sviskekompott Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Kjører til sammen ca 60 km hver dag for å komme til og fra jobb. Trekker av og til henger og lurer på å kjøpe en mindre båt. Bør jeg velge bensin eller dieselbil. Kjører bensin i dag, men det går mye drivstoff og det koster ennå mer. Vil gjerne prøve å redusere utgiftene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Kjøper du brukt, er det stort sett diesel på markedet. Men kjører du ofte i storbyer? Bergen skremmer bilister med stadig høyere bomavgifter, og vil kreve mer bompenger av diesel. Og du kan rammes av datokjøring. Kjører du på landet og småbyer, kan du lettere kjøpe diesel uten slike restriksjoner. Lenke til kommentar
sviskekompott Skrevet 20. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg bor ikke i en storby med restriksjoner på diesel. Bor på Sørlandet. Lenke til kommentar
sviskekompott Skrevet 20. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2017 Og ja, det er brukt. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Ut ifra det du skriver så hadde jeg absolutt kjøpt dieselbil. Dieselbilene kommer ut sterkere i trekking, forbruk og pris (drivstoff). 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg ville definitivt gått for bensinbil. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg ville definitivt gått for bensinbil. I dette tilfellet så er jeg faktisk litt interessert i å høre hvorfor. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det er alltid gode grunner til å velge en bensinbil. Den går penere (ja, dieselmotorer kakler og bråker ut av en annen verden) Man slipper å bekymre seg for når turboen ryker, dyser må fikses på osv. (jada, dette er feil som fint kommer selv om bilen bare langkjøres) Man får opp varmen i motor (og bilen) på ikke alt for lang tid. Bensinbil gir rett og slett en bedre følelse. 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Jeg gikk selv for bensinbil fordi jeg ikke vil risikere noe i disse usikre dager, man vet aldri hva disse gjøkene på stortinget finner seg i å finne på. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Moderne dieselmotorer er ikke mindre pålitelige enn bensinmotorer.Men som sagt, det kan bli komplisert om du pendler i en storby, og myndighetene innfører flere restriksjoner. Endret 20. juni 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
toffo Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Jeg tror vel ikke snylter har kjørt moderne dieselbil? Min diesel fra 2007 har lavere støy ved 80km/t enn bensinutgaven, og definitivt lavere ved last og i motbakker der bensinbilen må geare ned (jeg kjører mye med tilhenger). Jeg hører sjelden motoren i over 50 km/t i hvert fall. Samme gjelder varmeapparat, dette var et problem for 20 år siden, men i mellomtiden har de utviklet løsninger som får opp temperaturen på dieselmotorer mye raskere. Turbo, dyser og partikkelfilter er absolutt ting som må tas med i regninga på en brukt dieselbil, men det går mye på modellspesifikke utfordringer, bruk, vedlikehold og flaks/uflaks. Du slipper ihvertfall problemer med sliten innsprøytning, tenningsproblemer etc. Totalt sett tror jeg fremdeles diesel er billigere å ha i lengden hvis du kjører mye. En bransje som er svært opptatt av driftskostnader på bil er drosjenæringen og hvor mange bensinbiler ser du som drosje? Jeg kjører ca 20.000 i året og har spart ca 15.000,- i året i drivstoffutgifter sammenlignet med min forrige bil som var bensin av omtrent samme størrelse og effekt. Foreløpig ikke hatt noen ekstrautgifter som har vært diesel-spesifikke. Det er alltid gode grunner til å velge en bensinbil.Den går penere (ja, dieselmotorer kakler og bråker ut av en annen verden)Man slipper å bekymre seg for når turboen ryker, dyser må fikses på osv. (jada, dette er feil som fint kommer selv om bilen bare langkjøres)Man får opp varmen i motor (og bilen) på ikke alt for lang tid.Bensinbil gir rett og slett en bedre følelse. Lenke til kommentar
sviskekompott Skrevet 21. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2017 Takk for alle svar. Har sett på Honda Accord 2009, både bensin og diesel. Diesel har et betydelig lavere forbruk enn bensinutgaven. Er Honda og diesel noe å satse på? Jeg kjører minst 25000 km i året og med min gamle bensindrevne Lexus blir dette forferdelig dyrt. Å spare kostnader er derfor viktig for meg. Dog er jeg også nervøs for hva som skjer med avgifter på dieselbiler i årene som kommer og om man i det hele tatt vil få solgt disse bilene videre i fremtiden. Elbil ser jeg ikke som noe alternativ pga rekkevidden, mulighet for henger og problemer med lading der jeg bor. Hybrider kan jeg muligens gå for etterhvert, men de jeg kunne tenke meg er fremdeles for dyre. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Det er alltid gode grunner til å velge en bensinbil.Den går penere (ja, dieselmotorer kakler og bråker ut av en annen verden)Man slipper å bekymre seg for når turboen ryker, dyser må fikses på osv. (jada, dette er feil som fint kommer selv om bilen bare langkjøres)Man får opp varmen i motor (og bilen) på ikke alt for lang tid.Bensinbil gir rett og slett en bedre følelse.Klart diesel har en styggere lyd en bensin, men det bråker ikke så mye som du skal ha det til.Og ang varme så har veldig mange biler (inkludert min 2006 mondeo) ekstravarmer som brenner diesel og får opp motortempen på ett jafs. Renser man EGR, bytter dieselfilter og kjører en dyserens på tanken i blandt så holder motoren godt også. Ang turbo så er noen motorer vesentlig mere utsatt enn andre. Kjørte bensinbiler i alle år så var skeptisk til diesel når jeg valgte det for to år siden, men hittil bare positivt. spesielt for pengeboken. Det jeg savner mest er egentlig lukten av bensin. Diesel stinker. Endret 21. juni 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Det er alltid gode grunner til å velge en bensinbil. Den går penere (ja, dieselmotorer kakler og bråker ut av en annen verden) Man slipper å bekymre seg for når turboen ryker, dyser må fikses på osv. (jada, dette er feil som fint kommer selv om bilen bare langkjøres) Man får opp varmen i motor (og bilen) på ikke alt for lang tid. Bensinbil gir rett og slett en bedre følelse. Nå banner jeg vel i din kirke, men jeg har kjørt Volvo V40 D2 og T2 2016 mod. som er de to minste V40-modellene. Personlig ble jeg bare irritert over bensin-lyden. Skarp og "masete". Dieselen går litt mer ujevnt, men til gjengjeld er støyfrekvensene tilsynelatende mye lavere og derfor mer behagelig, IMHO. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Hverken bensin eller diesel lukter godt. Det jeg hater mest ved diesel er at hånda mi lukter slik resten av dagen, hver gang jeg fyller tanken. Endret 21. juni 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Hverken bensin eller diesel lukter godt. Det jeg hater mest ved diesel er at hånda mi lukter slik resten av dagen, hver gang jeg fyller tanken. Derfor det er hansker ved siden av dieselpumpene. Ofte er det tomt dog.. Så greit å samle opp litt når det først er der. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Det er både fordeler og ulemper med både bensin og diesel, så får enhver gjøre opp sin mening om hva en selv er best tjent med. En fasit finnes ikke, til det har vi alle altfor forskjellige meninger og behov. Jeg har en diesel arbeidsbil og en bensin privatbil, dieselen er rimeligere å kjøre med og har et høyere dreiemoment, og dette er positive egenskaper. Det jeg derimot ikke liker med den bil er , lyden av dieselmotoren, lukten av diesel hver gang en fyller drivstoff, at det tar betraktelig lengre tid for at motoren blir varm og en får varme i kupéen, tåler ikke småkjøring (som jeg har en del av i jobben) da lyser det ikoner og kommer varsler om at DPF filteret er i ferd med å tetne. Etter litt høyere turtall på lavere gir i løpet av den neste kjøreturen så har varsel blitt borte, men før eller siden så må det nok byttes. Når jeg byttet clutch på denne bilen, så de de også fra om at dobbeltmassesvinghjulet hadde et «blåskjær», så det burde også byttes. Dette ble ingen billig affære for arbeidsgiver for å si det slik. Det finnes løsninger som enkelte skriver med tanke på kjørevarmer og Webasto for å få motoren fortere varm, men når kjøreturene er korte, så hjelper det ingenting, for de bør gå i minst 15 min for at de ikke skal kokse igjen og gi dyrere reparasjoner. Det har vi hatt på flere av av våre arbeidsbiler, så det er det ingen tvil om at skjer om en bruker de feil. Privatbilen med bensinmotor er definitivt hva jeg liker best, merkbart mindre støy, ingen lukt ved fylling av drivstoff, motor og bil blir vesentlig fortere varm. Ulempen i forhold til en diesel er etter min mening et lavere dreiemoment og et høyere forbruk, men for min del så overskygger det glatt de andre fordelene jeg opplever med min bensinbil. Hadde jeg derimot hatt mye langkjøring og skulle hatt med meg henger og/eller fullastet bil ofte, så hadde jeg nok likevel sett mot en dieselmotor. Men det kommer også litt an på hvor en bor, hadde min kjøring hvert i Oslo eller andre større byer hvor et dieselforbud kan komme, så hadde jeg kjøpt en bil med moderne bensinmotor hvor en også har en turbo som drar opp dreiemomentet ganske bra, men drivstoff forbruket vil jo da også peke den samme veien dessverre........... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Derfor det er hansker ved siden av dieselpumpene.Ofte er det tomt dog.. Så greit å samle opp litt når det først er der. Ser du selvmotsigelsen? Ikke rart det er tomt for hansker når jeg skal fylle, om andre kunder hamstrer... 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 (endret) Derfor det er hansker ved siden av dieselpumpene.Ofte er det tomt dog.. Så greit å samle opp litt når det først er der. Ser du selvmotsigelsen? Ikke rart det er tomt for hansker når jeg skal fylle, om andre kunder hamstrer... Jepp. Men her i Tromsø har det brukt å være hansker de fleste gangene jeg har fylt, og fyller ganske ofte da alle firmabiler jeg kjører også er diesel. Jeg fyller og alltid full tank, så da gjelder det å bare holde i pumpen med noen få fingre, og sette på pumpelåsen med en gang. Men klare fordeler her for bensin, med unntak av prisen. Sparer fort noen hundrelapper på full tank. Å bytte dieselfilter selv er noe svineri, og man stinker diesel i en uke etterpå Endret 21. juni 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. juni 2017 Del Skrevet 21. juni 2017 Fordelen med diesel er at det ER pumpelås, kjekt når en skal fylle 70 liter Lenge siden jeg har fylt bensin Det andre fine er at når jeg skal korte distanser så er jeg snarere til å gå eller ta sykkelen, da diesel ikke er så glad i å kjøre korte distanser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå