Gå til innhold

Tesla-sjåføren som omkom kjørte i seks minutter uten hendene på rattet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Uvettig kjøring på ny måte altså. Det er en prestasjon å bli til en fare for andre selv med alle disse hjelpemidlene tilgjengelig i kjøretøyet. En burde ikke la folk som tydeligvis er både blinde og døve få lov å kjøre bil.

 

kan utføre 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet

Hva pokker er "dyplæringsoperasjoner" ?

Lenke til kommentar

Ingen tvil om dette er bilføreren sin feil, bilene er ikke helt selvkjørende ennå.

 

Men dette har vel også blitt løst så nye biler med nyeste oppdatering skjer ikke dette.

Synd det var for sent for denne personen uansett.

 

 

Drive PX 2 har to Tegra-prosessorer med til sammen 12 prosessorkjerner, og to Pascal-GPU-er, som kan utføre 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet. Produsenten betegner maskinen som «på størrelse med en matboks med regnekraft tilsvarende 150 Macbook Pro».

Hva med lagringsplass?

Er cpuen raskere en i9-7900X?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ingen tvil om dette er bilføreren sin feil, bilene er ikke helt selvkjørende ennå.

 

Men dette har vel også blitt løst så nye biler med nyeste oppdatering skjer ikke dette.

Synd det var for sent for denne personen uansett.

 

Det er ikke "løst", bilene er langt i fra selvkjørende enda og en må alltid passe på. De har dog gjort forbedringer som skal forhindre at stillestående objekter blir filtrert ut slik som i dette tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det liste over hva man bør være ops på tesla?

For mener jeg så på youtube når man setter på autopilot på motorveien og bruker forbikjøring så er problemet da den ikke ser bilene på siden eller ved en fil som går fra 2 til et felt vei. Det er vel en ting man bør være klar over.

 

Men informer tesla om slike mangler på autopilot?

For det er vel viktig sjåførene er klar over mangel på autopilot under kjørlingen.

Riktignok skal sjåføren følge med men er man ikke klar over manglene kan det oppstå ulykker.

Lenke til kommentar

Finnes det liste over hva man bør være ops på tesla?

For mener jeg så på youtube når man setter på autopilot på motorveien og bruker forbikjøring så er problemet da den ikke ser bilene på siden eller ved en fil som går fra 2 til et felt vei. Det er vel en ting man bør være klar over.

 

Men informer tesla om slike mangler på autopilot?

For det er vel viktig sjåførene er klar over mangel på autopilot under kjørlingen.

Riktignok skal sjåføren følge med men er man ikke klar over manglene kan det oppstå ulykker.

 

Man leser manualen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

kan utføre 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet

Hva pokker er "dyplæringsoperasjoner" ?

«dyplæringsoperasjoner» er vel en oversettelse av «deep learning operations». Et begrep som brukes innen AI og maskinlæring.

 

Og TU har oversatt spesifikasjonen ganske riktig, vil jeg påstå. Sakset fra NVidia:

«The scalable architecture is available in a variety of configurations. These range from one passively cooled mobile processor operating at 10 watts, to a multi-chip configuration with two mobile processors and two discrete GPUs delivering 24 trillion deep learning operations per second. Multiple DRIVE PX 2 platforms can be used in parallel to enable fully autonomous driving.»

Lenke til kommentar

 

En annen ting som er idotisk er vann f.eks oversvømmelse, lurer på mye en tesla bil tåler av vann før bilen drukner eller blir våt på innsiden.

For man bør vel ikke ha mere vann en opp til bilhjulene hvis det går over vinduene er vel det ikke særlig bra.

Lenke til kommentar

Brøt autopiloten fartsgrensa?

Hvorfor kjørte den videre i høy fart, på tross av dårlig sikt?

 

Det står at den gav føreren mange advarsler som han ignorerte. Hvorfor hørte den ikke på egne advarsler, og senket farten automatisk?

 

den har ikke "dårlig sikt", den filtrerer ut stillestående objekter. Dette er nødvendig for overhengende skilt, sideskilt osv. Etter hva jeg har forstått ble lastebilen registrert som overhengende skilting. 

 

Den vill evt stoppe opp etter X antall advarsler, iallefall i dag. Hvordan den var på den tiden husker jeg ikke, men en kunne iallefall kjøre lengre uten å gi input. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En annen ting som er idotisk er vann f.eks oversvømmelse, lurer på mye en tesla bil tåler av vann før bilen drukner eller blir våt på innsiden.

For man bør vel ikke ha mere vann en opp til bilhjulene hvis det går over vinduene er vel det ikke særlig bra.

 

Jeg forstår ikke poenget ditt? Vanlige biler tåler ikke store vannmengder godt nei, og?

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Drive PX 2 har to Tegra-prosessorer med til sammen 12 prosessorkjerner, og to Pascal-GPU-er, som kan utføre 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet. Produsenten betegner maskinen som «på størrelse med en matboks med regnekraft tilsvarende 150 Macbook Pro».

Er cpuen raskere en i9-7900X?

Hvis du sammenligner hele oppsettet med 2 stk 6-kjerners prosessorer og 2 stk GPU-prosessorer med en enkelt i9-7900X vil vel sistnevnte komme veeeldig til kort. Sammenligner du en Tegra med en i9 blir nok bildet et annet, men da er det også veldig uinteressant siden GPU'ene står for mesteparten av beregningene som brukes til selve maskinlæringen.
Lenke til kommentar

Brøt autopiloten fartsgrensa?

 

Nei, sjåføren gjorde det. Det er ikke en autopilot, men en kjøreassistent med navnet «Autopilot»

Hvorfor kjørte den videre i høy fart, på tross av dårlig sikt? 

 

Fordi sjåføren ignorerte de faktiske forhold og ba den om det.

Det står at den gav føreren mange advarsler som han ignorerte. Hvorfor hørte den ikke på egne advarsler, og senket farten automatisk?

 

Fordi den er en kjøreassisten, ikke en autopilot, og Tesla (Sammen med alle andre produsenter) antok at tydelig varsling var tilstrekkelig. De lærte på den harde måten at noen sjåfører er så tjukke i huet at tydelige advarsler ikke er nok, de må tydeligvis beskyttes fysisk mot seg selv, så det ble implementert slik automatikk i senere oppdateringer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

«dyplæringsoperasjoner» er vel en oversettelse av «deep learning operations». Et begrep som brukes innen AI og maskinlæring.

 

Og TU har oversatt spesifikasjonen ganske riktig, vil jeg påstå.

"Deep Learing" er for det meste flyttalls beregninger på matrisedata. Så jeg tror nVidia's "deep learning operations" egentlig bare ender opp med å bli flyttallsberegninger.

Markedsavdelingen synes vel begrepet FLOPS hørtes gammelt og utdatert ut (FLOPS = Flyttallsberegninger i sekundet).

 

Same shit, new wrapping.

Lenke til kommentar

Hvorfor rettes det ikke mer fokus på design av vei? Her har vi et plankryss midt på en motorvei. Uten lysregulering. Lastebilen måtte krysse mange felter for å komme seg inn på veien!

 

Krysset burde vært planfritt! Og om det er for dyrt; sett opp noen lys om ikke annet. Kommer man durende i 60 mph (tilsvarer 100 km/t), og ser det er rødt lys 500 meter fremme, bremser man (forhåpentligvis) ned.

 

I Norge tillater vi heldigvis ikke slike kryss i en 100-sone. Kun planfrie løsninger. Et bedre designet kryss, hadde reddet mannens liv.

 

Street view fra aktuelt kryss: http://imgur.com/a/lFRgf (sett fra lastebilens retning, som svingte av til venstre mot bensinstasjonen, slik jeg forstod det)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I Norge tillater vi heldigvis ikke slike kryss i en 100-sone.

...men det er en million av dem i 80 soner. 2 tonn i 80 kmt er mer enn nok til å kutte hodet av det meste.
Lenke til kommentar

Markedsavdelingen synes vel begrepet FLOPS hørtes gammelt og utdatert ut (FLOPS = Flyttallsberegninger i sekundet).

 

Same shit, new wrapping.

 

Markedsføringsavdelinger som skal selge GPUer og CPUer framstår som og har alltid framstått som livredde for at objektive mål på prosessorkraft skal bli en utbredt måte å sammenligne produkter på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...