Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Starte eiendomsselskap med sikkerhet i egen bolig

ArvidAuk

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har en bolig uten lån til en verdi av 20 millioner kroner, hvor mye lån kan jeg da få på denne hvis jeg starter et AS og låner til kjøp av eiendom med sikkerhet i denne boligen?

Er det muligheter for å kjøpe en bygård med dette? Tenker det er dumt å sitte med slik "ubrukt" kapital.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man burde vel få det boligen er verdt + ditt kapital aksjer, penger etc.

Men det er ikke lurt å ta sikkerhet i boligen.

Start heller aksjeselskap, istedenfor privateid selskap. Ellers kan du tape det du eier og få ansvar på gjeld.

Aksjeselskap taper du kun bedriftens eiendom.

Men kan stå personlig ansvar for skatteundragelse eller annet grovt kriminalitet etc.

Lenke til kommentar

La meg ta et eksempel. Kunne det være noen som helst mulighet til å noe som denne her?

https://www.finn.no/realestate/businesssale/ad.html?finnkode=98454966&fks=98454966

Med en bolig verdt 20 millioner har jeg jo da 20 millioner i egenkapital, men banken vil antagelig ha mer i et slikt tilfelle.

Et hybelhus i Horten er kanskje mer realistisk. Der er det jo også 3 ganger høyere avkasting på kapitalen når det gjelder leieinntekter, men for noen som bor i Oslo betyr jo dette i praksis å være nødt til å sette bort jobben med å leie ut. Kan man bruke en utleiemegler til dette, eller vil det bare ende opp med å bli ulønnsomt?

https://www.finn.no/realestate/businesssale/ad.html?finnkode=93843146&fks=93843146

Lenke til kommentar

Hvorfor 70%? Hvis man regner med utgifter knyttet til bolig så kanskje.

De fleste bedrifter leier vel lokaler man slipper eiendomskatt, og det er enklere å flytte.

Kun de rikeste\største bedrifter som det ikke finnes lokaler til kjøper.

Lenke til kommentar

Fordi bankene vurderer hvilken belåningsgrad som aksepteres opp mot lånets formål og tilbakebetalingsevnen til låntaker, dvs. sannsynligheten for at utbetalt lån går tapt helt eller delvis. Lån til anskaffelse av egen bolig er noe annet enn lån til spekulasjon i eiendomsmarkedet. Sistnevnte har en helt annen risikoprofil med tanke på avkastning og tilbakebetaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også nevne at jeg per dags dato ikke bor i denne boligen, så hvis det var en bedre løsning så kunne jeg selge den og spytte pengene direkte inn som aksjekapital også. Er ennå litt i startfasen med research for hva som kan lønne seg. Det hadde kanskje lønt seg å først kjøpe noen flere utleieboliger privat, men jeg prøver å finne den løsningen som vil kreve minst mulig arbeid i forhold til leietakere etc, så kanskje egentlig kontorlokaler hadde vært tingen.

Lenke til kommentar

Skattemessig lønner det seg å eie utleieboliger privat så lenge det er færre enn fem, da blir skattebelastningen på utleieinntektene lavest med kun 24 % (beskatning som kapitalinntekt). Flere enn fem medfører beskatning som virksomhetsinntekt (minst 35 %), da bør man vurdere å eie i aksjeselskaps former.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...