Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av esigaretter og tilbehør (uten nikotin) fra nettbutikk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvilke regler som gjelder for nettbutikker som selger esigaretter?

Hvilke regler vil gjelde for en nettbutikk med norsk firma som drop shipper (ikke lager i norge) fra utlandet?

Hvilke regler vil gjelde for et selskap (EU/ EØS) som selger fra en nettside i itlandet til norske kunder.

Må et norsk selskap ha bevilling for å importere å selge esigaretter uten nikotin til norske kunder? Er det noen forskjell på om selskapet har norsk lager eller om varen sendes direkte fra produsent i utlandet?

Jeg er interessert i dette fordi jeg har lyst til å starte en nettbutikk.

Håper noen har noen fornuftige svar, det er ikke veldig lett å bli klok på det man finner med å google.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til regelverket rundt esigaretter, men om du er en nettbutikk som sikter deg inn mot det norske markedet, så spiller det ingen rolle hvor i verden lageret befinner seg.

På samme måte som om du kjøper noe fra feks Elkjøp eller cdon, så har begge lageret i Sverige, men må fremdeles følge norsk lovgivning.

Bare vær obs på evt reklamasjon, returett osv som du må ansvarlig for, som sannsynligvis ikke firmaet du dropshipper med er like mye med på.

Lenke til kommentar

Kravet til at du ikkje kan selge til personar under 18 år vil også gjere seg gjeldande sjølv om esigarettane som du selg ikkje inneheld nikotin. Etter tobakkskadelova så er både røykeutstyr, tobakkssurrogater og tobakksimitasjoner underlagt samme reglane om aldersgrenser som vanlig tobakksvarer.

Lenke til kommentar

Bare vær obs på evt reklamasjon, returett osv som du må ansvarlig for, som sannsynligvis ikke firmaet du dropshipper med er like mye med på.

Trøbbel er selgers ansvar så får selger ta det videre med firmaet fra utlandet, det kan skape problemer med ventetid så sant selger ikke kjøper ny vare og sender før h*n tar det med det utenlandske firmaet.

Dropshipping er i de fleste tilfeller en dårlig idè pga. ventetid og trøbbel hvis det skjer noe. Hvis du har 100 salg og 30-40 av kjøperne klager på treg levering så sier det stopp veldig fort.

E-sigaretter, tilbehør og olje tar ikke store plassen så jeg skjønner ikke hvorfor du tenker på droppshipping og alle ulempene det fører med seg.

Lenke til kommentar

E-sigaretter, tilbehør og olje tar ikke store plassen så jeg skjønner ikke hvorfor du tenker på droppshipping og alle ulempene det fører med seg.

Økonomi, å kun være mellommann som motek bestillinga i Norge og deretter bestiller samme vare frå Kina med kundens navn og adresse som leveringstidspunkt er sjølvsagt langt billegare enn å kjøpe inn eit varelager som ein kan risikere å ikkje få solgt.

Vanligvis så vil det gå heilt greit å dropp-shippe utan problemer, og då vil dropp-shipping være lettjente pengar som ikkje krever eigenkapital. Men samtidig så tek ein litt risiko ved å måtte tilby kjøparen norske rettigheiter dersom det oppstår problemer.

(Dette er også mykje av grunnen til at det er mange useriøse enkeltmannsforetak i denne bransjen som forsvinner så fort det oppstår problemer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...