bojangles Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Da var lappen på plass. Nå gjelder det å finne sykkel. Hadde egentlig lyst på supermotard. Men etter å ha trålt finn så virker det som om det er mye som er kjørt i filler, brukt opp eller som rett og slett har svært varierende kvalitet. Ser på Husberg, KTM og Husqvarna har mange annonser der motorhavari eller ting som sylinder, veiv eller ventiler/kamaksler er skiftet på egenhånd. Siden budsjettet mitt er begrenset så har jeg funnet ut at jeg trenger mer solid sykkel. Og det blir det vel fort japansk vel? Er det japanske sykler som er regnet som de med størst levetid på motor/gear? Tenker at vinterservice det skal jeg nok fikse, men utover det så er jeg ikke keen på kostbare reparasjoner. Noen som har tips til holdbare sykler som kan være greie å sjekke ut? >500 ccm. <50 000 kr. Orker ikke custom type sykler. Rene touringsykler eller adventure sykler. Bortsett fra disse er jo åpen for det meste. Er det vanlig/mulig å be om tilstandsrapport ved kjøp av MC? Ser nesten alle sier de har har akkurat byttet olje, filter, bremseveske etc. Det er jo ikke lett å vite om de har gjort det eller om de bare sier det. Ser det er endel Gsx®, R1/R6, Zx9® i mitt prisleie. Men da er de typisk kjørt minst 25-40 000 km. Så er det også flust av samme modeller som selges med kilometerstand på det dobbelte uten at de har trengt å bytte motor eller har hatt kostbare reparasjoner. Vil en av de nevnte syklene med km.stand på rundt 40 000 være et godt kjøp? Hva er viktig å sjekke? Og hva koster evt. tilstandsrapport, regner med det vil være meg som kjøper som må betale for tilstandsrapport? Endret 21. juni 2017 av bojangles Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Jeg ville ikke vært veldig bekymret for høy km-stand så lenge sykkelen er tatt vare på og fulgt servicer. Det er jo et pluss om det kan dokumenteres i form av kvitteringer på deler ol, eller verkstedregninger, Selv har jeg kjørt Yamaha FZ6 '05 i 3 år, og er egentlig ganske fornøyd, men ønsker meg mer kubikk. De finnes det mange av i din prisklasse (eksempel), og er gode å kjøre. Jeg har gjort alt enkelt vedlikehold selv, men overlatt dekkskifte, justering av gasspjeld ol. til verksted. Det finnes en del sykler på finn i prisklassen din, i alle slags utforminger og aldre, Selv ville jeg kanskje sett etter følgende typer sykler Honda CBR 900: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97329763 Kawa GPZ1100: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=95626117 Suzuki GSXR750: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=95333841 Yamaha YZF R6: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=93894827 Suzuki TLS1000: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97465219 Yamaha YZF R1: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97260980 Ellers hvis du vil ha en litt nyere sykkel er det en del 600cc som ligger oppunder 50.000,- Det er mange Fz6 og Gsx R/F 600/750 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Hvis du kan strekke budsjettet ditt litt så har du jo denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=98023496 En tosylindret artig sak fra Yamaha. Yamaha ligger også på kvalitetstoppen med tanke på statistikken jeg sist leste og det skal være forholdsvis rimelig å ta service på dem. Her får du en nesten ny sykkel, hvis du strekker budsjettet ditt litt. Legg inn litt pruting så kan det hende du får den til rundt 70-lapper hvis du er heldig. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Tror ikke jeg orker noe lån gitt. Var veldig fin den MT 07'n. Ikke kjørt Mt 07, men har kjørt litt MT125 om det kan gi noen pekepinn på åssen sykkelen er å kjøre. Skjønner jo det er større motor og slikt men jeg husker MT125 var veldig lettkjørt sykkel og hadde en veldig behagelig kjørestilling. Skal forsøke å få dratt å få sett på sykler i helgen, kanskje jeg legger turen innom noen forhandlere og hører hva de tenker rundt valg i min prisklasse. Ønsker å holde meg på max 50 000 slik at jeg ikke trenger lån. Glemte å nevne det innledningsvis, men jeg foretrekker sykler med oppreist kjørestilling. Blir litt sliten i nakke og skuldre av å kjøre typiske R sykler. Så naked sykler eller kanskje også fighter kan være noe som blir bra. Er det noen som har erfaring med supermotard fra Yamaha, er vel WR 450 modellen heter. Blir motoren for knuslete i forhold til feks KTM 690 eller Husqvarna 700? Endret 21. juni 2017 av bojangles Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Tror ikke jeg orker noe lån gitt. Var veldig fin den MT 07'n. Ikke kjørt Mt 07, men har kjørt litt MT125 om det kan gi noen pekepinn på åssen sykkelen er å kjøre. Skjønner jo det er større motor og slikt men jeg husker MT125 var veldig lettkjørt sykkel og hadde en veldig behagelig kjørestilling. Skal forsøke å få dratt å få sett på sykler i helgen, kanskje jeg legger turen innom noen forhandlere og hører hva de tenker rundt valg i min prisklasse. Ønsker å holde meg på max 50 000 slik at jeg ikke trenger lån. Glemte å nevne det innledningsvis, men jeg foretrekker sykler med oppreist kjørestilling. Blir litt sliten i nakke og skuldre av å kjøre typiske R sykler. Så naked sykler eller kanskje også fighter kan være noe som blir bra. Er det noen som har erfaring med supermotard fra Yamaha, er vel WR 450 modellen heter. Blir motoren for knuslete i forhold til feks KTM 690 eller Husqvarna 700? Er nok mye av det samme ja. MT07 er nok muligens hakket større. Motoren er jo natt og dag så klart. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 *snip* Å finne sykkel er relativt lett. Det er derimot verre med rimelig forsikring .. Heldigvis tilbyr mange forsikringsselskaper "kalkulator" på hjemmesiden som fort spytter ut en pris. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Ja regner med at når det kommer til forsikring så blir det kun råd til minikasko, tyveri, brann og ansvar. Er A2 sykler typ mellomtung vanskelig å gjøre om til fulleffekt? Ser det er mange regga A2 som er trikset til fulleffekt. A2 ville vel gjort underverk på forsikringen? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Jeg var nylig på MC roadtrip rundt om i landet, men som pakkesel/følgebil/folk har vondt i ryggen. Vi kjørte 220 mil, 9 stykker, hadde 2 utforkjøringer, men ingen personskader heldigvis. Utifra alt MC snakket på kvelden, pris, driftsikkerhet osv så anbefaler jeg en gammel Honda Hornet CB600 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=80287663 Den vi hadde med oss på tur var en 98mod som hadde kostet 38 000,- + nye dekk, noen deksler og service. Km.stand glemte jeg å sjekke. Spiller det noen rolle. Den gikk som ei kule og det er en Honda. ZX9r mafiaen måtte krype til korset i svingene mot denne røveren her og inntrykket mitt er at det er en helt kurant budsjett/førstegangs sykkel som passer bra til norske veier. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Skal få laget en liste over forskjellige sykler jeg har sansen for. Kawa Z750 Kawa ZX R Yamaha Mt 07 Yamaha R1/6 uten clip on Suzuki TS 1000 s Suzuki GSX ® u/clip on Honda CB1KR naken Suzuki Bandit Kawa ER6 Er også litt skap nostalgiker og kunne tenkt med en veteran. Feks Katana/GS, CBx, Z1000/1300 eller en av de ultra kule cafe racerne. Men siden jeg denne vinteren har fått bevist for meg selv at jeg ikke er en veldig praktisk type som digger mekking regner jeg med at slikt fort kan straffe seg, da cafe racerne gjerne er hjemmebygde av forskjellige deler og blir det feil så hadde jeg ikke hatt filla peiling på å skru selv. Utifra de jeg har nevnt her, er det noen dere føler står ut ifra resten i form av driftssikkerhet? Er det noen av disse en bør være svært forsiktig med å kjøpe brukt og er det enkelte årsmodeller av disse som er kjent for å ha svakheter? (typ VAG gearbox) Hva med Triumph, britisk aristokrati på den ene siden og gutta på gølvet og dårlige lønnsvilkår på den andre? Er Triumph skrudd sammen like dårlig som tidlige Land Rovere? Er forresten kjipt det ikke finnes elektriske motorsykler i min prisklasse. Det ville vært særdeles kjekt. Fersk og ferdig lada hver morgen og nesten ikke vedlikehold. Det er sykkel som hadde passet perfekt for meg. Med plenty av dreiemoment og kraft nok til morsom kjøring på svingete veier samt grei nok fart på motorveien. Endret 12. juli 2017 av bojangles Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Jeg ville ikke vært veldig bekymret for høy km-stand så lenge sykkelen er tatt vare på og fulgt servicer. Det er jo et pluss om det kan dokumenteres i form av kvitteringer på deler ol, eller verkstedregninger, Hva vil du si er høy km stand? Hadde jeg kjøpt brukt bil hadde jeg glatt kjøpt bil som har rundet feks 200 000 feks toyota eller mazda. Men når det gjelder motorsykler har jeg ingen formening om hvor lenge en motor og gearbox er ment å vare. Tåler de fleste japanske syklene 50 000 km? Greier de kanskje 80 eller 100 000 uten kostbar motoroverhaling eller kløyving av gearbox? Og hvor lenge varer bremseskriver eller kalipere? Eller hva med tettinger på gaffelben og støtdemper(e)? Drev, kjede, clutch, bremseklosser og lagre skjønner jeg er slitedeler. Så den regningen får en bare ta. Er en heldig få finner man en sykkel som er fresh ut fra service der slikt er gått over. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Jeg tror jeg så en cbr600f på finn tidligere i dag som hadde gått mer enn 100k. R sykler varer ikke så lenge fordi førerne ikke klarer å holde dem på asfalten lenge nok. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Jeg har yzf600r thundercat som er sports tourer den er gått 110.000. Har kjørt den siden 40.000km. Har skiftet clutch, ellers vanlige slitedeler. Folk sier at det er sjeldent det er kilometeren har noe å si. De fleste kjører ikke så mye i året at det pleier å bety noe.I ditt tilfelle da du spør om R6, har dem vært noe særlig banekjørt så kan det seff ha mye å si.. Men det jeg har sett så er det sjeldent noen kjører R6 skikkelig med skilt på bane.Det er viktig med tettninger på gaffel som noen nevnte ovenfor her. Har dem etter 10 år aldri blitt skiftet så bør en ikke kjøpe. Endret 21. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97919001Noe lignende Ktm, har leiet en slik på Gran Canaria... Likte den godt. Lettkjørt i serpentin svinger i fjell. Ikke nødvendigvis en langtur sykkel, men på norsk landevei ville den nok vært ganske så ok.. Jeg kjørte den på kryss og tverrs i fjell områdene i Gran Canaria... Det var ikke så spennende kan du si å kjøre den på motorvei, men dog avslappende. Den var liksom på sin plass på svingete bakker/landevei... Forsåvidt grei bysykkel, man får montert bagasje boks og slikt på disse. Det er veldig sterkt drag i sykkelen.https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97003815https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97265160< Grei mc en blanding av det jeg beskrev ovenfor og mer touring/landvei/motorvei flerbruks. Oppreist.. Vekta skal være 220km.. Har leiet en slik på Tenerife og ble overasket, den har fått mye bra kritikk men ikke for utseende... Finnes i blå, grønn, grå, sort muligens. Endel vibrasjoner i speil, så man ser lys bak men ikke om det er mc bak deg eller bil for å si det slik. Finnes vel etter monterings opplegg for dette. Endret 21. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Min mening... ligg unna 4 sylindrede 600ccm i street/naken sykkel klassen. Det er stort sett kjipe greier. Kjedelige motorer. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 22. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2017 Min mening... ligg unna 4 sylindrede 600ccm i street/naken sykkel klassen. Det er stort sett kjipe greier. Kjedelige motorer. Hva tenker du om feks Kawa 750 z. Tidlig 2000 modell? Er vel rundt 100 gamper i firer'n. Uinspirerende eller helt ok? Har jo noe mer kubikk og kanskje dermed også mer dreiemoment og lav/mellom punch enn 600ccm? Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) Med 4 selyndere får du minst vibrasjoner og minst sjangs for wheelie. Men ikke best i fjell, alper, oppoverbakker. Der faller de svakt. Nå er det forskjell på mc med gummi oppheng etc. I praksis så kommer du kansje best ut med 2 selyndere.Jeg har 4 selyndere den bruker vel 4 sekund ifra 0-100 og en slipper å tenke på wheelie.. Det er morro nok for meg. Men er ikke så opptatt av slikt... Det er mer enn sprekt nok. Ingen vits å ha særlig mer enn 100hk og 80-90 newton er min mening.Da jeg skulle kjøpe sykkel så jeg på Hd Sportser, men ga opp fordi dem var så dyre...Jeg hadde en bod som heller ikke var brei nok for en chopper sykkel, derfor falt valget for en smal mc med clip-on styre.Det er jeg glad for. En 4-selynder motor er som en symaskin på lavt turtall, lite krefter på bunn.. Og det passer meg veldig fint. Men har kreftene på topp når du trenger det, eller vil ha litt morro.. Man girer endel ned for å hente disse kreftene. Perfekt for flata. Men går bra oppover bakker så lenge det er fart inn i bildet..Det er ihverfall ikke kjedelig. Men på se på nytteverdien, turdelen, langkjøring osv. Endret 22. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) Kawa z750 4,5 sekund 0-100https://www.youtube.com/watch?v=tAwG02oDE2Az750 260kmthttps://www.youtube.com/watch?v=6jeRmRqkwR0Sammenlign med bil vs mc hk på vekt, så får du kansje svaret ditt.Mindre turtall jo mer dreiemoment, mindre hk. Se på kombinasjonen, 50 Nm er svakt, 70nm er passe, 90nm er inspirerende . Endret 22. juni 2017 av pizzafordi Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 Trimmet scooter, kjedelig? Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 Med 4 selyndere får du minst vibrasjoner og minst sjangs for wheelie. Men ikke best i fjell, alper, oppoverbakker. Der faller de svakt. Nå er det forskjell på mc med gummi oppheng etc. I praksis så kommer du kansje best ut med 2 selyndere. Jeg har 4 selyndere den bruker vel 4 sekund ifra 0-100 og en slipper å tenke på wheelie.. Det er morro nok for meg. Men er ikke så opptatt av slikt... Det er mer enn sprekt nok. Ingen vits å ha særlig mer enn 100hk og 80-90 newton er min mening. Da jeg skulle kjøpe sykkel så jeg på Hd Sportser, men ga opp fordi dem var så dyre... Jeg hadde en bod som heller ikke var brei nok for en chopper sykkel, derfor falt valget for en smal mc med clip-on styre. Det er jeg glad for. En 4-selynder motor er som en symaskin på lavt turtall, lite krefter på bunn.. Og det passer meg veldig fint. Men har kreftene på topp når du trenger det, eller vil ha litt morro.. Man girer endel ned for å hente disse kreftene. Perfekt for flata. Men går bra oppover bakker så lenge det er fart inn i bildet.. Det er ihverfall ikke kjedelig. Men på se på nytteverdien, turdelen, langkjøring osv. Så den z750 videon, så ikke treg og dorsk ut nei. Er nok rask nok for meg. Siden jeg uansett må holde meg innenfor grensen for lappen så blir det ikke særlig mye grisekjøring. Blir nok mest å dra ut på svingete småveier å kjøre nesten lovlig og likevel ha kul. Skal ta turen innom et par forhandlere i morgen å titte litt. Egentlig litt dumt at jeg ikke har kjørt mye sykkel før, for er ikke helt sikker på hva som er viktigst å sjekke samt hvordan man sjekker. Så kanskje tryggere å handle fra forhandler, da får man vel gjerne garanti? Og da har det sikkert hatt service på sykkel før salg slik at risiko for garantireparasjon blir mindre. Så en virkelig fet BMW idag, en F800R. Tror det blir neste års sykkel, eller året deretter. Naken sykler er helt topp. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Altså... når jeg skriver at 4 sylindrede 600 kubikkere i nakensegmentet er kjipt så mener jeg ikke at dem går som en Renault Clio. Det er fortsatt en motorsykkel Men nå har jeg jo gått gradene selv fra en dorsk (men sterk) 1300 cruiser på 300kg. til en Street Triple R 675ccm. med 106HK'er til en BMW S1000R med 165HK'er. For meg å sitte på en nakensykkel med 600 kubikk og under 100HK'er blir som å kjøre en Renault Clio i forhold. Som fersk så vil du få det gøy uansett hva du velger. Men jeg ville nok valgt en tresylindret eller en twin. En firer gjør seg ikke før du beveger deg opp i 1000ccm segmentet. Da får du i pose og sekk. Med min kommer fremhjulet helt uanstrengt i 1.-2. og 3. gir. Med en sykkel ala Honda CB650F vil du aldri få hjulløft fra motoren alene. Faktisk så synes jeg min 300kg tunge 1300 cruiser var langt mer inspirerende enn en 650F med tanke på motor. Når det gjelder svinger må man så klart gi tapt med en stor cruiser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå