Gå til innhold

Ta bilder gjennom vindu

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tar en del bilder gjennom vindu, og dessverre med den situasjonen jeg er i for det meste, så blir det reflekser i ganske ekstreme mengder. Bruker en 16-35 F4 på en Nikon D600, og det er nesten umulig å bli kvitt alle refleksene selv om linsa er bortimot helt inntil vinduet.

Har prøvd å sett på noe slikt som en rubber lens hood, men er vanskelig å finne en som passer til wide angle lenses.

Noen som har noen tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon 16-35mm f/4 har i hvert fall filtergjenger (77mm). Polariseringsfilter fungerer fint på vidvinkel i mange situasjoner. For eksempel når det er overskyet, nattehimmel eller når bildet vinkles ned mot gateplan fra et høyt bygg. Det kan også brukes midt på dagen nær ekvator uten problemer. Det fungerer også helt fint rett mot sola eller med sola rett i ryggen. Det er kun i klarvær når sola er ca 0-60 grader over horisonten og bildet dekker 90 grader fra sola at man får en kunstig mørk stripe på himmelen.

Hvis det er tilfellet og den mørke stripa plager deg så er det to muligheter til:

- Dekke kameraet med noe stort og mørkt, f.eks et sort pledd. Solblender, "lens hood" på fiendtlig fremmedspråk, er ofte alt for små for å gjøre noen nytte i den sammenhengen. Du trenger noe med meterstørrelse. Male rommet sort er også en mulighet... ;)

- Utstyre vinduet med antirefleksbelegg. Sikkert dyrt og vanskelig å få tak i og ikke veldig effektivt, så jeg nevner det mest av teoretiske grunner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fikk i dag en slik "collapsible rubber lens hood". Den blokkerer bra, og får ikke noe vignette når jeg holder den inntil vinduet med en 16mm :).

Får se om det gjør susen neste gang jeg skal på jobb.

Endret av Cirriform
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...