Gå til innhold

Trenger litt CSS hjelp

Anbefalte innlegg

Har problemer med CSS, jeg får ikke Cellene til å bevege seg med skriften....

Som f.eks her: Denne siden

Her har jeg satt en fast størrelse, men har samme problemet hvis jeg setter 100% eller ikke setter høyde i det hele tatt.

Noen som kan hjelpe med dette eller? Er lei av å bruke overflow(Er godt på sine plasser, men vil iallefall kunne den andre metoden)

Takker for alle svar

DanielP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er at du har satt høyden til å være 90% av noe som har statisk høyde. Høyden til hoved kommer aldri til å bli høyere enn 90% av main. Prøv å sette den til en pixelhøyde i stedet for %

Eventuelt kan du sette overflow på hoved sånn at du får scrollbar

overflow: scroll; gir alltid scroll

overflow: auto; gir kun scroll når du trenger det.

Minuset med inline scrolls er at de behandles ulikt i ulike browsere. IE tar plass fra elementet, mens mozilla/opera legger den til bredden

Endret av enden
Lenke til kommentar

okei, tror du har samme problemet som jeg hadde.

jeg ville ha en "boks"/ramme rundt teksten. når jeg skrev mer i rammen skulle rammen automatisk utvide seg og bli lengre? riktig?

hvis det er slik, har jeg fått en fin forklaring av PoleCat på det.

det som er hele cluet er at du bruker en tabeller.

du lager en tabell på 3x3

de tre i den øverstelinjen slår du sammen og legger inn toppen av rammen som bakgrunnsbilde.

i den venstre midterste legger du inn venstresiden som bakgrunn og i høyre midterste høyresiden av rammen.

de tre nederste slår du og sammen til en, som du gjorde med den øverste. her legger du bunnen av rammen som bakgrunnsbilde.

i den midterste cellen(som enda ikke er nevnt) legger du en farge som bakgrunn f.eks. #FFFFFF.

du må definere bredden på tabellen til en absolutt slik at topp og bunn delen av cellen ikke gjentar seg. det er bakgrunnene i de to cellene på siden som skal gjenta seg siden du vil ha tabellen til å øke i lengden..

mulig dette er dårlig forklart, klokken er over 12 og den optimale ytelsesperioden for i dag er slutt. kommer muligens noen bedre forklaringer hvis ikke kan jeg prøve på nytt med illustrasjoner og greier.

men nå er det snart nok for i dag :sleep:

EDIT: ser selv i halvsøvne at det er MADA Paper UB du har kopiert ;)

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

Haha, ja, Siden skulle være tilsvarende den. Så istedenfor å mekke en helt ny lik side, når jeg har alle filene på dataen min. Kunne jeg jo bare kopiere. Jeg lager denne siden for en venn til et skoleprosjekt han har. Og iogmed at jeg går på skole til 3 jobber fra 4 til kveld hver dag. Jobber Lørdag, og nå i disse juletider på søndagene. Så orker ikke jeg å bruke tid og energi på kodingen når jeg som sagt har laget begge sidene. Så jeg brukte heller litt tid på banneren.

Takker for svaret btw :mrgreen:

DanielP

Lenke til kommentar

jeg har ikke vært borti en css løsning på dette, skulle likt å hatt en jeg og, men jeg vet ikke om det lar seg gjøre. har aldr hørt om det før.. var snakk om tabeller i csss i en annen tråd, men det var lite svar. sikkert få smo har peiling på hvordan dette gjøres. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...