Gå til innhold

Åtte bilbranner i Oslo i natt: Går det mot svenske tilstander?

38 stemmer

1. 1. Går det mot svenske tilstander i Norge?

• Ja
      22
    • Nei
      16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så en norsk statsborger setter fyr på en bil, og det er innvandring som har skylden?  Jeg spør igjen: Hvor er propagandatoget mot innvandrere?

Utdyp gjerne hvorfor dette ikke er et resultat av innvandring, da jeg vil anta at det er et relativt paradoks å ha utenlandsk opprinnelse uten at han eller sine foreldre har innvandret. Om han har fått innvilget norsk statsborgerskap er vel totalt urelevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et resultat av innvandring kanskje? Men når slutter man å være en innvandrer? At han er (trolig) født med norsk statsborgerskap er høyst relevant, fordi det betyr at personen er et produkt av vårt samfunn.

Ja karen under er også født i Norge. Også et fantastisk produkt av vårt samfunns verdier... eller var det islamske verdier? Eller er islamske verdier nå blitt norske verdier - gi med at han var født her?

2303674.jpg

Endret av MrL
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Et resultat av innvandring kanskje? Men når slutter man å være en innvandrer? At han er (trolig) født med norsk statsborgerskap er høyst relevant, fordi det betyr at personen er et produkt av vårt samfunn.

Det er interessant å se begge sider av dette argumentet. Noen vil hevde at det finnes et sett med verdier, et slags vindu om du vil, som er "norsk". Dette er verdier som grader av tillit, empati, individualisme osv. Når vi lærer barna våre dette verdisettet kaller vi det "vår kultur" (kall det gjerne nasjonalisme)

Den andre siden (som noen kaller kulturmarxisme, postmodernisme eller dekonstruksjon) sier at det finnes ikke et definerbart verdisett som har skapt vårt samfunn, men at alle verdier innen et geografisk område er "norske" verdier, og at det derfor ikke finnes et verdisett eller en kultur vi kan kalle norsk, bare et område.

Tror ikke man kan enes før man deler en av disse definisjonene, men jeg tviler ikke på at om noen generasjoner vil disse negative verdiene som skaper bilbrannene og "svenske tilstander" også ses på som norske.

Lenke til kommentar

Ja karen under er også født i Norge. Også et fantastisk produkt av vårt samfunns verdier... eller var det islamske verdier? Eller er islamske verdier nå blitt norske verdier - gi med at han var født her?

Nettopp. Hva om jeg hadde klistret opp et bilde av Breivik? Er ikke han også et mislykket resultat av "vårt sammfunns verdier".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg mener at Ubaydullah er det samme, og at det norske samfunn har sviktet begge på to forskjellige måter.

Edit: I disse to tilfellene så er det mer aktuelt å snakke om ren ondskap, og da kan man i hvert fall spørre hvor mye opphavsland eller verdier har å si. Om man er født ond, eller har en skjebne til å være ond er ukjent farvann både innenfor filosofi og psykologi.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nettopp. Hva om jeg hadde klistret opp et bilde av Breivik? Er ikke han også et mislykket resultat av "vårt sammfunns verdier".

Og jeg mener at Ubaydullah er det samme, og at det norske samfunn har sviktet begge på to forskjellige måter.

Edit: I disse to tilfellene så er det mer aktuelt å snakke om ren ondskap, og da kan man i hvert fall spørre hvor mye opphavsland eller verdier har å si.

Her har du svaret på hvor mye verdier og opphavsland har og si:

Brevik er et enkelt tilfelle, mens vi har fått en etnisk norsk terrorist har det på samme tid blitt 150 uetnisk norske som har dratt til Syria og blitt terrorister. Ikke tatt med i betrakning Ubaydullah og andre som også er dømt for terrorisme. 

Dette basert 100% på ikke norske verdier. 

Nordmenn utgjør et vesentlig flertall i Norge, så den andelsfordelingen er "sinnsyk". 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det anser jeg som et problem, men igjen så er disse folkene fortsatt et produkt av det norske samfunnet.

Nei, dette er et produkt av det islamske samfunnet - som eksisterer i Norge på bakgrunn av innvandring. At du legger skyld på det norske samfunnet for dette gjør meg faktisk kvalm. 

Om det er noen vi skal skylde på isåfall, er det sosialister som tillater innvandring. "Vi anser at dette er et problem, men forslår allikevel å ta inn flere". Idioti på høyeste nivå.

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er folk som har vokst opp i Norge, så Norge har ansvaret for hvilke mennesker de blir, ikke landet familien kom fra. Jeg sier ikke at det mangler en kobling mellom demmes moral i hjemmet og at de blir krigere i andre land. Det jeg sier er at vi må slutte å bruke opphavsland som syndebukk når det er den norske stat som har sviktet, på lik linje med at den norske stat sviktet Breivik og andre ekstremister og kriminelle.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Dette er folk som har vokst opp i Norge, så Norge har ansvaret for hvilke mennesker de blir, ikke landet de kom fra. Jeg sier ikke at det mangler en kobling mellom demmes moral i hjemmet og at de blir krigere i andre land. Det jeg sier er at vi må slutte å bruke opphavsland som syndebukk når de er den norske stat som har sviktet, på lik linje med at den norske stat sviktet Breivik og andre ekstremister og kriminelle.

Poenget her er vel at uten innføringen av islam til Norge via innvandring, ville man ikke hatt disse problemene. 

Lenke til kommentar

Og det er et poeng som står godt for seg selv, men ikke som en forklaring på hvorfor en ungdom født og oppvokst i Norge blir "en innvandrer" når han blir kriminell. Her er det mer korrelasjonen mellom innvandrerfamilier og fattigdom som spiller inn, ikke om hvorvidt han tror på Allah eller en annen fantasifigur.

Lenke til kommentar

Og det er et poeng som står godt for seg selv, men ikke som en forklaring på hvorfor en ungdom født og oppvokst i Norge blir "en innvandrer" når han blir kriminell. Her er det mer korrelasjonen mellom innvandrerfamilier og fattigdom som spiller inn, ikke om hvorvidt han tror på Allah eller en annen fantasifigur.

Ja, innvandring fra Afrika og Asia fører til fattigdom, isolasjon, ghettofisering og kriminalitet.

Norge har ansvaret i den måten at Norge, som veldig mange vestlige land, ikke har forstått at slike problemer ville oppstå og dermed ikke har vært så forberedt som landet kunne. 

Lenke til kommentar

Men når slutter man å være en innvandrer? At han er (trolig) født med norsk statsborgerskap er høyst relevant, fordi det betyr at personen er et produkt av vårt samfunn.

Sorry, men det er ikke typisk norsk å lage bilbranner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...