Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp eksamen i Norsk

Anbefalte innlegg

Fikk karakteren 4 i Norsk hovedmål, og har tenkt til å ta opp faget som privatist hvis klagen min ikke går gjennom. Fikk deimot 6 på hovedmåleksamen i år. Får jeg 1 ny felleskarakter på både eksamen og standpunkt hvis jeg går opp, eller er det bare standpunktkarakteren(4) som blir byttet ut med den nye karakteren mens karakteren 6 fra eksamen blir stående? Litt vanskelig formulert, men vil jeg få 1 eller 2 karakterer i hovedmål hvis jeg tar opp faget som privatist? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk karakteren 4 i Norsk hovedmål, og har tenkt til å ta opp faget som privatist hvis klagen min ikke går gjennom. Fikk deimot 6 på hovedmåleksamen i år. Får jeg 1 ny felleskarakter på både eksamen og standpunkt hvis jeg går opp, eller er det bare standpunktkarakteren(4) som blir byttet ut med den nye karakteren mens karakteren 6 fra eksamen blir stående? Litt vanskelig formulert, men vil jeg få 1 eller 2 karakterer i hovedmål hvis jeg tar opp faget som privatist? 

Med denne rettskrivingen og setningsoppbyggingen, så er det et mirakel at du har fått sekser på eksamen. Om jeg tolker problemet riktig, så har du fått karakter 4 i standpunkt, og 6 på eksamen, og du ønsker å ta ny eksamen? Tar du ny eksamen, må du få minst 5 for at det skal lønne seg å erstatte de to gamle karakterene med en ny. Om det er videre god ressursbruk, vil jeg ikke si. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et velmenende råd. Andelen som får 5 og 6 til hovedmåleksamen er typisk veldig lav, rundt 10-15%. Med dine nåværende karakterer har du 5 i norsk, samlet sett. Tar du opp eksamen og får 5 på den, så vil karaktersnittet ditt påvirkes positivt bare hvis du har over 5 i snitt ellers. Selv da vil bidraget være veldig lavt. Norsk er gjerne et av de siste fagene man ønsker å ta opp, pga uforutsigbarheten i faget. 

Lenke til kommentar

Det er så godt som umulig å forberede seg til skriftlig norskeksamen slik at en kan forvente 6-er. Har tatt eksamen i begge målformene to ganger, fikk først 5 og 3 i hhv. hoved- og sidemål.

På andre forsøk følte jeg at jeg skrev veldig bra i sidemål, og ganske dårlig i hovedmål. Fikk likevel ny 5er i hovedmål og en kjedelig 4er i sidemål. Håpløst fag. Hvilke sensorer en får tror jeg har mye å si for karakteren.

Muntlig norsk er greit, da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Norsk er ikke akkurat det faget som jeg liker mest, men for behovens og nødskyld så er jeg nødt til å avlegge eksamen i dette for å komme inn på ønskelig studie. Jeg tar imot alle tips og triks som kan være lurt å trene på eller er viktig å huske på til norsk skriftlig eksamen i bokmål.

Hvilke tanker har dere om hvilke tema som kan være aktuelle for denne eksamen?

Smil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...