Gå til innhold

Passkontroll? Barn uten pass, norden og Schengen

Anbefalte innlegg

Hei!

Familien min har en litt spesiell sammensetning.

Det er meg, pappa, som innehar gyldig norsk pass.

Det er to barn på henholdsvis 6 og 1,5 år. Passet til hun på 6 har gått ut, men han på 1,5 fortsatt har gyldig pass.

Samboeren min har polsk nasjonalt id-kort, som såvidt jeg har forstått er likestilt med pass (hun venter på utstedelse av nytt polsk pass da det forrige er utgått på dato).

I tillegg har vi min stedatter på 14, som for tiden har et gyldig polsk nødpass.

En skikkelig smørje med andre ord.

I utgangspunktet hadde vi tenkt å kjøre til Danmark via Sverige, men så tittet vi litt på muligheten for å reise en tur gjennom Tyskland til Frankrike. Er dette gjennomførbart uten at alle har gyldige pass?

Jeg mener å ha lest at barn kan reise uten gyldig pass sammen med forelder, men jeg vet ikke om dette isåfall er gyldig bare mellom de nordiske landene eller hele Schengen..?

Håper på positive svar ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Alle må ha gyldig ID ved reise i utlandet. Det er over 10 år siden det ble slutt på at barn kunne føres inn i foreldres pass, nå må alle barn ha eget pass.

Norsk førerkort er gyldig som ID i Norden. De som ikke har førerkort, og alle som skal utenfor Norden, må ha norsk pass. Innehaver av nasjonalt ID-kort (ikke i Norge enda) kan reise innenfor EU, EØS og Sveits. Skal man til andre land, må man ha pass. På samme måte som amerikanere med nasjonalt ID-kort kan reise til Mexico og Canada, men må ha "skikkelig" pass for å kunne reise andre steder.

Lenke til kommentar

Kom over dette på sidene til politiet (https://www.politi.no/romerike/aktuelt/nyhet_16119.xhtml)

"Barn

Barn som reiser sammen med sine foreldre behøver ikke egen legitimasjon, så lenge de foresatte kan vise legitimasjon.

Barn uten legitimasjon på gruppereise, som for eksempel idrettslag og skoleklasser, skal ikke holdes tilbake ved kontroll. Det er tilstrekkelig at leder av gruppen går god for hvem barna er før de går om bord.

Politiet oppfordrer likevel de barn som har pass eller annen legitimasjon om å medbringe dette, da et både forkorter ventetiden og letter kontrollen. Barn uten nordisk statsborgerskap må medbringe pass eller annen gyldig reisedokument."

Med andre ord bør i alle fall Norden være innen rekkevidde, men Tyskland/BeNeLux/Frankrike kanskje bør unngås for vår del i sommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...