MPCME Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Ringte den offisielle ford forhandleren i Tromsø, Bil I Nord, for å høre når jeg skulle skifte regreim. De sa da 200k eller 10år, men at siden jeg har 1.8l motor skal drivkjede skiftes samtidig. Snakket med en annen person for et par dager siden, og han sa at jeg både skulle skifte regreim og register kjede. Prøver å søke etter drivkjede men finner ingenting. Verken på ford forum eller på nettbutikker etter selve kjedet. Finner kun for scootere og gressklippere. Er regkjede og drivkjede det samme? Og har jeg begge deler? Syntes det hørtes litt rart ut. Ønsker jo ikke å la de gjøre jobben da de skal ha 22k for det, og jeg får alle delene jeg trenger til regreim skiftet av bruktbilforhandleren jeg kjøpte bilen hos. Vurderer eventuelt kjøre til sverige å la de ta jobben. Da jeg kjøpte bilen fikk jeg alle delene som jeg trengte for regreim skiftet, men kontaktet de idag og de forsto ingenting. De skal selvsagt sende meg den delen om det er noe jeg trenger. Skal ringe Bil I Nord i morgen, men er det noen som har hørt om dette, eller prøver de bare å melke meg for penger? Er 1.8l, manuell. Kan også spørre om noen har erfaring med å kjøre til sverige å la de ta jobben? Mye å spare? Og er det noe ekstra risiko ved å ta det i Sverige? Er en ca. 5 timers kjøretur, men skal uansett kjøre den veien om ikke så alt for lenge. Endret 21. juni 2017 av gangangan Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Noe slikt du skal ha kanskje? https://www.bildeler.no/registerkjede-sett/ford/mondeo-iii-sedan-b4y/B/2007/CGBA/?Vare=70019 Sjekk bildeler.no og skriv inn regnr for så å søke på "kjede" så skal du finne det som er rett for din bil. 22k høres mye ut. Betalte ikke så mye når jeg bytta vannpumpe + kjede på min 2006 octavia. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Denne her er kanskje litt oppklarende: Normalt har reim skift-intervaller, mens kjede er ment å vare i bilens livstid. Dog er det ikke uvanlig at kjede etterhvert begynner å utvikle slitasje/rasle-lyder og da skiftes det. Ikke før... Er det tvil om bilen din er bygget før eller etter oktober bør du kontakte Ford for å finne ut hvilke av disse to oppsettene som er i din bil. De har fasiten der. Stol derimot aldri på hva de mener skal gjøres - merkeforhandlere er født griske. 1.8TDCiPRE 10/07The 1.8TDCi's built before October 2007 had a Belt and Chain setup.The fuel pump is driven by a chain from the crank...The camshaft is driven from the fuel pump via a belt...Post 10/07Cars built after October 2007 with the 1.8TDCi engine have two belts.The fuel pump is belt driven via the crank. Much like the chain, the belt is in a cassette.This belt also has an oil feed much like the chain, weather or not the belt could be replaced with a chain is still unknown.The camshaft is then driven from the fuel pump via a belt. Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Ringte Ford. Det er registerreim og ett drivkjede. Drivkjedet er til drivstoffpumpa. Alt har intervall på 200k eller 10 år. Ikke registerreim altså. Endret 21. juni 2017 av gangangan Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Tungvindt. Er bare kjede på min 2006 modell mk3. Bil i nord Tromsø er forresten veldig dyre. Bruker å få City Bil og Elektro til å fikse på min bil de gangene jeg ikke orker å skru selv. Ligger ganske nært bil i nord. Bruker å være nesten halve prisen. Eksempel er når jeg spurte etter pris på bytte av glødeplugger. 4550kr hos Bil i nord (med forbehold om at ingenting satt fast) og 2700kr hos city bil (uten forbehold) Men nå tror jeg Bil i nord kansje har noen form for prisgaranti? Mulig man kan få det til samme pris hos dem isåfall. Endret 21. juni 2017 av Complexity Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Tungvindt. Er bare kjede på min 2006 modell mk3. Bil i nord Tromsø er forresten veldig dyre. Bruker å få City Bil og Elektro til å fikse på min bil de gangene jeg ikke orker å skru selv. Ligger ganske nært bil i nord. Bruker å være ca halve prisen. Ringte City Bil nå nettopp. Han jeg snakket med syntes også det hørtes spesiellt ut. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Tungvindt. Er bare kjede på min 2006 modell mk3. Bil i nord Tromsø er forresten veldig dyre. Bruker å få City Bil og Elektro til å fikse på min bil de gangene jeg ikke orker å skru selv. Ligger ganske nært bil i nord. Bruker å være ca halve prisen. Ringte City Bil nå nettopp. Han jeg snakket med syntes også det hørtes spesiellt ut. Tysk ingeniør på syre antagelig, de gjorde en god del endringer på 1.8-literen da MKIV kom og endret da fra kjede til reim. Men den ble tydeligvis ikke produsert med den kjede/reim-komboen så mange måneder, så noen kom vel på bedre tanker. Uansett høres 22k voldsomt ut og det er verdt å sjekke rundt. Byttet regreim på min bil i høst og endte opp med å bruke et verksted godt ute på bygda i nærheten av foreldrene mine. Det ble omtrent samme pris som Sverige (storservice + litt småtteri som skulle fikses til EU), men med mye billigere overnatting hvis det skulle bli aktuelt. ;-) Merkeverksted gadd ikke en gang å svare på prisforespørsel pr mail, men jeg har fått en ca-pris via andre som lå ca 5k over Sverige/landsbygda. Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Tungvindt. Er bare kjede på min 2006 modell mk3. Bil i nord Tromsø er forresten veldig dyre. Bruker å få City Bil og Elektro til å fikse på min bil de gangene jeg ikke orker å skru selv. Ligger ganske nært bil i nord. Bruker å være ca halve prisen. Ringte City Bil nå nettopp. Han jeg snakket med syntes også det hørtes spesiellt ut. Tysk ingeniør på syre antagelig, de gjorde en god del endringer på 1.8-literen da MKIV kom og endret da fra kjede til reim. Men den ble tydeligvis ikke produsert med den kjede/reim-komboen så mange måneder, så noen kom vel på bedre tanker. Uansett høres 22k voldsomt ut og det er verdt å sjekke rundt. Byttet regreim på min bil i høst og endte opp med å bruke et verksted godt ute på bygda i nærheten av foreldrene mine. Det ble omtrent samme pris som Sverige (storservice + litt småtteri som skulle fikses til EU), men med mye billigere overnatting hvis det skulle bli aktuelt. ;-) Merkeverksted gadd ikke en gang å svare på prisforespørsel pr mail, men jeg har fått en ca-pris via andre som lå ca 5k over Sverige/landsbygda. Så det var altså bare de første månedene med MK4 modellene som hadde reim+kjede kombo? Er vel derfor ingen har hørt om dette. Fikk tilbud på 7k+moms hos City Bil. Sendte også mail til et par verksteder i Kiruna. Får også kjedet gratis nå da selgeren av bilen heller ikke viste om dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå