AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Bitcoin-prisen øker, ryktene sier at ny teknologi vil gjøre transaksjonene billigere. Noen som vet noe mer? Anonymous poster hash: 62b46...401 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Gir jo mening når du tenker over det. I dag trenger du gjerne egne bitminer-maskiner for å få noe som helst profitt ut av Bitcoin. Men kjøper du en maskin for mining i dag, er denne utdatert om ett år. Så du må årlig kjøpe inn ny og forbedret teknologi om du skal fortsette å mine. Så på ene siden kan det bli billigere med tanke på at teknologien forbedres, men samtidig må det kontinuerlig forbedringer til for å mine. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Gir jo mening når du tenker over det. I dag trenger du gjerne egne bitminer-maskiner for å få noe som helst profitt ut av Bitcoin. Men kjøper du en maskin for mining i dag, er denne utdatert om ett år. Så du må årlig kjøpe inn ny og forbedret teknologi om du skal fortsette å mine. Så på ene siden kan det bli billigere med tanke på at teknologien forbedres, men samtidig må det kontinuerlig forbedringer til for å mine. Men må man mine? Hvorfor ikke bare kjøpe? Før eller senere blir det jo uansett umulig å mine mer. Anonymous poster hash: 62b46...401 Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Disclaimer: Jeg er ingen ekspert, så ikke ta teksten under som et 100% korrekt svar. Kort fortalt; Scaling har vært Bitcoins største fiende. med 1MB block size får man ikke plass til så mange transaksjoner som nettverket etter hvert har krevd. Og behovet øker fra dag til dag. Etter som man kan kjøpe seg frem i køen har transaksjonsgebyrene økt. I 2015 ble det foreslått en løsning de kalte SegWit (segregated witness) der de ville redusere informasjonen som trengs i en transaksjon, noe som ville gjøre mer plass i hver block. Implementeringen ville skje hvis 95% av minerne signaliserte at de ville akseptere endringen. Det nummeret har de aldri vært i nærheten av å nå, etter som løsningen minerne vil ha er heller større block size, men beholde mengden informasjon som kreves i hver block. Nytt forslag ble BIP148 som ble en brukerbestemt endring, som enkelt sagt implementerer SegWit 1.august i år, etter som det er det brukerne ønsker. Implementeringen av SegWit uten en stor andel av minerne resulterer i en hard fork der det kommer til å eksistere to versjoner av Bitcoin som fighter om hvem som er den gjeldende chainen, og de vil ikke være kompatible med hverandre. Den tredje løsningen, kalt SegWit2x, foreslår en kompromiss der de både reduserer informasjonen, og øker Block size til 2MB. Det implementeres hvis de når 80% støtte i nettverket. For en dag eller to siden nådde de 80% støtte, og det ser ut som SegWit2x blir implementert. MEN koden til SegWit2x er ikke 100% ferdig, og en betatest starter 30.juni. Men med 80% støtte vil det ikke være noen tvil om hvilken chain som er majoriteten, og vil fortsette å være Bitcoin som vi kjenner den, bare med større blocks, og mer plass i blockene, noe som reduserer behandlingstid, og transaksjonsgebyr etter som "mannen i gata" slipper å betale drøssevis med penger for plass foran i køen. Denne sjeleroen rundt skaleringsproblemene til Bitcoin har skapt mer tro på bitcoin, og flere kjøper seg inn, og prisene stiger. Hvor suksessfullt dette blir vet vi ikke før 1.august. Blei ikke så kort fortalt alikevel, og ting er mye mer komplisert enn forklart over, men vi kan nok forvente oss store svingninger i prisen mellom 1.juli og 1.august. Og hva som skjer etter 1.august vet ingen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå