Bjerknez Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Å kalle en fZ6 og Kawa ER6 for Touring/adventure sykkel blir vel litt feil? FZ6 og ER6 er i mine øyne sykler i nakensykkel segmentet. Til budsjettet så er nok syklene i denne klassen et godt alternativ. Og som sagt, er man ikke vant til noe annet så vil man stort sett blir fornøyd okke som. Men kjøp med hjertet og ikke fornuften er min mening Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 28. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2017 Det er litt der jeg er også, at sykkel skal være følelser mer enn fornuft. Jo en kan sikkert finne gode touring sykler, men jeg kommer ikke til å dra på langtur, kjøre Europa på kryss og tvers eller farte milevis langs motorvei. Og da trenger jeg ikke hverken kåpe eller vindskjerm. Også ser jo nakensyklene rett sint ut. Og det liker jeg. Bredt styre og oppreist sittestilling gir nesten samme feelingen av kontroll som på en crosser. Det passer meg langt bedre enn fremoverlent gjemt bakom vindskjermen med clip ons som ligger nesten midt nedpå gaffenbena. Mulig jeg dummer meg ut med å utelukke så mange sykler men det er nå engang disse nakensyklene jeg alltid har sett for meg at jeg skal kjøre. Og nå er lappen på plass og bare å finne rett sykkel. Da frister det lite både virago og vfr. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Er det nakensykkel du har lyst på så kjøper du det. Du vil uansett danne deg egne erfaringer på sikt. Men nå er ikke akkurat FZ6 og ER6 kanskje de mest "spennende" nakensyklene der ute. Vertfall ikke i mine øyne. Jeg ville tatt en nærmer titt på en sykkel ala KTM Duke 690. En litt rampete sykkel som befinner seg ett sted midt mellom nakensykkel og motard segmentet. Dette er en endunker (1-sylindret) sak med skikkelig drag fra lavt turtall. En såkalt "wheelie sykkel" Tøff lyd er det i den også. Det er nok en del mer vibrasjoner i en slik enn en liten rekkefirer, men i mine øyne er dette bare "karakter". Jeg kjenner en som har kjørt langt nedover i Europa på en slik, så ikke undervurder langtur egenskapene på en slik. De kjipeste syklene jeg har kjørt og eller vet om er rekkefirere i budsjettklassen. Sykler som Honda CB650F, Yaamaha FZ6 etc. er rimelige triste saket ut fra mitt standpunkt. Det er gøy i starten, men man blir fort lei tror jeg. Motorkarakteristikken er ganske kjedelig og det kreves slitsomt mye turtall før det skjer noe spennende. En sykkel med kreftene lenger ned i registeret vil føles langt morsommere på landeveien. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Agreed, sett mye "altfor fornuftige" alternativer her, jeg mener man heller burde finne en sykkel som er litt mer morsom enn en gammel Honda eller type ER6. Ikke misforstå, utrolig bra sykler, men i mine øyne litt kjedelige og generiske. Duke eller kanskje til og med SMC 690 syns jeg virker spennede, og Street Triple har jo høstet lovord fra alle som er hva gjelder "fun factor". Kan slenge med Ducati Monster også, deilig lyd og pen sykkelLykke til på veien, vi sees sikkert 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Å kalle en fZ6 og Kawa ER6 for Touring/adventure sykkel blir vel litt feil? FZ6 og ER6 er i mine øyne sykler i nakensykkel segmentet. Til budsjettet så er nok syklene i denne klassen et godt alternativ. Og som sagt, er man ikke vant til noe annet så vil man stort sett blir fornøyd okke som. Men kjøp med hjertet og ikke fornuften er min mening FZ6 er i mine øyne helt klart en touringsykkel. Selv kjører jeg F-versjonen av ER6, altså med kåpe, så det blir enda mer feil å kalle den en nakensykkel. Både fra importør og hos forsikringsselskapene faller denne sykkelen i kategori touring. (evt. sportstourer) Er enig i at man skal kjøpe med hjertet, men ser dog at TS har et veldig begrenset budsjett på 50K. Dette setter en del begrensninger, og fornuften får av og til overtaket. Utvalget i dette prissjiktet er ganske begrenset. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Mye moro en kan få for 50k da, egentlig så er det helt ypperlig å være ny mc-fører i dag, det flust av valg. Kanskje nesten litt for mye Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 Ok da har jeg vært å sett på og testet en Triumph Speed Triple. Koster mer enn budsjett men så var det lidderlig gøy maskin å kjøre. Km.stand 38.xxx. Servicebok og alle service tatt hos forhandler. Nye dekk, drev og kjede, klosser og skiver fremme. Dette er virkelig en maskin jeg kan tenke meg. Ser rett frekk ut med single sided svingarm. Lyden var fet m/uorginale slip on. Likte virkelig motoren godt. Virket som det var utømmelig drag i motoren fra bare 2-3000 RPM og til max turtall. Til og med når en lå på høyt gir og ga gass så merket man draget uten å måtte gire ned. Veldig komfortabelt. Noen som har hatt Speed Triple og som kan si noe om kvalitet? Hva med service kostnader og deler? Innledningsvis når jeg startet å se på priser og sykler så var motard det jeg var tent på. Men etter å ha fulgt finn en stund så har jeg sett mye rart spesielt med KTM 690. Det virker som det er kostbare maskiner å eie. Så det blir ikke KTM denne gang. Vil ha en sykkel som jeg stoler på og så vil jeg bare kjøre og kose meg hele sommeren og høsten. Så får jeg ta service og sette sykkelen vekk for vinteren. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 Ducati Monster finnes jo i utall varianter. Åssen er kvaliteten på Ducati? Er det noe i det folk sier at ducati er italiensk på godt og vondt? Altså morsom sykkel som gir et hav av kjøreglede men som kanskje ikke den mest driftsikre og heller ikke billig å ha på service? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 De jeg kjenner med Ducati har hatt problemer alle sammen og det med klin nye sykler. To av dem har fått motorhavari. Så personlig hadde jeg styrt unna. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 (endret) Ja var det jeg fryktet ja angående Ducati. Nuvel. Det er jo mye annet gøy på to hjul så det er helt greit. Skal avgårde å se på flere sykler enten i morgen eller onsdag. Må få testet Kawa z750/1000, og skal se på et par Yamaha Mt 09. Får en langt nyere mt 09 med lavere km stand for de samme pengene som en må ut med for triumph speed triple. Siden Mt 09 også er en rekke treer så er det kanskje litt av det samme bunndraget i dem som i triumph'n? Mt 09 er ikke like frekk utseendemesig som Speed Triple men kanskje et tryggere kjøp? Da mtp japansk kvalitet, nyere årsmodell, lavere km.stand og ABS? Hva tenker dere som har erfaring? Endret 3. juli 2017 av bojangles Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 (endret) En fyr sier at han kjenner noen med Ducati som har problemer=alle har problemer med Ducati. Dette er jo ikke helt sannheten er det vel?Jeg har hatt en Ducati 899 Panigale nå siden launch, og den er det ingen problemer med. Er det slik at ingen har problemer med Ducati da?Dette for meg blir som anekdoter å regne. Forøvrig så kjenner jeg en som har en 08 Fireblade som drikker 1 liter med olje per 100km, så jeg tror Honda er dårlige sykler Moralen er (min i allefall): kjøp med hjertet, kjøp den sykkelen du har lyst på. Jeg tror egentlig ikke at det er så mye sykler i dag som bare gir trøbbel, det er mye av god kvalitet der ute Endret 3. juli 2017 av bshagen 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Travel dag, men har fått testet z750, Mt 09 og Mt 07. Sålangt så må jeg si Triumph Speed Triple har gjort mest inntrykk. Men det er jo ikke noe gærn't med de andre syklene jeg har testet. Mt 09 var kvikk så det holdt for meg, og morsom å kjøre. Merket kanskje at det manglet litt pulver på Mt 07. Men nesten litt vanskelig å skille de to pga kort prøvetur. Z750 var også opptur. Eneste jeg merket var at setet var veldig ukomfortabelt. Det rare er at nå når jeg kjørt og testet flere sykler så er det nesten vanskeligere å ta en avgjørelse. Jeg tror rett og slett jeg mangler erfaringen for skille de fra hverandre. Jeg klarer ikke merke store forskjeller på feks bitt i bremser eller motor, hvor lett de tar svinger etc. Det virker rett og slett som om alle disse er bra sykler. Kanskje er det rett og slett motoren i Speed Triple som gjorde mest inntrykk? Bunndraget liksom. Det var ikke like bra på Mt 09 følte jeg. Bortsett fra akkurat det så vet jeg ikke helt om jeg merket særlig forskjell. Har ikke fått testet Yamaha Fz 8 N ennå. Skal forsøke å få gjort det i morgen. Noen som har tips til en lett forvirret førstegangskjøper? Skal jeg rett og slett la økonomien avgjøre og gå for den som gjør at jeg klarer meg uten finansiering eller skal jeg klemme til å gå for feks Speed Triple eller Mt 09? Endret 5. juli 2017 av bojangles Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Av de tre? Street Triple er klart den sykkelen med mest særpreg og helt klart en mer spennende sykkel imho Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 Blandes det mellom speed og street triple her? MT09 har en morsom og kvikk motor, men der stopper det for min del. Resten av sykkelen er ikke spesielt spennende. Street striple er en i mine øyne en langt mer gjennomført sykkel (R-utgaven) Kawasaki har jeg ikke noe kjenskap til, men karakteristikken til en 3-sylindret hadde nok vert mitt valg i det segmentet. Hvis det var Speed Triple du mente så er jo dette en skikkelig tursykkel. Litt større og den er mer behagelig på langturer. Jeg ville uansett valgt Både Street og Speed Triple forran MT09. Sistnevnte er ingen dårlig sykkel, men alle har jo en slik og jeg synes den er litt kjip, bortsett fra motoren. Men igjen, kun min mening. Kjøp den sykkelen du liker best. Velg med hjertet og ikke fornuften Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2017 Det er Speed Triple (1050ccm) jeg har et crush på. Det var en flott sykkel å kjøre med et fantastisk bunndrag. Har ikke prøvekjørt Street Triple 675 ccm kun sett et par annonser på Finn. Skal avgårde nå for å teste Fz 8N. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 Det er Speed Triple (1050ccm) jeg har et crush på. Det var en flott sykkel å kjøre med et fantastisk bunndrag. Har ikke prøvekjørt Street Triple 675 ccm kun sett et par annonser på Finn. Skal avgårde nå for å teste Fz 8N. Det er faktisk svært liten forskjell på Speed og Street synes jeg med tanke på motor. Nye Street Triple er jo en 765ccm med 125 HK'er og Speeden er en 1050ccm. med rundt 135-140 HK'er. Ikke all verdens forskjell og du sparer noen kroner hvis du foretrekker lillebroren. Lillebroren har også kommet i helt ny oppgradert utgave med helt nytt fargedisplay etc. Speed Triple er i mine øyne en bedre langtursykkel. Litt større og man sitter litt bedre, mens lillebroren er artigere i svinger etc. Med tanke på pris så ta gjerne også en titt på BMW S1000R. Motoren i denne overgår Speed Triple med flere hakk. Men den er litt mer "sportslig" og kjøre. Du vil nok sitte mer behagelig på en Street/Speed Triple Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 Der tror jeg nok 50 000-grensa sprakk litt du Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) Ja det blir nok til at budsjettet ryker ja. Får ta det som en mann, og forsøke å betale raskt ned på lånet. Av de jeg har testet nå så er rangeringen slik: Triumph Speed Triple enormt bunndrag og morsom å kjøre Yamaha MT 09 gøy men litt mindre øs? Kawa zx9r street m/høyt styre helt syk med krefter fra mid-øvre mid til topp. Nesten litt skremmende. Innenfor budsjett 50K. Skal forsøke å få testet en Street Triple enten i morgen eller lørdag. Kanskje verdt å vurdere, spesielt siden det da betyr nyere sykkel med lavere km stand. Ser en finner Street Triple til rundt 90.000 ca 5 år gammel. Legger en på ca 10 000 så får en Street Triple R. Hva skiller Street Triple og Street Triple R? Justerbare dempere og lav potte? Endret 6. juli 2017 av bojangles Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg har kjørt både Speed Triple og MT09 (den gamle MT09 og gamle Speed Triple) og jeg mener faktisk MT09'en er vassere når det kommer til motor og drag enn Speeden. Men det er den eneste fordelen MT09'en har. SPeed Triple er i mine øyne en langt bedre sykkel på alle andre områder. Speed Triple er helt klart mitt valg av disse tre du nevner 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Ja det blir nok til at budsjettet ryker ja. Får ta det som en mann, og forsøke å betale raskt ned på lånet. Av de jeg har testet nå så er rangeringen slik: Triumph Speed Triple enormt bunndrag og morsom å kjøre Yamaha MT 09 gøy men litt mindre øs? Kawa zx9r street m/høyt styre helt syk med krefter fra mid-øvre mid til topp. Nesten litt skremmende. Innenfor budsjett 50K. Skal forsøke å få testet en Street Triple enten i morgen eller lørdag. Kanskje verdt å vurdere, spesielt siden det da betyr nyere sykkel med lavere km stand. Ser en finner Street Triple til rundt 90.000 ca 5 år gammel. Legger en på ca 10 000 så får en Street Triple R. Hva skiller Street Triple og Street Triple R? Justerbare dempere og lav potte? Street Triple R har så vidt jeg husker bedre dempere og bedre bremser. Er vel stort sett det, ved siden av noen fargevalg etc. Jeg ville tatt R'en. Jeg tror også forhandlere i Norge også stort sett kun tar inn R-modellen. De pengene du gir ekstra for R-modellen får du uansett igjen. Jeg har prøvekjørt en del sykler og kan si at dårlige bremser kombinert med svampete dempere er ikke en hyggelig opplevelse. Jeg ville ikke spart inn der hvis jeg var deg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå