Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av første MC kl A på budsjett ca 50K.


Anbefalte innlegg

Har tidligere vært bakhjulsentusiast men da på typ 125 cc eller 250 crossere eller motards. Siden motorene var litt andpustne så måtte jeg lære å klutsje opp får å få lengde. Etter at jeg lærte å klutsje opp så foretrekker jeg det. På 250 cross så er det så mye effekt når en ligger akkurat på rett turtall at an lett spretter opp forhjulet, men samtidig så akser den veldig fort noe som gjør at farten blir veldig høy samt at en kjører ut 2 giret. Da var det enklere å bruke klutsj i 3 gir. Ennå ikke der at jeg får til å gire på bakhjulet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har wr450. De er noe latere enn ktm etc men har mye snillere serviceintervaller! Går mer enn bra nok også!

Med det sagt, ville ikke gått for motard/enduro om du ikke bare skal leke deg. Det er hardt og brutalt på alle måter, og igrunnen ikke egnet for noen form for lange turer...

Lenke til kommentar

Kom over to for meg ukjente sykler idag, men det var så nært stengetid at jeg ikke orket å mase om prøvekjøring. Dette var Yamaha Fz8N og Fz6N. Den Fazer med kåpe ser utrolig kjip og kjedelig ut i mine øyne, var ikke klar over at de også kommer i naken versjon. 

 

Skal stikke innom igjen til uken for å prøvekjøre. Priset noe høyere enn jeg egentlig ønsket men begge disse hadde full servicehistorikk og garanti. Om jeg liker de etter prøvekjøring blir det kanskje en av disse.  

 

Har ikke noen umiddelbare planer om langtur på sykkel. Blir nok mest å leke her lokalt. Kjøre landeveier, cruise litt i byn, etc. Skal sjekke ut wr 450 når jeg er innom Yamaha igjen. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært veldig bekymret for høy km-stand så lenge sykkelen er tatt vare på og fulgt servicer. Det er jo et pluss om det kan dokumenteres i form av kvitteringer på deler ol, eller verkstedregninger, 

 

Selv har jeg kjørt Yamaha FZ6 '05 i 3 år, og er egentlig ganske fornøyd, men ønsker meg mer kubikk. De finnes det mange av i din prisklasse (eksempel), og er gode å kjøre. Jeg har gjort alt enkelt vedlikehold selv, men overlatt dekkskifte, justering av gasspjeld ol. til verksted.

 

Det finnes en del sykler på finn i prisklassen din, i alle slags utforminger og aldre, 

Selv ville jeg kanskje sett etter følgende typer sykler

Honda CBR 900: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97329763

Kawa GPZ1100: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=95626117

Suzuki GSXR750: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=95333841

Yamaha YZF R6: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=93894827

Suzuki TLS1000: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97465219

Yamaha YZF R1: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97260980

 

Ellers hvis du vil ha en litt nyere sykkel er det en del 600cc som ligger oppunder 50.000,- Det er mange Fz6 og Gsx R/F 600/750

Å anbefale en Yamaha R1 til en nyoppkjørt fersking er totalt galskap. Disse syklene er rene drapsmaskiner og krever en rutinert og rolig fører. De fleste av oss vil ikke dø, og da ligger man unna 1000cc R-sykler som første MC.

Lenke til kommentar

Jo det kan sikkert være en grei regel sånn generelt men nå er jeg ikke idiot eller speed monster og kjører for det aller meste veldig pent fordi jeg er avhengig av lappen. Så selv en R1 ville blitt pusekjørt. Ja bortsett fra banekjøring. Tror ikke det blir tid til noe banedager denne sommeren men neste vår skal jeg være med på et par track days tidlig på våren for å friske opp litt og lære mer. Såvidt jeg vet så er det ikke wide open throttle som gjelder på slike banedager. Det er en lede sykkel i fornt og så må man avpasse fart i forhold til leder. Dette er ikke for å sette rundtider eller vise hvem som er sjef. Dette er aktiv læring og terping på teknikk, bremsing, unnamanøver, og svingteknikk. 

 

Om jeg kommer over en R1 med rett historikk og servicebok så er det ikke umulig jeg lander på en slik. Selv om det er første mc. Har kjørt greit mye tohjuling både i skog og på vei så jeg vet av erfaring av jeg kan motstå fristelsen til å gasse vilt. Dessuten om det blir R1 så blir første mod'n å fjerne clip on og få mx styre og risers. Komfortabel cruising i hastigheter lavere enn førerkortbeslag på landveier er mer min greie. 

Lenke til kommentar

Javel? Det ble nevnt tidligere i tråden at 4 sylindrede motorer er det motorene med minst vibrasjoner. Det ser jeg på som et absolutt fortrinn. Har du forsøkt å se i bakspeilet og alt blir bare grøt fordi vibrasjonene fra motoren er så kraftige at speilene rett og slett rister? Nå kan man riktignok løse dette ved å gire opp eller ned slik at man kommer i et turtall der motoren lager mindre vibrasjoner. Men vibrasjoner har ikke noe positivt ved seg slik jeg ser det. 

 

600 Hornet virker litt som en girlie bike? Litt kjedelig å se på. Sykkel skal være følelser og gøy. Ikke kjedelig vel?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Å anbefale en Yamaha R1 til en nyoppkjørt fersking er totalt galskap. Disse syklene er rene drapsmaskiner og krever en rutinert og rolig fører. De fleste av oss vil ikke dø, og da ligger man unna 1000cc R-sykler som første MC.

 

På en måte er jeg enig med deg. På en annen måte totalt uenig:

Den gjennomsnittlige motorsyklisten er ikke et råskinn av en håpløs idiot som vil drepe seg fordi han har en R-sykkel med 1000cc; du dreper deg like lett på 125cc. Ethvert fornuftig menneske med respekt for trafikk og kjøretøy kan helt fint ha en R-sykkel, og det handler mye om hvem du er som person.

 

Du kan fint være en rolig og (relativt) rutinert fersl fører på en R-sykkel, og på en slik sykkel tvinges du til å kjøre presist og til å mestre sykkelen. Læringskurven er nok noe høyere, men det er ikke noe problem å starte på en slik sykkel. De fleste kjøreskolelærene jeg har pratet med, skulle gjerne hatt R-sykler som øvingssykler på skolen, fordi det tvinger deg til å tenke sittestilling og presis kjøring. 

 

Hva er best/værst?

Å lære seg å måtte gi mye gass for å komme seg avgårde på 600cc,

eller å lære å begrense seg, og ha god gasskontroll på 1000cc?

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet hvertfall at i mine tidlige år som bilfører var det helt greit at bilen ikke gikk fortere enn den gjorde. Det går som regel fort nok uansett, og føreren er som oftest det som begrenser det hele. Hadde bilen gått fortere ville jeg turt mye mer og utfordret til stadighet. Som regel vet man hvordan dette går, man blir overmodig og kjører ut. Husk at man har 12 ganger større sjanse for å dø som fører på en tohjuling mot om du er fører på bil. For en fersk MC fører kan man sikkert gange dette med både 2 og 3. Som man ser er risikoen vesentlig, men dette skjønner man på forhånd. Man kan jo ikke bli helt paranoid heller men må bare begynne å kjøre og lære seg sykkelen å kjenne. Å holde tilbake på fart kan dog være veldig vanskelig når man begynner å få taket på det.

Lenke til kommentar

Javel? Det ble nevnt tidligere i tråden at 4 sylindrede motorer er det motorene med minst vibrasjoner. Det ser jeg på som et absolutt fortrinn. Har du forsøkt å se i bakspeilet og alt blir bare grøt fordi vibrasjonene fra motoren er så kraftige at speilene rett og slett rister? Nå kan man riktignok løse dette ved å gire opp eller ned slik at man kommer i et turtall der motoren lager mindre vibrasjoner. Men vibrasjoner har ikke noe positivt ved seg slik jeg ser det. 

 

600 Hornet virker litt som en girlie bike? Litt kjedelig å se på. Sykkel skal være følelser og gøy. Ikke kjedelig vel?

 

Ligg unna Litre-bikes som fersk fører. :)

 

Jeg sa vel ikke noe om vibrasjoner, men ja jeg har erfaring med at man ikke kan se noe i speilene samt uakseptable vibrasjoner i fothvileren

 

Jeg synes ikke 600 Hornet er litt girlie, men liker den godt pga. klassisk rund lykt samt vekt, ytelse og kjøreegenskaper som ingen andre i klassen kan måle seg med.

 

Hornet kommer også i en mer moderne utførelse, men da utenfor ditt budsjett.

 

cb600f-hornet.jpg

 

 

 

Personlig synes jeg den gamle er fin.

 

15e44d068680ddf4c8c2369918fd7593.jpg

 

 

Hvis 600 kubikk firer ikke frister, så bør Triumph Street Triple være tingen. Tresylindret gir mer kraft i bunnen uten vibrasjonsproblemer. Koster noe mer enn du antydet som budsjett.

 

3.jpg

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg vet hvertfall at i mine tidlige år som bilfører var det helt greit at bilen ikke gikk fortere enn den gjorde. Det går som regel fort nok uansett, og føreren er som oftest det som begrenser det hele. Hadde bilen gått fortere ville jeg turt mye mer og utfordret til stadighet. Som regel vet man hvordan dette går, man blir overmodig og kjører ut. Husk at man har 12 ganger større sjanse for å dø som fører på en tohjuling mot om du er fører på bil. For en fersk MC fører kan man sikkert gange dette med både 2 og 3. Som man ser er risikoen vesentlig, men dette skjønner man på forhånd. Man kan jo ikke bli helt paranoid heller men må bare begynne å kjøre og lære seg sykkelen å kjenne. Å holde tilbake på fart kan dog være veldig vanskelig når man begynner å få taket på det.

 

 

Men hvor voksen var du egentlig når du var 18? En modner etterhvert :) 

Om du hadde kjørt opp når du var 27 ville du helt sikkert kjørt annerledes enn du gjorde som fersk sjåfør som 18 åring?

Lenke til kommentar

Triumph triple er fet. Men er veldig usikker på kvaliteten på Triumph. Alt som går på 4 hjul fra UK har jo vært søppel til de evt. ble kjøpt opp. Rover, Land Rover og alle disse forskjellige sportsbilene. Entusiastene skrur langt mer enn de kjører. Og jeg er ikke helt der. Er det noen som har eid Triumph som kan si noe om driftsikkerhet?

 

Du har helt rett den nyere Honda'n så mer mandig ut. Likte godt den single sided sving armen. Stor fare for at budsjettet må utvides :)

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøp av brukt mc hos forhandler...

Det jeg har observert at de kan ofte ta 20.000kr mer enn en brukt, jeg har sett det med noen modeller, Da snakker jeg modeller jeg har sett nedi 22.500kr opp mot 50.000kr  Alt ettersom. Men som du selv sier, de er gjerne endel mer strøkne..

Men kjøper du f.eks noe til 20k som koster 50k en aen plass. Så handler du dekk, kjede og drev, eksos anlegg, filtere, olje,  plugger, klosser, gaffel pakkninger , osv Si du betaler 10kr for alle delene ifra en grei web shop ifra england, dekkene derimot fra tyskland. Betaler 3000-5000kr for arbeidet.   35000kr strøken sykkel... Du tjener 15000kr hvis du finner alt til rett pris... Setter det veldig på spissen. Men er som sagt ikke nødvendig at du trenger alt dette heller.

Det viktigste med kjøp av en brukt sliten mc er å finne om den ikke har noe særlig skader og slitasjer...

Den jeg har nå var tennpluggene gjennomrustest omtrent på da den lå på 40.000km. Slakkt eskos anlegg. Stått mye i ro og fått rustet litt.  Hadde annlegg ifra før og nye plugger så var det litt etter litt etterhvert.. Til slutt så er det ikke så mye å skifte egentlig. Slitedeler er slitedeler.. Man har ting som forgasser rens, ventil justering... Men aldri hatt behov får justering på 110.000km. Sjekket 2 ganger. Men ikke i d siste. Men nå i slutten var det clutch problemer, skiftet  litt fram og tilbake uoriginale lammeler... Gjør aldri igjen. Alt monteres original samlet med originale fjærer... Vært 3 ganger i klutsjen pga dette.

Lenke til kommentar

Er veldig lite praktisk anlagt dessverre, og klarer å kløne til selv de enkleste ting. Men jeg er veldig god på å handle på nett :) Problemet blir vel fort at om en skal ha en jobb gjort hos forhandler så godtar de gjerne ikke at en har med deler selv, da de ønsker fortjeneste på delesalg i tillegg til timeprisen for å skifte delene. Vet ikke om menkonomen og slike uavhengige verksted kjeder tar oppdrag på MC? Om noen har tips om MC verksteder som både kan å skru mc og som godtar at en har med deler så del gjerne. 

 

Får vel bruke litt tid på å lete etter den rette sykkelen. Men så er man jo virkelig sugen på å få kjørt også nå når sola skinner og det er perfekt mc vær. Skal forsøke å ha selvkontroll og ikke bare rushe ut å handle på impuls, brent meg der en gang på bilkjøp. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Noen som har importert sykkel forresten? Fra Tyskland eller kanskje Polen? Kunne jo vært en svært hyggelig liten ferietur også kjørt sykkelen hjem etter handelen. Har ikke sjekket priser på mobile, men det er nå mye å spare på biler så regner med det samme går for sykler. Er det evt. noe spesielt man bør være obs på ved import av sykkel? Om import skulle være aktuelt så må det bli fra et EU land for sammenfallende regler etc og mindre stress med at noe går galt når det skal vises på biltilsynet. 

Lenke til kommentar

Du det har jeg ikke regnet på pga av at jeg startet for lenge siden. Men tenker en rundt 14-18.000. Hadde et par kjøretimer også kun det obligatoriske og bane/sikkerhet/intro. Leie av sykkel til oppkjøring og bane var vel det som kostet mest. 

Lenke til kommentar

Du skriver at du ikke orker custom sykler, touring eller adventure. Da har du dessverre luket bort mye spennende innen budsjettet du beskriver...Du vil nemlig få mye glede av en litt sportslig tourer!

Har selv erfaring med Yamaha FZ6 og Suzuki Bandit. Kjører i dag Kawa ER6 og kan anbefale alle tre syklene. De får du godt innenfor ditt budsjett hvis du ikke skal ha nyeste modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...