette har lite å gjøre med miljøpåvirkning i form av utslipp. Det samme gjelder mopeder som ikke klarer å holde mer en 40 km/t i 80-soner og skaper farlige forbikjøringer, i tillegg til at de kan være vanskelig å se. Det er også et poeng et vannscootere bråker mye og forstyrrer freden særdeles mye mer enn andre fartøy på vannet, noe som ikke er spesielt ønskelig for hytteeiere eller for inntrykket vi ønsker turister skal skape seg.

Vannscootere må gjerne få kjøre langs kysten for min del. Men i trafikkerte områder og fjorder er det en uting.

Hvilke argument har du for å reversere dette forbudet? Har hørt mye syting rundt dette temaet, men ingen argument som er i fordel vannscootere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er en enorm forskjell på en stor luksusbåter og vannskuter. Dersom du ikke vet/ser det, så har du så store skylapper at det ikke er noe vist i å debattere med deg.

Sett deg inn i saken, så kanskje du forstår at vannskutere kan/vil manøvreres på en måte og på steder der båter( og da spesielt store båter) ikke ferdes i dag. Det betyr ikke nødvendigvis at de bør forbys..

Javel, er det nivået du vil legge debatten på Ketil_H? Vet ikke hvem som har de største skylappene her da, du eller Lan Marie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Av andre frihetsinnstramminger er jeg også for et forbud av fyrverkeri og forbud mot mopeder/lettsykler som bråker mer enn en gammel amerikansk bil. 

Med andre ord alt som du anser som skummelt/bråkete skal være forbudt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvilke argument har du for å reversere dette forbudet? Har hørt mye syting rundt dette temaet, men ingen argument som er i fordel vannscootere.

Nå er det vel de som vil gjeninnføre forbudet som må komme med gode argumenter for hvorfor man skal ha et forbud. Ja jeg hører forbudstilhengerne nevner støy, men det er mange andre ting i samfunnet som støyer også som ikke er forbudt. 

Nei dette er nok et forbud i rekken av typen "Vi liker ikke X, derfor må X være forbudt. Hva andre synes bryr vi oss ikke om".

Lenke til kommentar

Gledelig å se at politikerne bruker tid og energi på slike "viktige" saker: Vannskuter-forbud i Oslo - Hoksrud: Politisk mageplask.

Unntaket er Høyre og FrP som stemte mot.

Det er jo Bård Hoksrud og FrP som har brukt desidert mest energi på denne "viktige" saken, og mast om det i årevis. 

Selv er jeg drittlei vannscooterne som bråker som uvær på sommeren, og det var mange nestenulykker som kunne gått mye verre bare i fjor sommer. Synes det må være forbudt nærme land og i områder nær bebyggelse, turister, strender osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forskjell på nødvendig støy og unødvendig støy. Og det ser ut til at du totalt ignorerte de andre argumentene mine, sannsynligvis fordi du ikke har noe komme med, og derfor er forbudet forsvarlig og riktig.

Hvis det er én gruppe mennesker som gir faen i hva andre synes er det vannscooter-eiere. Hva med den resterende 90-95% folkemengden i fjorden som har dratt på hytta nettopp for å slappe av i fred og ro? Og det statistisk påviste og åpenbare sikkerhetsrisikoen for "uskyldige"? Det gir dere vel faen i? Sa du hyklersk?

Nei, dette er nok en egoistisk type som klager på at hans 1 av 300 leketøy får restriksjoner. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Den store motstanden mot vannskutere er vell at det er ein støyande farkost som utelukkande blir brukt til leik?

Eg støttar i utgangspunktet eit forbud for å få ned omfanget av vannscoterbruken, men hadde eg laga reglane så hadde eg heller utarbeida eit meir generelt regelverk som forbyr all form for høg fart og unødvendig støyete ferdsel uavhengig innanfor f.eks. ei 400 meters sone frå land.

Støyete tullkjøyring med vannskuter eller med stor luksusbåt går for det samme med tanke på plagene for omgivelsane.

Så sjølv om det vanligvis er vannskutere som heile dagen kjøyrer fram og tilbake langs brygger og badestrender, så ser eg ingen grunn til å ha eit regelverk som ikkje straffer andre farkostar som gjer det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vannskutere bråker og brukerne kjører stort sett så fort vannskuter og vannforhold tillater. Etter en sesong hvor det har vært tillatt med vannskuter, er jeg helt enig med alle politikere som forbyr vannskuter-kjøring nært land. 

Jeg vil også være mot frislipp ATV-kjøring/trail bynære friluftsområder. Jeg har selv sett flere nestenulykker mellom vannskuter og kajakk i skjærgården, og er overbevist om at det vil komme mange ulykker når antallet vannskutere stiger.

Av andre frihetsinnstramminger er jeg også for et forbud av fyrverkeri og forbud mot mopeder/lettsykler som bråker mer enn en gammel amerikansk bil. 

Du glemte småbarn, de lager masse bråk. Skal vi forby småbarn i å leke ute, sånn at folk som deg slipper støy?

Jeg har aldri opplevet noen problemer med vannscotere, det eneste du hører er litt durring om de er nærme nok. Det er vesentlig enklere å høre gressklippere, biler, store båter og byggeprosjekter.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, er det nivået du vil legge debatten på Ketil_H? Vet ikke hvem som har de største skylappene her da, du eller Lan Marie.

Du setter nivået selv når du ikke forstår, eller ønsker å forstå, at det finnes reelle motargumenter. Dette er en sak med to sider, hvor det ikke finnes en løsning som dikke får negative konsekvenser.

...Av andre frihetsinnstramminger er jeg også for et forbud av fyrverkeri og forbud mot mopeder/lettsykler som bråker mer enn en gammel amerikansk bil.

Med andre ord alt som du anser som skummelt/bråkete skal være forbudt?

Ting som utsetter andre for unødvendig fare, bør absolutt reguleres. Dersom vannskutere begrenser bevegelsesfriheten til andre i strandsonene, så er det ikke unaturlig å vurdere forbud. 

Det samme gjelder støy. Det er ikke fritt frem å lage unødvendig støy, dersom det plager andre. For at samfunnet skal fungere optimalt, så må man vise hensyn. I de tilfeller der normal folkeskikk ikke vil holde, så trengs det reguleringer/forbud.

Nei dette er nok et forbud i rekken av typen "Vi liker ikke X, derfor må X være forbudt. Hva andre synes bryr vi oss ikke om".

Hva om vi snur på den "Vi liker X, derfor må X være lov. Hva andre synes bryr vi oss ikke om". Det er jo slik tilhengerne argumenterer.

Samfunnet trenger lover og reguleringer for å begrense konfliktene mellom naboer og mellom de som ferdes/benytter natur/offentlig områder.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om en vannscooter bråker så mye mer og er så mye farligere enn mange andre typer småbåter. Da er det bedre å sette opp noen krav til salg og bruk av vannscootere, at de ikke kan gi fra seg mer enn en viss desibel enn et totalt forbud.

Forøvrig så er det vanlig med soner rundt strender og lignende steder der det blir lagt ut bøyer som grenser mot trafikk på vannet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du glemte småbarn, de lager masse bråk. Skal vi forby småbarn i å leke ute, sånn at folk som deg slipper støy?

Jeg har aldri opplevet noen problemer med vannscotere, det eneste du hører er litt durring om de er nærme nok. Det er vesentlig enklere å høre gressklippere, biler, store båter og byggeprosjekter.

Vet ikke om småbarn gir fra seg så mye lyd. Men en Harley Davidson burde det vært dødsstraff for å bruke i det tyste land.

Lenke til kommentar

Enig , vi må forby unger med tåkelur, eller dem som marsjerer rundt med skarptromme. Vi kan godt kaste litt stråmenn på hverandre for å krydre diskusjonen. Har man en støyende hobby, er det greit å ta litt hensyn. 

Når det kommer til vannskuter, så er vel poenget med den først og fremst å leke. Da ser jeg ikke problemet med at man må leke i avsatte områder, langt fra land. Motorkross, skytebaner og andre støyende idretter og "leker", er stort sett forbehold avgrensede områder. Vannskuterkjørere har en tendes til å oppsøke samme rolige farvann som kajakkpadlere og andre friluftsmennesker oppholder seg. Argumentet mot vannskuterkjøring 400 meter fra land er at det sjeldent er stille vann så langt fra land. Ja, slik er det når man har en væravhengig hobby. Det er ikke hver dag man kan drive med paragliding heller.

Jeg er ikke for et totalforbud, og 5 knops-grensen er kanskje for lav. 400 meter fra land er kanskje for mye, men restriksjoner på hvor tett land man kan kjøre og en maksfart på 10-20 knop innenfor denne sonen mener jeg er fornuftig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Barn hører jeg sjeldent, og barn er helt naturlig.

Bil er et nyttekjøretøy og transportmiddel.

Gressklipper brukes til å klippe plenen.

Byggeprosjekter skaper arbeidsplass, bosted og infrastruktur.

Hva er en stor båt? Oljetanker? Danskeferja? Yacht? syvfoter?

Støy fra nødvendige ting må man påregne seg, men ikke støy fra leketøy som vannscooter.

Lenke til kommentar

Barn hører jeg sjeldent, og barn er helt naturlig.

Bil er et nyttekjøretøy og transportmiddel.

Gressklipper brukes til å klippe plenen.

Byggeprosjekter skaper arbeidsplass, bosted og infrastruktur.

Hva er en stor båt? Oljetanker? Danskeferja? Yacht? syvfoter?

Støy fra nødvendige ting må man påregne seg, men ikke støy fra leketøy som vannscooter.

Det finnes el-biler, HK over 90 er bare unødvendig bråk. Ban.

Motorsykler er unødvendig, bråker og brukes for det meste til moro. Ban.

Gressklipper finnes i el, eller helst uten motor. Alt annet er unødvendig bråk. Ban.

– Strengt regelverk

I enkelte områder er restriksjonene så omfattende at det er svært vanskelig å kjøre lovlig, og i praksis oppleves det som et totalforbud mot vannscooterkjøring. Derfor mener Vista Analyse også på dette punktet at dagens regelverk ikke er tilfredsstillende.

Vista Analyse har vurdert vannscooteres innvirkning på natur og friluftsliv som et eget punkt. Det påpekes at kjøremønsteret fra vannscootere som regel er preget av varierte hastigheter, uforutsigbare retningsendringer og hopping på vannoverflaten. På dette området mener Vista Analyse at regelverket har effekt, ettersom vannscootere må 400 meter fra land før de får lov til å kjøre raskere enn fem knop.

Vannscootere forbindes gjerne med støy. Vista Analyse påpeker også i rapporten at støymålinger viser at vannscootere har lavere desibelnivå enn andre fritidsbåter.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/undersoekelse-stryk-til-vannscooter-regelverk/a/23405038/

Støymålinger viser

at nye vannscootere har en lavere desibelfrekvens enn andre motoriserte fartøy til

sjøs. Den elektroniske bremsen gjør at en vannscooter i høy fart kan stoppe raskt på

kort varsel (fra 50 knop til ned i null på 10-15 meter). Nye vannscootere har tre

stjerner på miljøutslipp (dvs. ”ultra low emissions” på skalaen til California

Environmental Protection Agency)

https://www.vista-analyse.no/no/nyheter/evaluering-av-regelverket-for-vannscooter/

Vannscooter er en sjøgående farkost som bråker mindre enn små båter. Små båter er ikke noe mer nødvendig enn en vannscooter, de brukes også til hobby syssel eller som et leketøy. Bør vi forby småbåter under samme regler som vannscootere?

Dvs at man fortsatt kan benytte småbåter til:

• politi-, rednings- og ambulansetjeneste, samt oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,
  • Forsvarets øvelser, forflytninger og transporter, og
  • marinarkeologiske og andre vitenskapelige undersøkelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke nødvendigvis støyen som er det viktigste heller, men oppførselen til mange av de som kjører vannscooter nær land. Det er et leketøy det sikkert er morsomt å herje rundt med, men det kan være farlig for de som oppholder seg i nærheten. Det er sjelden du ser båter kjøre på den måten nær land.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vannscooter er en sjøgående farkost som bråker mindre enn små båter. Små båter er ikke noe mer nødvendig enn en vannscooter, de brukes også til hobby syssel eller som et leketøy. Bør vi forby småbåter under samme regler som vannscootere?

Leketøy er blink nettopp vannscooter brukes til.

Har sett noen vært oppi 30 knop eller høyere fart som sier seg selv ikke er fornuftig.

Men man kunne vel ha maks 5 knop på bryggen skal man kjøre fort bør man ungå å være ved land.

Egentlig burde det vært fartsgrense istedenfor totalforbud mener jeg. Men tviler på de som har vannscooter bryr seg om det.

Tror det blir mange vannscoter på finn med de første særlig i oslo området.

Lenke til kommentar

Forbud ,forbud og atter forbud.

Det må være trist å irritere seg over andres gleder i livet. Foreslår forøvrig at du holder deg inne , der får du fred fra verden :-).

Politet bør heller slå hardt ned på de som kjører som idioter nært land og folk. At noen leker seg 100m uti fjorden burde bry deg lite.

Vannscootere bråker forresten vesentlig mindre enn gamle amerikaneske biler.

Endret av boundishh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...