macwallard Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Hei, Diskusjon.no! Jeg er kommet til det punktet i min jobb der jeg føler en veldig stor trang til å slutte. Jobben suger altfor mye energi ut av meg på daglig basis, jeg får veldig ofte arbeidsoppgaver som andre er satt opp til å gjøre (noe som fører til en del ubetalt overtid), jeg føler meg konstant tråkket ned på av medarbeidere og ledere pga. min manglende interesse og kunnskap om faget, jeg har ikke hatt en eneste av lunsjpausene jeg har krav på siden i fjor sommer (har hatt et fåtall av de totalt igjennom de 2 år og 3 måneder jeg har jobbet her) og det er ingen spesielle karrièremuligheter for meg videre, mtp. fagbrev/utdanning, og det er virkelig noe jeg er på søken etter (jeg er allerede godt i gang med søknadsprosessen for en eventuelt ny stilling). Spørsmålene som jeg herved vil stille er altså: - Hvordan skal jeg gå frem med oppsigelsen min? - Hvordan er det med utbetaling av lønn, feriepenger fra i fjor og feriepenger fra i år? - Er det slik at søknad om dagpenger ikke blir godkjent hvis man slutter frivillig innen en bedrift? Et siste spørsmål som dreier seg mer om økonomi og lån, men håper noen har et godt svar: Jeg fikk tatt opp et lån hos bedriften (rentefritt, faktisk) for å kjøpe meg ny bil (verdi 22 000), der jeg har nedbetalt 2000, og skal betale ned 4000 på neste lønning. - Hvordan går jeg frem med å flytte det resterende lånet til en bank? Beklager for den lange posten, men jeg håper noen der ute har noen gode svar/råd til meg angående dette. MVH Utbrent ping-pong ball av en lavlønnet transportarbeider Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Du lager bare en skriftlig oppsigelse, det eneste du trenger er vel følgende: Jeg sier med dette opp min stilling hos dere. Og underskriver med ditt navn og har du oppsigelsetid så må du jo gå den, men dette vet bedriften, hvor lang oppsigelsetid du har. Feriepengene blir utbetalt i juni, de du har opparbeidet fra i fjor vil du få på siste lønnslipp etter du har sagt opp, dersom du ikke sier at du vil vente til neste år med å få de. NB! disse pengene må du skatte av om du tar de ut i år, men det får du igjen på neste år's skatteoppgjør. Om du selv sier opp jobben får du en ventetid på 12 uker, sier bedriften deg opp er denne på 3 dager.For å flytte lånet til banken, går du å snakker med banken, men om du sier at du skal si opp jobben, er det ikke sikkert de er så medgjørlige, hva skal du gjøre med dette lånet de 3mnd du ikke får lønn eller dagpenger?Mitt tips til deg, er å stå i stillingen og samtidig søke på nye jobber, selv om jobben suger, du har jo inntekt. Det er ikke alle som har jobb i dag, jeg snakket nylig med en som hadde fått seg jobb etter 17 mnd arbeidsledig, eller rett før han måtte over på Sosial stønad. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 vell jobbmarkedet er presset for tiden, om du ikke har noe og gå til så ville jeg ikke sagt opp. uten og vite no om struktur så om din nærmeste ledere ikke er til og snakke til prøv og gå ett steg opp i stigen og legg fram saken din, det kan hjelpe, om dere har lokal fagforening så kan du snakke med disse , har dere ikke lokalt kan du kontakte nærmeste regionkontor ( er du ikke organisert så er det på tide ) når det gjelder overtid så om du har skrevet denne opp på timelistene dine kan de ikke bare ta vekk timene, om de mener det ikke er godkjent overtid så går du hjem når klokken viser at arbeidsdagen er over, samme med pauser, du trenger ikke ta de nøyaktig på tiden men når du ca er der og er ferdig med hva en som haster så tar du lunch pausen din, av og til må man bare være bestemt i og kreve sin rett. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) - Hvordan skal jeg gå frem med oppsigelsen min? Be om en prat med sjefen. Si at du har bestemt deg for å slutte i jobben. Be hn om å si deg opp, sånn at du får penger fra første måned - Jeg tror det er 1 måned ventetid når man blir sparket, og 3 måneder når du sier opp. Vanligvis går dette greit. Du kan alternativt sykemelde deg på grunn av utbrenthet og dårlig ledelse. Det høres absolutt ikke ut som noe attraktivt sted å jobbe, sånn som du beskriver det. Du har funnet deg i altfor mye alleréde. Psykisk helse er viktig, kanskje sykemelding er det beste, da får du penger fra dag 1 også. Så kan du starte i ny jobb når du føler deg bedre og er klar til ny giv. Da må du slutte i jobben -først-, deretter sykemelde deg. Hvis du gjør det andre veien, så vil NAV kreve at du prøver deg i jobben på alle mulige måter først, mindre tid, andre oppgaver, etc. Dét er du tydeligvis ikke motivért for, så jeg fraråder det. - Hvordan er det med utbetaling av lønn, feriepenger fra i fjor og feriepenger fra i år? Du får vel lønna du har jobbet for, regner jeg med, frem til siste arbeidsdag? Feriepenger fra i fjor er alleréde satt i stein, men dét fastsettes fra bedrift til bedrift når dét utbetales. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190Feriepenger du opparbeider deg i år, får du utbetalt neste sommer.- Er det slik at søknad om dagpenger ikke blir godkjent hvis man slutter frivillig innen en bedrift?https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/4-10-forlenget-ventetidJeg har ikke så mye erfaring... men jeg anbefaler generelt sykemelding. Det virker som det er det mest riktige for deg nå. Sykemeldt frem til du er klar for å starte i ny jobb. - Hvordan går jeg frem med å flytte det resterende lånet til en bank? Dragonlove hadde et bra svar. Du bør snakke med banken. Det kan være lurt å la være å nevne at du skal slutte/sykemelde deg, men likevel, skal du sykemelde deg, så vil du få penger. Banker er generelt de beste å skylde penger, lavest rente over linja.Har du forresten noe tidligere gjeld? Kreditt/hus/billån? Banker er strenge her. Men 22 000 er ikke all verden, det burde gå bra. Du kan jo dele det opp litt mér også, kanskje 1000 i måneden, så det blir lettere å leve. Nevner du dét, så viser du fremsyn.Men hvis banken spør om dine fremtidsplaner, så kan du jo ikke lyve. Da må du være ærlig. Endret 21. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå