Snylter Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Jeg tror vel ikke snylter har kjørt moderne dieselbil? Min diesel fra 2007 har lavere støy ved 80km/t enn bensinutgaven, og definitivt lavere ved last og i motbakker der bensinbilen må geare ned (jeg kjører mye med tilhenger). Jeg hører sjelden motoren i over 50 km/t i hvert fall. Joda, jeg har kjørt moderne dieselbil. Spørsmålet her må vel heller være om du har kjørt en bil med en skikkelig bensinmotor.. Jeg kjører også mye med tilhenger (som regel rundt 2,1 tonn) og campingvogn (bare 1500kg elns) både sommer og vinter.. Det er fantastisk deilig med bensinmotoren som jobber jevnt og trutt uten å måtte mase med nedgiring, uten å lage forferdelig kaklelyd osv. Bensinmotoren min leverer ikke mer enn 465Nm, men det er helt ok til formålet. Dessuten høres den ganske nice ut ved litt turtall også Samme gjelder varmeapparat, dette var et problem for 20 år siden, men i mellomtiden har de utviklet løsninger som får opp temperaturen på dieselmotorer mye raskere. Du tenker på disse herlige dieseldrevne varmerne de bruker? Eller tenker du på de elektriske elementene som noen bruker? Førstnevnte er jo enda en ting som kommer til å lage problemer, sistnevnte er med på å gjøre behovet for en enorm dynamo enda større.. Turbo, dyser og partikkelfilter er absolutt ting som må tas med i regninga på en brukt dieselbil, men det går mye på modellspesifikke utfordringer, bruk, vedlikehold og flaks/uflaks. Du slipper ihvertfall problemer med sliten innsprøytning, tenningsproblemer etc. Totalt sett tror jeg fremdeles diesel er billigere å ha i lengden hvis du kjører mye. En bransje som er svært opptatt av driftskostnader på bil er drosjenæringen og hvor mange bensinbiler ser du som drosje? Jeg ser faktisk ganske mange bensindrevne drosjer om dagen, stort sett alt av Toyota-taxier for eksempel.. Jeg har tidligere eid et par biler som har gått som taxi før mitt eie, pussig nok var det bensinmotor i disse også Jeg kjører ca 20.000 i året og har spart ca 15.000,- i året i drivstoffutgifter sammenlignet med min forrige bil som var bensin av omtrent samme størrelse og effekt. Foreløpig ikke hatt noen ekstrautgifter som har vært diesel-spesifikke. Det er jo mulig å ha flaks også. Klart diesel har en styggere lyd en bensin, men det bråker ikke så mye som du skal ha det til. Og ang varme så har veldig mange biler (inkludert min 2006 mondeo) ekstravarmer som brenner diesel og får opp motortempen på ett jafs. Jo, lyden er faktisk så ille som jeg skal ha det til. Når det er sagt er det ikke akkurat noen vakker musikk man hører fra disse kjipe 4-sylindrede bensinmotorene heller selv om de høres langt bedre ut enn dieselmotorene. Ja, den ekstravarmeren som brenner diesel er enda en fin feilkilde å legge til. Renser man EGR, bytter dieselfilter og kjører en dyserens på tanken i blandt så holder motoren godt også. Ang turbo så er noen motorer vesentlig mere utsatt enn andre. Alt dette er vel ting man må gjøre i tillegg til foreskrevne servicer, eller hva? Kjørte bensinbiler i alle år så var skeptisk til diesel når jeg valgte det for to år siden, men hittil bare positivt. spesielt for pengeboken. Jeg har aldri eid en dieselbil, det kommer ikke til å skje heller. Jeg har dog vært nødt til å kjøre rundt i diverse biler med slikt utyske under panseret, jeg prøver å unngå det når jeg kan.. I dag fikk jeg heldigvis en bensinbil som leiebil, selv om jeg ikke akkurat er noen fan av Subaru Levorg. Du får se hva lommeboka synes når de typiske feilene på dieselbiler dukker opp. Fordelen med diesel er at det ER pumpelås, kjekt når en skal fylle 70 liter Lenge siden jeg har fylt bensin Det andre fine er at når jeg skal korte distanser så er jeg snarere til å gå eller ta sykkelen, da diesel ikke er så glad i å kjøre korte distanser Jeg ville heller ikke startet en dieselbil oftere enn nødvendig, det beste er jo om man slipper å kjøre hvis dieselbil er det eneste alternativet.. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2017 Del Skrevet 22. juni 2017 (endret) For meg er komfort viktigere enn gromlyd. Den beste bilen jeg noen gang har kjørt er en Peugeot 508 med diesel. Diesel trenger ikke å være dårlig. Jeg var lenge diesel-skeptiker, og på grunn av partikkelutslipp er jeg egentlig det fremdeles. Men 508 diesel ble valgt på grunn av tilgjengelighet og pris. Det viste seg å være en herlig bil for langturer. Ja, den har partikkelfilter. Så jeg må ha det i tankene ved småkjøring. En langtur av og til, for å blåse ut av partikkelfilteret. Jeg har ikke fått noen feilmeldinger ennå. PS. Det er ikke mye støy inni kupeen. Meget stille, faktisk. Endret 22. juni 2017 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå