bojangles Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Har jo helt glemt å sjekke forskjellige Buell. Kjenner ikke veldig mye til de, bortsett fra at jeg vet at Mr Buell var akriv racer og det var slik han startet med å bygge Buell. Etter et tiår så ble HD med på laget og var med til slutten i 2010(?). Mr Buell gjorde noen morsomme greier, der tanken ikke var tank men luft filter og bensin ble fylt i ramma og olje i sving arm. Morsom løsning på bremseskiva foran. Helt hva som skiller de forskjellige modellene har jeg ikke full oversikt over ennå, men av de jeg har sett og hørt! så er det vel xb12 (xx) Lightning som er kulest utseendemessig. Det er en streetfighter look på den. Er vel litt som en ordinær HD motor selv om Buell har tunet dem, at det er masse krefter på lavt turtall også slutter moroa relativt tidlig, under 8000 RPM der supersport først livner skikkelig til. Dog er vel 1125 cr den mer avanserte med veskekjølt tvin fra Rotax og har et langt bredere register, mer effekt og innsprøytning. Liker ikke helt at radiatorene er plassert på sidene sammen med luftinntaket, de sidescoopene blir litt voldsomme. Tenker Buell kanskje hadde vært en ok kandidat utifra at jeg liker motorer med bunndrag, og her bør vel Buell være konge? Noen som har kjørt Buell og kan si noe om hvordan de er på svingete norske landeveier? Endret 7. juli 2017 av bojangles Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Buell er rått, men jeg mener bestemt at de koster for mye i forhold til alder og kvalitet. Men gromme sykler, jeg ville ha XB12S en gang jeg også, det er rimelig porno det der spør du meg. Se om du får prøvekjørt en, så ser du om det er noe for deg, disse er veldig små sykler - men da også sikkert kjempe morsomme å kjøre Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2017 Da har jeg fått testet Honda CB1000r. For en fantastisk morsom sykkel. Og veldig bra bunndrag. Tror nesten den drar bedre fra 2000 RPM enn speed triple. Og fra 5-6K og opp til 10K så er det sykt bra skyv. Morsomste var dog hvor lettkjørt den var på svingete veier. Gått langt men full service historikk. Nylig tatt 50K service, samt service på bremser og dempere. Nye dekk f/b på slutten av sesong i fjor. Knapt kjørt denne sommeren. Var gjort litt ekstra typ hendler, blinkers, eksos og bagger. Pga km stand så bød jeg betydelig lavere enn det selger ønsket, får jeg tilslag så blir det Honda. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Hvordan passet det med budsjettet? Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 nei den passet jo ikke inn i budsjettet men jeg forsøkte å tilby så lav pris for den at jeg skulle klare kjøpet uten lånte penger dog over budsjett. Ble ingen handel, selger godtok ikke prisen til bød ham. Jaja. Får vente en uke eller to og forsøke igjen. CB1000R var ikke favoritt i det hele tatt før jeg prøvde sykkelen. Trodde motoren var som i fireblade med rødstreken langt over 10.000 RPM. Men nei, Honda har nok sikkert gjort noe med kammen eller slaglengde før de stappet fireblade motoren i CB1000R. For den motoren hadde punch på lavt turtall og maxa up på 10000 RPM. Perfekt for mitt bruk. Så får det heller være at looken på den er litt plain og at tanken er latterlig liten. Er veldig i tvil på hva jeg gjør nå. Halve sommeren er gått alt og jeg står uten sykkel. Mulig jeg dropper sykkelkjøp nå og heller sparer penger i høst og vinter slik at jeg kan kjøpe en sykkel jeg ønsker og som er godt vedlikeholdt. Kanskje om jeg har nok cash før jul at jeg er heldig å finner en bra sykkel som går på "vintersalg"? Får tenkte noen dager mens jeg titter på hva som er til salgs i min prisklasse evt. noe over. Uansett så har både tråden her, gode svar og mye prøvekjøring vært lærerikt. Nå har jeg en litt bedre ide om hva slags sykkel jeg ønsker, hvilken motorkarakteristikk jeg foretrekker og hva som for meg er gøy. Nei nå er det natt gitt, tankene får modne noen dager mens jeg fortsetter å lete. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Hei, jeg kjører i dag en YZF600R. Sportstourer etter dagens standard, men en rendyrket sportsykkel i 1996. 4 sylindret, clip-ons og 100 hk. Den har kraft i massevis. Etter 7000. Dødslei av clip ons og fremoverlent sittestilling. Jakter på ny sykkel. Har egentlig ikke et budsjett, heller en plan om å kjøpe det jeg synes gir meg mest for pengene. Jeg begynte med å sette en liste med krav. Du bør prøve å gjøre det samme. Min liste ble noe sånn: -Oppreist sittestilling - Godt bunn og mellomdrag - Grei nok å kjøre to på. Utsikt og opplevd trygghet foran komfort - Moro på korte turer, trenger ikke være langturmaskin -Lav vekt Så begynte jeg å tråle finn og nettet generelt. Listen så noe sånn ut. MT07, MT09, MT10 Ducati Hypermotard Aprilia Dorsoduro KTM 2-sylindret(990, 1290) Z750, Z1000 GSXS 750 Speed/Street Triple MT10 ble for dyr, 2017 MT09 ble favoritten, MT07 synes jeg ikke var så tøff. Hypermotard er dødskul, og fortsatt aktuell, men skeptisk til Ducati. Dorsoduro er ikke til salgs i norge, og taper mot MT09 uansett. KTM ble for gammelt eller for dyrt, Kawasaki ble aldri helt det store på grunn av motoren. GSXS var ikke helt meg. Triumph ble dyr, og tapte mot Hypermotard og MT09 Så da stod det mellom MT09, og Hypermotard. MT07 har kommet igjen litt, men jeg vil ikke velge den uten å kunne gjøre noe med den frontlykta og skjermen. 09 og Hypermotard er begge spreke nok, men Hypermotarden er bare sprek etter 6000, som var litt skuffende, og var rett og slett ujevn under 4000 omdreininger. Når en i tillegg hører litt diverse om kvaliteten, er det vanskelig å la den være favoritten, og hadde det ikke vært for en fantastisk forhandler hos Ducati, og en bedriten Yamahaforhandler, hadde det aldri vært et tema en gang. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 MT09 tror jeg automatisk fort blir en favoritt fordi folk flest leser kubikk/motor opp mot pris, for så og kikke på uteseendet før man blir overrasket av prisen og blir solgt. MT09 er en populær sykkel og det jeg skrev over er nok hovedgrunnen, ved siden av at Yamaha er kjent for sin kvalitet. Men MT09 har også sine svakheter. Demperne er ikke veldig bra og etter min standard ganske dårlige (hvis dem ikke har blitt endret drastisk på den siste modellen) Poenget mitt er at man faktisk i de fleste tilfeller får hva man betaler for. Yamahaen kommer nok muligens best ut prismessig (har ikke sjekket det) men den sykkelen som har det du ønsker deg med tanke på motorkarakteristikk bortsett fra MT09'en er Street Triple R. Den nye Street Triple R er bare porno i forhold til MT09'en. Har selv hatt en Street Triple R (den gamle modellen) og den 3-sylindrede motoren i denne er smooth som silke og du vil ikke oppleve slik nøkking som du sa du hadde fra Ducati. KTM 1290 er jo en råtass, men ut fra hva du skriver så liker du ikke ujevn gange på lave turtall og da ville jeg nok valgt en 3-sylindret. En 4-sylindret 600ccm kan du bare glemme. Den har null krefter på lave turtall og under 5.000rpm. er den nærmest død. Den drar rent, men det skjer lite. Dette gjelder vertfall Yamaha R6 og jeg tror de fleste motoren i den kategorien er temmelig like på karakteristikk med bare små forskjeller. Da sitter du i grunn igjen med MT09 og Street Triple R. Sistnevnte har bedre dempere, er litt mer "uvanlig" (du finner den ikke på hvert gatehjørne), den har i mine øyne råere lyd og motoren på de nye modellen er noe større enn den gamle. Har du råd så gå for Street Triple 765 RS. Den slår Yamahaen på det meste. Er det viktig og holde budsjettet, så velger du MT09 du også. Ingen dårlig sykkel det heller. Den er bare litt mer "plain" og den gamle hadde vertfall forferdelig dårlige dempere. Med dårlige så mener jeg veldig myke. Ga liten respons og i svinger så synes jeg den gynget litt for mye til at jeg følte det var trygt. Uansett hva du velger... du vil snart erfare selv svakheter og pluss sider med sykkelen du velger. Etter noen tusen kilometer i salen så vil også du begynne å legge merke til svakhetene. Litt prøvekjøring av andres sykler er jo vanlig og det fraråder jeg deg hvis du har en MT09. Du vil fort finne ut at de pengene du sparte godt kunne blitt brukt på noe annet. Eller kanskje ikke... Jeg prlvekjørte en MT09 rett etter jeg hadde kjøpt Street Triple R (den gamle versjonen). Jeg synes opplevelsen var bånn i bøtta i forhold. Bortsett fra motoren. Motoren er bra. Var ute på tur i går og jeg synes det er litt trist og se en MT09 (eller MT07) på hvert eneste gatehjørne. Men i forhold til pris, så er dme gode ja, hvis du driter i dempere og kanskje bremser. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Hva har egentlig budsjettet økt til nå? For jeg har lyst til å slenge inn Ducati Hypermotard inn i miksen her også 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 Kan strekke meg opp mot 75-80.000. Ikke funnet noe jeg virkelig får tenning på så søket fortsetter. Om jeg blåser i ferie og heller jobber så kommer jeg greit over 100.000. Men så blir spørsmålet om det er rett å kjøpe sykkel feks i midten av august el. noe senere? Vinteren vil da nærme seg, og jeg har en liten tanke om at det kanskje blir endel sykler som går ned i pris utover høsten eller vinteren. Er jo heller ikke helt optimalt å kun få kjørt en måneds tid før sesongen er over når en kanskje kan gjøre bedre kjøp senere på året. Noen som har erfaring i å handle sykkel på senhøsten eller vinteren mtp pris og også hvordan tilgjengeligheten er? Noen som kanskje kunnet tenkt seg å selge holder kanskje igjen til våren for å forsøke å unngå "vinterpris"? Lenke til kommentar
Mr.Brown Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) De jeg kjenner med Ducati har hatt problemer alle sammen og det med klin nye sykler. To av dem har fått motorhavari. Så personlig hadde jeg styrt unna. Ja var det jeg fryktet ja angående Ducati. Nuvel. Det er jo mye annet gøy på to hjul så det er helt greit. En fyr sier at han kjenner noen med Ducati som har problemer=alle har problemer med Ducati. Dette er jo ikke helt sannheten er det vel? Jeg har hatt en Ducati 899 Panigale nå siden launch, og den er det ingen problemer med. Er det slik at ingen har problemer med Ducati da? Dette for meg blir som anekdoter å regne. Forøvrig så kjenner jeg en som har en 08 Fireblade som drikker 1 liter med olje per 100km, så jeg tror Honda er dårlige sykler Moralen er (min i allefall): kjøp med hjertet, kjøp den sykkelen du har lyst på. Jeg tror egentlig ikke at det er så mye sykler i dag som bare gir trøbbel, det er mye av god kvalitet der ute Jeg må si meg enig med bshagen. Kommentaren fra Bjerknez er totalt verdiløs. Hver gang noen spør om om kvalitet og holdbarhet på Ducati, kommer det alltid en bruker som aldri har eid Ducati og dømmer merket nord og ned, med eneste argument på at man kjenner noen eller har hørt om noen som hadde problemer med Ducati. Riktignok er Ducati et merke som har vesentlig flere problemer enn de japanske merkene, men de er i godt selskap sammen med BMW, Harley, KTM, og Triumph. I forbrukerrapporter lander disse merkene på 30-40% feilrate, og det varierer litt fra test til test på hvem som kommer øverst og nederst. Noen er bedre enn andre, men jeg ser ingen grunn til å anbefale noen av disse merkene over de andre pga mulige problemer. Ta feks disse tallene: Reliablity by brand Brand Percent failed Yamaha/Star 11% Suzuki 12% Honda 12% Kawasaki 15% Victory 17% Harley-Davidson 26% Triumph 29% Ducati 33% BMW 40% Can-Am 42% https://www.yahoo.com/news/makes-most-reliable-motorcycle-100025261.html Og når man ser på disse tallene så må man også ha i bakhodet at de forskjellige merkene selger veldige ulike typer sykler. En 200 hp superbike vil ha flere feil og gå i stykker oftere, enn en japansk rekkefirer med 70hp. Hvis du for eksempel sammenligner BMW S1000RR, Ducati Panigale 1299 og Yamaha R1 så ligger de nok mye nærmere hverandre enn i tabellen over, men antall solgte R1 er trolig en veldig liten andel av salget til Yamaha til at det får noe utslag. Det tyske motorsykkelbladet Motorrad utfører langtidstester på 50 000km. Om skoletysken ikke er helt på topp, fungerer google translate helt ok. http://www.motorradonline.de/test/dauertest.194.html Nå er det kommet så mange gode tips til motorsykler her, så jeg skal ikke komme med flere. Mitt tips er at du får ut fingeren og faktisk kjøper en sykkel. Det du har lært på kjøreskolen er ferskvare og vil ikke sitte før du har hatt mange nok timer på sykkelen. Ikke vent til høsten eller neste sesong, uansett om du kjøper en sykkel til 20 000kr eller 100 000kr så kommer du til å ha det kjempegøy! Du kan alltids bytte den ut når du får bedre råd. Det er ingen som mener at de har hatt for mange motorsykler (utenom de du ser på luksusfellen da Ha mindre fokus på motorsykkel og mer fokus på å kjøre motorsykkel Endret 19. juli 2017 av Mr.Brown 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Du kan alltids bytte den ut når du får bedre råd. Det er ingen som mener at de har hatt for mange motorsykler (utenom de du ser på luksusfellen da Ha mindre fokus på motorsykkel og mer fokus på å kjøre motorsykkel Kloke ord Mr.B. Har en slags tanke om å finne den perfekte motorsykkel som første sykkel. Har kanskje hengt meg for mye opp i akkurat det. Jeg skal revurdere over helgen når jeg er hjemme igjen. Nå er fokus på sjømat, øl og en liten "nubbe" i den svenske skjærgården. Kalas! Endret 19. juli 2017 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) n = antallet motorsykler du har n + 1 = antallet motorsykler du trenger Endret 19. juli 2017 av Nlklas 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Har du sett på KTM 690modellene? Man får Duke og SMC for <80k Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 4. august 2017 Forfatter Del Skrevet 4. august 2017 Ser ut som det blir Honda Cb1000r likevel. Skambudet ble ikke akseptert men eier vil selge og jeg vil kjøpe. For se om vi blir enige i løpet av helgen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå