Gå til innhold

Tesla-sjåføren som omkom kjørte i seks minutter uten hendene på rattet


Anbefalte innlegg

 

I Norge tillater vi heldigvis ikke slike kryss i en 100-sone.

...men det er en million av dem i 80 soner. 2 tonn i 80 kmt er mer enn nok til å kutte hodet av det meste.

 

Det har du helt rett i. Og det kan være farlig nok det!

 

Men husk at bremselengden i 100 km/t er 1.56 ganger større enn ved 80 km/t.

Så dersom man trenger f.eks. 80 meter på å stoppe i 80km/t, vil man trenge 125 meter i 100km/t. 

 

Skulle man være så uheldig å kollidere, må man bare håpe farten ble redusert noe i forkant. Om man rakk å trykke inn bremsen ett sekund før kollisjonen, klarer man kanskje å komme fra det med livet i behold? Desto høyere «inngangsfart» når bremsen trykker inn, desto høyere fart (og kraft!) blir med i selve kollisjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, klarte ikke autopilot-systemet å gjenkjenne siden av den hvite semitraileren, som var i ferd med å krysse veien, i motlys.

 

Motlys er en type dårlig sikt.

 

Ja, for sjåføren. Radar vill ikke bli påvirket av dette og det er der den uheldige filtreringen pleide å oppstå. Jeg mener å ha lest dette i rapportene, altså at det var filtrering som i bunn og grunn skapte problemet og derav endringen fra Tesla sin side ift radar. 

Lenke til kommentar

 

En annen ting som er idotisk er vann f.eks oversvømmelse, lurer på mye en tesla bil tåler av vann før bilen drukner eller blir våt på innsiden.

For man bør vel ikke ha mere vann en opp til bilhjulene hvis det går over vinduene er vel det ikke særlig bra.

LMH1, husker du ikke hvor mange ganger du har blitt gjort obs på å tenke før du skriver noe?

 

Her påstår du at vann er idiotisk. Når ble vann en idiot?

 

Videre lurer du på hvor høy vannstand en Tesla kan kjøre i før den blir våt på innsiden... Og da må jeg spørre; er du under inntrykket av at andre biler kan kjøre med vann over vinduene og at Tesla ikke kan?

 

Kan i så fall informere deg om at i tilfeller der vanlige biler kjører i så dypt vann at motoren hydrolåses, vil Teslaen kunne kjøre videre, som du tydeligvis ser på videoen du linket til. Alle biler, Tesla eller ikke (utenom spesialiserte terrengkjøretøy), blir våte inni når vannet blir høyt nok.

Endret av IceBlitz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men dette har vel også blitt løst så nye biler med nyeste oppdatering skjer ikke dette.

Synd det var for sent for denne personen uansett.

Det er dette som er det mest fantastiske med selvkjørende biler, at man kan raskt lære av feil.

 

Tenk så lang tid det ville tatt å "rulle ut" denne erfaringen til 1 milliard sjåfører, kontra å rulle det ut til en selvkjørede bilpark.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er merkelig, at flybransjen kan fint forsvare at det er ny teknologi - ulykker fører til større sikkerhet for de kommende generasjoner fly, vi lærer som veien går..

 

Men et enkelt dødsfall på assdriving (new word trademarked rosettastoned) i en bil, nei da er det f... meg nok.

 

Samme med romfartsindustrien f.eks., nei vi kan ikke godta dødsfall i rommet - det er uetisk..

Eller medisin?

 

Vi er alle forsøkskaniner på en eller annen ny teknologi hele tiden, denne teknologien vil om noen år totalt eliminere dødsfall p.g.a. ruskjøring, sove bak rattet o.l.

Noen vil nok dø av at assdrivingsystemet eller full autopilot tar feil, men det vil bli mye, mye sikrere enn å la mesteparten av oss som er totalt idioter ta styringen selv.

 

Dette er en sak som er katastrofal for føreren og hans familie, uavhengig av om det var hans feil eller ikke - men vi har lært av det og fører til en sikrere hverdag for alle sammen i etterkant. Samme som i flyindustri, romfart, medisin osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=Gyk0qq4lReY

 

En annen ting som er idotisk er vann f.eks oversvømmelse, lurer på mye en tesla bil tåler av vann før bilen drukner eller blir våt på innsiden.

For man bør vel ikke ha mere vann en opp til bilhjulene hvis det går over vinduene er vel det ikke særlig bra.

 

Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem for elektronikk å være under vann ei stund - så lenge det blir tørt igjen. Antar de har isolert det som trengs. Det er ikke sånn at det er noe eksosanlegg på Tesla.

Lenke til kommentar

Hva pokker er "dyplæringsoperasjoner" ?

Datamaskinene "lærer selv" ved å observere menneskelig atferd og gjøre egne optimaliseringer. Kompleksiteten bak de avgjørelsene maskinen til slutt tar blir fort så stor at det er tilnærmet umulig å eksakt gjengi hvorfor maskinen tok den avgjørelsen den gjorde, selv med ekspertise-innsikt i koden. Problemet med å redusere "deep learning AI" til tangible algoritmer av menneske-vennlig struktur er en av de største og viktigste utfordringene for IT-fremtiden. Utvikling på området er veldig viktig i all form for AI, både den vi nå ser i bilene våre, de vi vil ha i bankene og "hollywood-AI".

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Finnes jo biler som er vanntette: Amfibiebilen WaterCar Panther

Så var det dette med å tenke først da... "Alle biler, Tesla eller ikke (utenom spesialiserte terrengkjøretøy), blir våte inni når vannet blir høyt nok." Et amfibiekjøretøy kommer definitivt innunder kategorien "spesialiserte terrengkjøretøy".

 

Om du må gjennom ekstra djupt vatn med ein Tesla, kan du berre halde inne T-en på toppen av skjermen ei stund, og taste inn 007 når du vert spurd om ein kode. Då får du opp denne:tesla-007-easter-egg.jpg

:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Føreren satt sannsynligvis hastigheten 14 miles/h over tillatt hastighet, ikke 14 km/h som det står i artikkelen. Fartsgrensen i USA er stort sett 60 m/h.

 

Trodde jeg også, men den gang ei. Florida har også 65Mph og dette skjedde i en slik så det er snakk om 14km/h. Eller 14,48 for å være mer nøyaktig.

Lenke til kommentar

Kan jo være greit å lese rapportene som er lenket opp i artikkelen før man kommer med rare påstander. Selv om Tesla arbeider mot at bilen skal på sikt bli selvkjørende så hadde denne bilen kun autopilot. Det er en selvfølge at man holder øye med trafikken. På sjøen og i lufta brukes også autopilot. Der må også fører følge med. I følge rapporten så har ikke fører reagert frem til bilen traff semi'en. Ingen rattutslag eller bruk av brems. Hver gang du setter på autopilot i en Tesla dukker følgende tekst opp" Always pay attention to the road, Be ready to take over at any time".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Cars that possess anything more than advanced cruise control make up 0% of global sales.

http://nordic.businessinsider.com/tesla-autopilot-not-as-important-as-model-3-launch-2017-6/

 

 

 

Tesla's tech is based on cameras and sensors, while the more advanced efforts from Google and Uber use lidar, a far more expensive option that senses its surroundings with lasers.

 

Ingenting tilsier at Teslas forsøk er det beste på markedet, det er beta testing i høyeste grad. 

Å kalle det autopilot er en sterk overdrivelse, når det i grunn bare er TACC og lane keep assist.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ingenting tilsier at Teslas forsøk er det beste på markedet, det er beta testing i høyeste grad. 

Å kalle det autopilot er en sterk overdrivelse, når det i grunn bare er TACC og lane keep assist.

 

 

Flere tester viser til at Tesla sitt forsøk er det beste på det kommersielle markedet. Om det er nok for nivå 5 er nok tvilsomt, og det lover de heller ikke med HW2. Beta testing er det ikke, det gjør de som alle andre med beta biler. De har lidar på flere av disse. 

 

Hvorfor er det en overdrivelse? Autopilot i båt/fly holder retning, høyde og fart. Tesla sin autopilot holder retning og fart, høyde er urelevant, men den gjør det forsåvidt ved å slakke ned for bakketopper osv slik at en ikke "flyr" over. Så nei, det er ikke noen overdrivelse og det er ett passende navn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

In essence, Tesla has been selling customers a feature set that does not exist. The company has missed several self-imposed deadlines for product delivery and last check does not even have an ETA for the feature set.

https://seekingalpha.com/article/4063886-investors-underestimate-downside-latest-tesla-autopilot-lawsuit

 

Musk lover mye mer enn han kan holde, sånn er det alltid.

Som TSLA bull og selverklært fanboy er det kanskje vanskelig å se realiteten i dette. AP2 nærmer seg ett år og fortsatt har det ikke engang funksjonaliteten til AP1. Hvor er fremskrittet? Hvorfor pushet de gjennom HW2 lenge lenge før de fikk noen nytte av det?

Nvidia folkene satt kaffen i halsen når Musk på scenen sa at Drive PX2 vil være i stand til å utføre level 5 autonomy.

https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/tesla-motors-self-driving/

Lenke til kommentar

 

 

https://seekingalpha.com/article/4063886-investors-underestimate-downside-latest-tesla-autopilot-lawsuit

 

Musk lover mye mer enn han kan holde, sånn er det alltid.

Som TSLA bull og selverklært fanboy er det kanskje vanskelig å se realiteten i dette. AP2 nærmer seg ett år og fortsatt har det ikke engang funksjonaliteten til AP1. Hvor er fremskrittet? Hvorfor pushet de gjennom HW2 lenge lenge før de fikk noen nytte av det?

Nvidia folkene satt kaffen i halsen når Musk på scenen sa at Drive PX2 vil være i stand til å utføre level 5 autonomy.

https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/tesla-motors-self-driving/

 

 

Nå hoppet du godt synes jeg, plutselig er det deadlines som er problemet? Men om han lover mye ja, det er vell ikke nytt. Men han kommer som regel i mål også. Det er tilnærmet like funksjonelt som AP1 nå jo, mangler noen småting som god nok filskifte(ikke alltid en kan ta dette, bilen oppfatter ikke veien som to felt) og skille mellom moped/bil/lastebil er ikke på plass. Ellers er det mer eller mindre like bra, det rulles også ut ny oppdatering i disse dager som visstnok gjør den bedre ift stabilitet, ikke fått og testet enda. 

 

Fremskritt? De har tatt igjen mobileye på ett år, vill si det er ganske bra fremskritt. De er avhengig av å pushe det lenge før en får nytte av det for å få inn data, samme var det med AP1. 

 

Musk har aldri sagt noe om nivå 5. De snakker om nivå 4, det er vanskelig å skille for de fleste forstår jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...