Gå til innhold

- Hvorfor er du ikke anarkist?

43 stemmer

1. 1. Er du anarkist?

• Ja
      7
    • Nei
      36

Anbefalte innlegg

Forøvrig var det jo langt FLERE konger på den tiden, så anarki stemmer jo ikke helt...

De første kongerikene oppsto ca 5 000BC

Ja, hvis du fokuserer på èn definisjon av kongedømme, så gjorde de nok det. Men hva skiller en konge fra en høvding? Eller den sterkeste gorillaen i stammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Frihet er uforenelig med eksistensen av en Stat.

Feil. Staten kan faktisk være en garantist for frihet. For eksempel friheten min til å ikke måtte puste inn røyken fra sigaretten din (ved å forby røyking innendørs). Da beskytter staten min frihet og helse - min frihet til å ha en god helse. Uten en stat som kan lage slike regler vil folk kunne ta fra meg denne friheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo helt latterlig.

Alternativet er et samfunn der alle har frihet til å gjøre hva de vil?

Voldta hvem de vil?

Selge heroin til unger?

Slaveri?

Høres helt groteskt ut.

Nei, alternativet er et eventyrsamfunn der mennesker ikke er grådige og umoralske, og der de aldri ville finne på å skade noen, og der mennesker ikke er mennesker men 100% rasjonelle maskiner uten menneskelige egenskaper. Følelser er fjernet, og individet påvirkes kun av harde, kalde fakta og ikke av ting som arv og miljø.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo helt latterlig.

Alternativet er et samfunn der alle har frihet til å gjøre hva de vil?

Voldta hvem de vil?

Selge heroin til unger?

Slaveri?

Høres helt groteskt ut.

Du høres ut som monarkistene når ideen om demokrati kom på banen.

Forskjellet er at tilhengerne av demokrati kunne forklare nettopp hvordan demokratiet kunne ta seg av disse problemstillingene. Det kan ikke anarkister og lignende raringer.

Lenke til kommentar

Anarkisme, eller fravær av stat, kan fungere for små sosiale grupperinger som lever så og si isolasjonistisk. I dagens samfunn er anarkisme - eller fravær av stat - en praktisk umulighet, og intet å hige etter, annet enn for de aller mest ressursterke (aka heldigste) av oss. 

Tilstedeværelse av Stat er intet å hige etter, annet enn for de aller mest ressursterke av oss, tross alt hvem er herskerne om ikke de sterkeste (og minst moralske)?

Staten sørger for omfordeling fra de mest ressursterke til de minst ressursterke. Men hvis det finnes andre og mer effektive og like rettferdige omfordelingsmekanismer, er jeg lutter øre.

Han svarte aldri på dette, men kjørte bare på med spam, trolling og avsporinger. Bombe.

Lenke til kommentar

Forskjellet er at tilhengerne av demokrati kunne forklare nettopp hvordan demokratiet kunne ta seg av disse problemstillingene. Det kan ikke anarkister og lignende raringer.

Nei, tilhengerne av demokratiet hadde ingen anelse ... ifølge monarkistene som stort sett brukte samme argumentene som demokratene bruker idag.

Ikke så overraskende ettersom demokratene ikke endret stort etter selv å ha kommet til makta.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Han svarte aldri på dette, men kjørte bare på med spam, trolling og avsporinger. Bombe.

Han svarte for såvidt på det. De uheldige av oss, skal leve på andres egen-initierte veldedighet. Noe som fungerer bra hvis du har noen andre, som feks. venner, familie, og disse andre er gavmilde og i tillegg har midlene til å materialisere denne gavmildheten.

Det fungerer veldig dårlig hvis du ikke har noen andre, eller hvis de andre ikke er gavmilde, eller hvis du har noen gavmilde andre, men disse ikke har midlene til å materialisere denne gavmildheten. 

Jeg personlig foretrekker definitivt dagens relativt upersonlige omfordelingsmekanisme, hvor min overlevelse ikke er avhengig av at jeg er kompis med en riking.

Lenke til kommentar

Han svarte for såvidt på det.

Du har ikke forstått Hekemos "modus operandi" enda ser jeg. ;)

Jeg personlig foretrekker definitivt dagens relativt upersonlige omfordelingsmekanisme, hvor min overlevelse ikke er avhengig av at jeg er kompis med en riking.

Nei, det er vel bedre å være kompis med mafiaen som driver med utpressing mot rikingene ... inkludert deg selv? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nei, det er vel bedre å være kompis med mafiaen som driver med utpressing mot rikingene ... inkludert deg selv?

Man trenger ikke være kompis med noen som helst, det er det som er så fint med dagens system. Din mulighet for overlevelse er ikke basert på ens sosiale evner, på nettverksbygging, på ens "likthet". Man får i kraft av å eksistere. Intet mer, intet mindre.   

Lenke til kommentar

Nei, tilhengerne av demokratiet hadde ingen anelse ... ifølge monarkistene som stort sett brukte samme argumentene som demokratene bruker idag.

Ikke så overraskende ettersom demokratene ikke endret stort etter selv å ha kommet til makta.

Jo, de visste nettopp hvordan demokratiet kunne løse problemene.

Lenke til kommentar

Jo, de visste nettopp hvordan demokratiet kunne løse problemene.

Pussig, jeg har aldri sett noe som tyder på det.

Men du vil selvsagt legge frem dine kilder som beviser dine påstander ... som alltid. :lol:

Det er påfallende hvor lite du har sett og hvor lite du vet om alt du diskuterer. Kilder avviser du automatisk, og du er allergisk mot å tilegne deg faktainformasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...