blablae Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Heisann . Jeg har hatt en pc nå i 8 år og nå virker det som harddisken begynner å gå i stykker siden jeg får en del bluescreens. I tillegg går det vel ganske treigt og tar litt lang tid å starte opp Windows. Jeg tenkte å skifte den gamle hardisken ut med en SSD. Jeg så på netonnet SSD fra Samsung og fra Crucial til cirka 1500kr 500gb some har fått gode anmeldelser. Stort sett bruker jeg PCen for Dota2, Counter strike 1.6, surfe og høre på musikk. Har dota 2 på middels-middels lav settings men det lagger og spiker en del av og til. Jeg trenger lite diskplass og har nå i 8 år ikke brukt mer enn 400gb. Har P5Q Deluxe ASUS motherboard.Intel® Core2 Quad CPU Q8300 2.5GHzATI Radeon HD 48004GB RAMWindows 7 Så med tanke på at jeg stort sett bruker for spill er det vel smart å kjøpe en SSD? Er det noen av SSD hardiskene som passer bedre med den hardwaren jeg har på pcen? I tillegg vet jeg ikke hvor jeg har windows 7 cd og nøkkel. Noen som vet hvis jeg kloner disken om jeg blir spurt om windows nøkkel . Lurer på om også denne diskkloningen er så lur? Siden jeg har hatt den i 8 år nå og da er det sikkert kanskje noe korrupte filer, virus, spyware osv. Endret 21. juni 2017 av blablae Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Svar på litt av det du lurer på: Windows 7 nøkkel/aktivering: ABR kan ta en backup av nåværende nøkkel og aktivering som etter en "Fresh install" av samme Win7 versjon (Home/Pro/etc.) på den nye disken kan reaktiveres. Dersom du ikke finner ditt eget installasjonsmedie, kan du hente fra Microsoft ved hjelp av nøkkelen ABR hentet ut fra nåværende installasjon. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Nå er det lurt å ha forrige harddisk som backup i tilfelle kloningen går dårlig og du har testet de fleste programmer. Ellers bør windows aktiveringen følge med hardddisken i eldre versjoner i windows kan du måtte aktivere på nytt i verstefall men koden skal følge med. Virus\spyware bør du sjekke først. Korrupte filer er ofte dårlig kloneprogram du bruker da eller du avbryter prosessen. Du bør ungå å bruke andre programmer i bakgrunnen for sikkerhetskyld men cloning kopier filer bortsett fra midligtid filer. Men helst burde du klone harddisken før du får bluescren eller feil. I verstefall må du reinstallere hvis harddisken ryker under klonings prosessen. Endret 21. juni 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå